2019-09-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vill man verkligen misstro KL så är det lite märkligt att hon svimmar när hon ska packa väska för resa till Hovrättsförhandling dagen efter.
Hovrätten som dessutom är en plats som inneburit något helt annat för henne många år tidigare, förtroende,stolthet, kunskap, anseende, makt osv.

Hon var nog inte supersugen att inställa sig även om svimningen absolut inte hade med ovilja att göra.
Känns som hon strutsar rätt hårt på sitt eget anmärkningsvärda sätt.

(Mer om man vill misstro: Inte ovanligt att en alkoholist krökar hårt dagen innan jobbig aktivitet för att mota ångest inbillar jag mig.)

Ja, det är ett otroligt sammanträffande och hinla otur att det hände precis när hon packade väskan för att resa till huvudförhandlingarna

Men borde inte sjukvården ha märkt av att KL krökat hårt dagen innan? Det borde onekligen finnas en del tecken på bakfylla? Vad jag vet så är sjukvården inte så pepp på att ge behandling kring symptom beroende på onykterhet. Jag kan förstå att de gjort en skiktröntgen för att utesluta ny blödning då hon tidigare haft en. Men jag anser att det är rätt bemärkningsvärt att de bedömer läget såpass allvarligt att de vill ha kvar henne för observation när hon stinker fylla/bakfylla och inte har någon ny hjärnblödning.
Citera
2019-09-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det är mycket märkligt alltihop. Men hon låg väl inne närmare en vecka om jag minns rätt från dagboksbladet. Har det inte tillgängligt på den här datorn jag är vid för tillfället. Med det menar jag att det är nog ganska svårt att fejka en sådan sjukdom och sådana symptom så pass länge. Men man svimmar inte och slår i huvudet så hårt att man får sådana symptom. Väldigt konstigt.

Om man ska fortsätta att misstro henne så är detta som beskrivs inte svårt att fejka. Jag hade kunnat fejka alla de symptom som beskrivs i underlaget om jag skulle vilja ha ett läkarintyg. En kräkning är inte svår att framkalla heller. Speciellt om man mår lite ’pyton’ sedan dagen innan...

Hon kommer in med ambulansen 9/5 på eftermiddagen dagen innan förhandlingen i Sthlm. Väl intagen så drar det igång: darrar, sluddrar, svårt att gå utan levande stöd, klagar på huvudvärk frontalt och i nacken, egen uttalad ljuskänslighet och koncentrationssvårigheter, ”typ ingen känsel i ena ansikthalvan”, ingen blödning enligt röntgen, mm.

Har man dessutom journaler som visat att man åkt in och ut på sjukan tidigare så hade det bara bidragit till trovärdighet när intyg ska skrivas.
Senast redigerad av Avel 2019-09-26 kl. 11:42.
Citera
2019-09-26, 11:43
Medlem
Citat:
Ja, det är mycket märkligt alltihop. Men hon låg väl inne närmare en vecka om jag minns rätt från dagboksbladet. Har det inte tillgängligt på den här datorn jag är vid för tillfället. Med det menar jag att det är nog ganska svårt att fejka en sådan sjukdom och sådana symptom så pass länge. Men man svimmar inte och slår i huvudet så hårt att man får sådana symptom. Väldigt konstigt.
(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Där är inlägget med länken till Dagboksbladet för perioden.

Verkar som att det bara finns läkarintyg på att hon kom till akuten, men att KL stannade kvar till veckan efter verkar vara muntlig information från KL. Vet ej om uppgiften är kontrollerad och bekräftad av domstolen.
Citera
2019-09-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktbeteende
Ja, det är ett otroligt sammanträffande och hinla otur att det hände precis när hon packade väskan för att resa till huvudförhandlingarna

Men borde inte sjukvården ha märkt av att KL krökat hårt dagen innan? Det borde onekligen finnas en del tecken på bakfylla? Vad jag vet så är sjukvården inte så pepp på att ge behandling kring symptom beroende på onykterhet. Jag kan förstå att de gjort en skiktröntgen för att utesluta ny blödning då hon tidigare haft en. Men jag anser att det är rätt bemärkningsvärt att de bedömer läget såpass allvarligt att de vill ha kvar henne för observation när hon stinker fylla/bakfylla och inte har någon ny hjärnblödning.

