2019-09-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Intressant fråga. Du hade ju koll på honom dag 1. Vad var det som gjorde att polisen fick korn på honom? Nån rövare som golade? HOL som kände igen honom?

Det är väl Aftonbladet som gjort den kopplingen efter att dom har läst här?
Det finns väl inga uttalanden från polisen om intresse för FO.
Citera
2019-09-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har lyssnat på dessa och bygger inlägget på hennes ordval.
Reagerade även på att hon sa att hon var van att bestämma.
Hon ter sig gränslös på nåt sätt, säger saker som inte passar aktuell situation.
Jag blir inte riktigt klok på henne, för nåt felar.

Ja något felar helt klart. Kommer ihåg att jag reagerade på någon märklig kommentar i en av de längre intervjuerna i kvällspressen. Nu tar jag det ur minnet så inte exakt det här orden men ( Hon viste att Bo skulle klara det här / återhämta sig med tanke på hans goda fysik, han är ju stark, det vet jag)

Min känsla är att hon vill styra, går det inte som hon tänkt så blir det någon slags efterhandskonstruktion för att visa makt/kontroll över situationen och personen som drabbats.

Min uppfattning är också att de som står nära familjen och känner dem samt nära kollegor inte är särskilt förvånad att K är misstänkt. Här får någon gärna komma in och bekräfta eller dementera som känner H bättre. Jag har bara gemensamma bekanta och kan bara bekräfta att bilden av H som en omtyckt kollega och snäll och driven person stämmer med det jag har fått höra.
Citera
2019-09-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Det är väl Aftonbladet som gjort den kopplingen efter att dom har läst här?
Det finns väl inga uttalanden från polisen om intresse för FO.
Skulle inte tro det. Det är polisen som jagar honom. Inte AB. Och AB har inte gått ut med namn. Inte Expressen heller. Vi visste inte att han häktats i sin frånvaro innan tidningarna rapporterade om det.
Citera
2019-09-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Intressant fråga. Du hade ju koll på honom dag 1. Vad var det som gjorde att polisen fick korn på honom? Nån rövare som golade? HOL som kände igen honom?
Inte helt osannolikt med tanke på de inblandade personernas brottsregister, problem med droger och alkohol, diverse utredningar m.m. att någon uppmärksam polis med bra minne noterade likheten mellan den beskrivning BO lämnat på GM och en känd instabil våldsverkare i Karins umgängeskrets. Då vore det närmast tjänstefel att inte plocka in honon för förhör och noggrant granska hans förehavanden.

Lika solklart som att Karin Lilja ligger bakom mordförsöket är det ju att hon inte sköt själv. FO är i dagsläget den av hennes kända bekanta som matchar signalementet bäst, dessutom vet man sen tidigare rättsfall att han är våldsam och saknar spärrar.
Citera
2019-09-23, 09:36
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag kopplade direkt till honom när jag läste hur vittnena hade beskrivit honom.

Snaggad man, ca 35 och vit. Fredrik är den enda som jag sett Karin med och som har det utseendet.

Karin har alltså varit hans gode man men är det väl inte längre? Har du sett dom tillsammans efter det? Jag menar privat? De borde normalt sett inte ha så mycket gemensamt.
Citera
2019-09-23, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag kopplade direkt till honom när jag läste hur vittnena hade beskrivit honom.

Snaggad man, ca 35 och vit. Fredrik är den enda som jag sett Karin med och som har det utseendet.

Vill inte att du ska outa dig här men kan du beskriva lite mer hur du uppfattade KL och FO’s relation och i vilka sammanhang de sågs?

Känns som att de kan ha hjälpt varandra kanske, han fixade nåt praktiskt och hon hjälpte till med nåt administrativt?
Citera
2019-09-23, 09:51
Medlem
Jag har läst ikapp allt som skrivs denna morgon. Det är mänga fantasier här om hur KL är ond och manipulerar alla, trots att det är uppenbart att hon förlorat allt, och gått sönder. En kvinna som inte ens kan inkomma med en skrivelse i tid, med en mening där hon bara anger att hon överklagar bodelningen, och skriver att hon kommer inkomma med ytterligare grunder där hon utvecklar sitt överklagade inom en vecka eller två.

När det blir ett slagsmål som slutar med en skjutning som inte är dödlig är det mycket konstigt, med tanke på var på kroppen dessa skott träffade.

