Citat:
Ursprungligen postat av
Flyktbeteende
Jag tror förutsättningarna i personligheten (personlighetsstörningen?) för att bete sig såhär alltid har funnits men det är inte förrän det uppstår en rättslig konflikt som det märks och blommar ut i sin prakt.
Vi kan bara spekulera kring eventuella personlighetsstörningar men jag tvivlar inte på att det kan finnas minst en där nacissist och/eller psykopat ligger nära till hands.
En släkting med juristutbildning har gjort allt för att maximalt krångla och fördröja flera bodelningar efter avlidna gemensamma släktingar. Hen har bland annat försökt ogiltigförklara testamenten, överklaga vartenda beslut samt vägra skriv under papper. Kanske överflödigt att säga att släkten brutit kontakten med denna person. Och det finns förmodligen någon form av narcissism eller annan diagnos hos min släkting (dock finns det inga tecken på att min släkting är psykopat).
Jag tror ni själva förstår att jag ser stora likheter mellan KLs och min släktings beteenden vid bodelning.
Alla har vi varit med om bodelningar vid arv och skilsmässa och hört om olika skräckexempel. Därför är ditt inlägg med en rättshaveristisk jurist i släkten intressant.
Nu är det två jurister, denna tråd handlar om, där nästan alla tycker att det är KL som är rättshaverist. Men det var KLs kontakter som skaffade fram lägenheten och hon ägde 60% av den. Hon hade först besittning som hon lämnade för att barnen skulle få bo kvar. Hon kämpar för sin rätt, men hon klarar inte av juridiken.
HOL den trygge fadern, den lyckade advokaten, gör allt för att reta upp KL och fördröja bodelningen, genom att ge KL fria tyglar att obstruera. HOL ser till att det blir tokan och alkoholisten KL som fördröjer bodelningen så att han kan få sin vilja igenom. Detta sker genom att visa omvärlden att han var tvungen att gör ett avslut vid en viss tidpunkt med visst belopp. Hennes berättigade missnöje försvinner i ett blurr av handlingar ingen orkar läsa, eller strukturera upp. Fiffigt?
I en bodelning kan man använda äktenskapsbalkens tvångsregler och samäganderättslagens bestämmelser vid en konflikt. HOL visste att detta var en konflikt som skulle bli långvarig, men han gjort bedömningen att han ville ha sin rätt till lägenheten genom affärsjuridik och avtalsrättens sunkmarker, trots att detta handlar om familjerätt och humanjuridik.
När det är en konflikt om egendom är det enda rätta att sälja på en öppen marknad och inte böka i värderingsträsket, om inte parterna enas om värderingen. Det är sedan fritt för varje part att köpa lägenheten till marknadspris.
En central fråga blir varför HOL inte direkt såg till att bli av med KL och alla konflikter kring lägenheten i samband med att han flyttade in, när han hade ägandet i fokus?