Symptomen hon säger sig ha kan liknas vid vilken random festprisses mående dagen efter en riktig rotblöta.
Citera
2019-09-26, 11:48
Medlem
Citat:
Jag tror förutsättningarna i personligheten (personlighetsstörningen?) för att bete sig såhär alltid har funnits men det är inte förrän det uppstår en rättslig konflikt som det märks och blommar ut i sin prakt.

Vi kan bara spekulera kring eventuella personlighetsstörningar men jag tvivlar inte på att det kan finnas minst en där nacissist och/eller psykopat ligger nära till hands.

En släkting med juristutbildning har gjort allt för att maximalt krångla och fördröja flera bodelningar efter avlidna gemensamma släktingar. Hen har bland annat försökt ogiltigförklara testamenten, överklaga vartenda beslut samt vägra skriv under papper. Kanske överflödigt att säga att släkten brutit kontakten med denna person. Och det finns förmodligen någon form av narcissism eller annan diagnos hos min släkting (dock finns det inga tecken på att min släkting är psykopat).

Jag tror ni själva förstår att jag ser stora likheter mellan KLs och min släktings beteenden vid bodelning.

Alla har vi varit med om bodelningar vid arv och skilsmässa och hört om olika skräckexempel. Därför är ditt inlägg med en rättshaveristisk jurist i släkten intressant.

Nu är det två jurister, denna tråd handlar om, där nästan alla tycker att det är KL som är rättshaverist. Men det var KLs kontakter som skaffade fram lägenheten och hon ägde 60% av den. Hon hade först besittning som hon lämnade för att barnen skulle få bo kvar. Hon kämpar för sin rätt, men hon klarar inte av juridiken.

HOL den trygge fadern, den lyckade advokaten, gör allt för att reta upp KL och fördröja bodelningen, genom att ge KL fria tyglar att obstruera. HOL ser till att det blir tokan och alkoholisten KL som fördröjer bodelningen så att han kan få sin vilja igenom. Detta sker genom att visa omvärlden att han var tvungen att gör ett avslut vid en viss tidpunkt med visst belopp. Hennes berättigade missnöje försvinner i ett blurr av handlingar ingen orkar läsa, eller strukturera upp. Fiffigt?

I en bodelning kan man använda äktenskapsbalkens tvångsregler och samäganderättslagens bestämmelser vid en konflikt. HOL visste att detta var en konflikt som skulle bli långvarig, men han gjort bedömningen att han ville ha sin rätt till lägenheten genom affärsjuridik och avtalsrättens sunkmarker, trots att detta handlar om familjerätt och humanjuridik.

När det är en konflikt om egendom är det enda rätta att sälja på en öppen marknad och inte böka i värderingsträsket, om inte parterna enas om värderingen. Det är sedan fritt för varje part att köpa lägenheten till marknadspris.

En central fråga blir varför HOL inte direkt såg till att bli av med KL och alla konflikter kring lägenheten i samband med att han flyttade in, när han hade ägandet i fokus?
Citera
2019-09-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Symptomen hon säger sig ha kan liknas vid vilken random festprisses mående dagen efter en riktig rotblöta.

Ja, precis. Men om hon är bakis borde väl personalen på sjukhuset märka detta rätt tydligt?
Citera
2019-09-26, 11:49
Medlem
Citat:
(FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Där är inlägget med länken till Dagboksbladet för perioden.

Verkar som att det bara finns läkarintyg på att hon kom till akuten, men att KL stannade kvar till veckan efter verkar vara muntlig information från KL. Vet ej om uppgiften är kontrollerad och bekräftad av domstolen.
Inlagd för observation. Och ingen blödning. Mycket märkligt med det sluddrade talet. Jag börjar tro att hon fejkade för att få ett läkarintyg. Och därmed få ett legitimt skäl att inte vara på förhandlingen.
Citera
2019-09-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Alla har vi varit med om bodelningar vid arv och skilsmässa och hört om olika skräckexempel. Därför är ditt inlägg med en rättshaveristisk jurist i släkten intressant.

Nu är det två jurister, denna tråd handlar om, där nästan alla tycker att det är KL som är rättshaverist. Men det var KLs kontakter som skaffade fram lägenheten och hon ägde 60% av den. Hon hade först besittning som hon lämnade för att barnen skulle få bo kvar. Hon kämpar för sin rätt, men hon klarar inte av juridiken.

Det fetade stämmer inte riktigt. Hon bodde där och HOL valde att flytta ut. Därefter skedde bodelningen. Bodelningen sade att HOL skulle köpa ut KL och bo kvar med barnen. Detta stadfästes i vårdnadsutredningen också. Men någon formell besittningsrätt hade KL inte ens från början.
Citera
2019-09-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ja, precis. Men om hon är bakis borde väl personalen på sjukhuset märka detta rätt tydligt?

Jag tycker att som lekman själv är det rätt lätt att se tecken på bakfylla. Personal inom akut och vård borde ha ännu lättare att se tecken. Sen hur det journalförs vet jag ej.
Givetvis är de vana att folk kommer in efter att ha ramlat under alkoholrus. ”Jag hade tagit några glas och skulle bara upp på pallen i köket” osv.
Citera
2019-09-26, 11:57
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Min erfarenhet är att när någon likt dig, använder ord som trams och nonsens beror det på att vettiga argument saknas. Det blir till att du använder dig av den trovärdighet tror du har. Men utanför din egen intressesfär är du bara vilken hen som helst.

Det intressanta är att du koncentrerar dina påhopp på mig särskilt. Ännu mer intressant är att du har en allierad i tråden, dasslåset, som du IRL inte skulle befatta dig med annat än som klient.

Det jag ser är HOL, en karl, förvisso advokat, som spöas upp regelbundet, utan att det genom signalement och polisutredningar går att hitta gärningsmän. Dessa livsfarliga angrepp, kommer efter olika juridiska turer som alla kan härledas till ekonomiska tvister där brottsoffret HOL vinner tvisten men råkar ut för brott, där han kommer oskadd och orädd ur dessa incidenter, som borde gett honom kroppsliga men för livet.

Jag förstår att ingen vill diskutera lägenheten, trots att både KL och HOL har haft den i fokus, i en övertygelse att den kommer vara värd 30 miljoner, när den ska säljas. Jag har fokus på varför dessa personer agerar som de gör vid varje tidpunkt, därför att det är orsaken till att detta destruktiva beteende från båda parter pågår och eskalerar.

Likt filmen, Rosornas krig, som handlar om ett gift par som skall skiljas, men inte kan komma överens om hur hemmet ska delas. Är HOL och KL Sveriges motsvarighet till Michael Douglas och Kathleen Turner?

Det som gör mig mest skeptisk till HOL är att han vill barnens bästa i allt, med en specifik lägenhet i fokus. Barnen måste bo i en specifik lägenhet för att vara trygga. Men att det springer mördare och torpeder i anslutning till hemmet bekymrar inte HOL. Tryggheten finns ju enligt honom, i denna specifika lägenhet på 204 m2 med sjöutsikt!

Alltså kommer barnen var otrygga, i en adekvat lägenhet, som han har tillräckligt med pengar att köpa utan att reta upp KL med sin juridiska kreativitet.

Det är just denna lägenhet som per automatik ger barnen en god och trygg uppväxt, trots att det ränner folk i trappuppgången som vill se HOL död.

HOL agerar inte sunt som M*aria N*isells examan som ordnat med skyddad identitet efter att ha haft med patrasket att göra i KS härvan. En sak jag noterade när jag kollade alla bolag. HOL utsätter barnen för risken att de kan vara i sällskap med honom när torpederna dyker upp med jämna mellanrum. En risk, jag inte tror han tar och därför ser jag hela händelseförloppet som en kreativ finansieringsmodell.

Skulle han och barnen gå under jord med andra ord? KL skulle alltså bestämma över deras liv tycker du? Menar du på allvar att ett byte av bostad skulle ha löst hotbilden? KL/ "torpeder" kan ju dyka upp var som helst, vid skolan, byrån, alla platser som ingår i hans och barnens vardag, hos vänner och familj i stan dit familjen åker osv osv.
Senast redigerad av farbror Sven 2019-09-26 kl. 12:02.
Citera
2019-09-26, 12:03
Medlem
Citat:
Det fetade stämmer inte riktigt. Hon bodde där och HOL valde att flytta ut. Därefter skedde bodelningen. Bodelningen sade att HOL skulle köpa ut KL och bo kvar med barnen. Detta stadfästes i vårdnadsutredningen också. Men någon formell besittningsrätt hade KL inte ens från början.

KL hade besittning efter att HOL flyttade ut. Sen lämnade KL lägenheten, med ett tafatt försök att behålla besittningen genom att vara skriver där. Men det är inte besittning, i den mening man definierar besittning, när någon vill ha rätt i en lägenhet som de flyttat ut från.

Det är lustigt att du skriver att besittningen till lägenheten stadfästes i en vårdnadsutredning. Och inte i en dom. Menar du att soc. kan fördela lägenheter i lyxsegmentet med bindande verkan? HOL måste vara en charmör som tanterna på soc inte kan motstå när han redogör för juridiken.
Citera
2019-09-26, 12:16
Medlem
Citat:

HOL den trygge fadern, den lyckade advokaten, gör allt för att reta upp KL och fördröja bodelningen, genom att ge KL fria tyglar att obstruera. HOL ser till att det blir tokan och alkoholisten KL som fördröjer bodelningen så att han kan få sin vilja igenom. Detta sker genom att visa omvärlden att han var tvungen att gör ett avslut vid en viss tidpunkt med visst belopp. Hennes berättigade missnöje försvinner i ett blurr av handlingar ingen orkar läsa, eller strukturera upp. Fiffigt?

I en bodelning kan man använda äktenskapsbalkens tvångsregler och samäganderättslagens bestämmelser vid en konflikt. HOL visste att detta var en konflikt som skulle bli långvarig, men han gjort bedömningen att han ville ha sin rätt till lägenheten genom affärsjuridik och avtalsrättens sunkmarker, trots att detta handlar om familjerätt och humanjuridik.

När det är en konflikt om egendom är det enda rätta att sälja på en öppen marknad och inte böka i värderingsträsket, om inte parterna enas om värderingen. Det är sedan fritt för varje part att köpa lägenheten till marknadspris.

En central fråga blir varför HOL inte direkt såg till att bli av med KL och alla konflikter kring lägenheten i samband med att han flyttade in, när han hade ägandet i fokus?

Nja, jag håller inte med dig och jag svarar ovilligt på detta för jag vill inte att detta diskuteras mer. Så du får ett (1) svar av mig men sen stopp.

Mitt inlägg berörde bara bodelningen av lägenheten och jag har ingen insikt i hur deras ägande i bostadsrätten varit under äktenskapet. Jag har heller ingen information om deras ekonomi innan äktenskapet. Det kan absolut varit så att KL ägt en större del av lägenheten och haft ett betydande kapital innan äktenskapet. Det påverkar inte mitt svar.

Du och jag vet att om båda parterna inte är överens om en bodelning så tilldelar Tingsrätten en bodelningsförrättare. Inga konstigheter eller ovanligheter alls med detta och HOL gör verkligen inget förkastligt.

Om nu KL ägt mer innan och under äktenskapet så kan man såklart ha personliga åsikter om hans agerande utifrån ett etiskt perspektiv, men det är fortfarande inget konstigt med bodelningen.

Jag tycker det är betydligt värre att KL vägrar lämna information om hennes tillgångar på banken.

Det jag har så svårt att förstå är att inget äktenskapsförord har tecknats när två jurister gifter sig. Särskilt om det är större kapital involverat. Både HOL och KL borde ha grundläggande kunskap om familjerätt. De borde också ha kunskap om den stora risken för konflikter runt bodelningen vid skilsmässa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in