En "riktig" torped hade väl haft ett bättre vapen, eftersom torped betyder yrkesmördare. Om det inte är KL är det mest troliga en privatperson ur den sunkiga krets HOL också umgås med. Slagsmålet och det taffliga vapnet indikerar ett hot som gick överstyr. Ett hot inte HOL trodde var allvarligt när han började slåss.

Av vad som diskuterats kan det handla om försmådda älskare, bedragna män, arga klienter och motparter, galningar från St:Görans psykvård, krogsvängen med sunkhak för bi- och homosexuella.

Mycket märkligt med en advokat som har denna bekantskapskrets, med alla dessa privata och yrkesmässiga beröringspunkter med patrask. Där personer knyts samman i ett nät.

Det enda som denne HOL har att påvisa beträffande en lyckad klassresa är en lägenhet på Norr Mälarstrand förvärvad i en dubiös bodelning. Där en ovärdig och långdragen vårdnadsprocess om denna lägenhet med barnen i fokus, som nyckeln till ett framgångsrikt fång.

HOL medger att bodelningen kan föranleda en torped, när han pekar ut KL som anstiftare och hon blir anhållen.
Citera
2019-09-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har läst ikapp allt som skrivs denna morgon. Det är mänga fantasier här om hur KL är ond och manipulerar alla, trots att det är uppenbart att hon förlorat allt, och gått sönder. En kvinna som inte ens kan inkomma med en skrivelse i tid, med en mening där hon bara anger att hon överklagar bodelningen, och skriver att hon kommer inkomma med ytterligare grunder där hon utvecklar sitt överklagade inom en vecka eller två.

När det blir ett slagsmål som slutar med en skjutning som inte är dödlig är det mycket konstigt, med tanke på var på kroppen dessa skott träffade.

En "riktig" torped hade väl haft ett bättre vapen, eftersom torped betyder yrkesmördare. Om det inte är KL är det mest troliga en privatperson ur den sunkiga krets HOL också umgås med. Slagsmålet och det taffliga vapnet indikerar ett hot som gick överstyr. Ett hot inte HOL trodde var allvarligt när han började slåss.

Av vad som diskuterats kan det handla om försmådda älskare, bedragna män, arga klienter och motparter, galningar från St:Görans psykvård, krogsvängen med sunkhak för bi- och homosexuella.

Mycket märkligt med en advokat som har denna bekantskapskrets, med alla dessa privata och yrkesmässiga beröringspunkter med patrask. Där personer knyts samman i ett nät.

Det enda som denne HOL har att påvisa beträffande en lyckad klassresa är en lägenhet på Norr Mälarstrand förvärvad i en dubiös bodelning. Där en ovärdig och långdragen vårdnadsprocess om denna lägenhet med barnen i fokus, som nyckeln till ett framgångsrikt fång.

HOL medger att bodelningen kan föranleda en torped, när han pekar ut KL som anstiftare och hon blir anhållen.
Kära nån vilken rappakalja du lyckades få ur dig i ett enda inlägg. Imponerande. HOLs bekantskapskrets har du ingen aning om, men det verkar som om han normalt inte omger sig med kända rövare privat - åtminstone inte vad jag kunnat finna ut. Han försvarar dom dock, vilket han har till yrke. Klassresan till lägenheten (om man nu gör klassresor via sina bostäder) gjorde han ihop med hustrun. Det är mycket de gjort tillsammans tills hon började ta snedsteg i livet.

Jag tror du skall försöka koncentrera dig lite mer på brottet än att ordbajsa på HOL som faktiskt är brottsoffret i den här härvan.
Citera
2019-09-23, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Berätta mer om hans sunkiga vänkrets du nämner?

Klassresa endast för att han bor i fin lägenhet? Hans yrkesliv och företagande då? Inkluderar delägare i Althin när jag syftar på företagsamhet.
Citera
2019-09-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ett gripande av FO torde vara nära förestående. Han kan knappast hålla sig undan hur länge som helst. Vem vet, man kanske redan har span på honom och väntar på misstag från misstänkt anstiftare.
Extremt skickligt polisarbete med minimala läckor, hur som helst.

Ingen ska inbilla mig att polisen ligger på latsidan i det här fallet.

Oisin Cantwell har i sin kolumn i Aftonbladet 18 Sep skrivit att det bara är en tidsfråga innan den misstänkta skytten grips. Det är possitivt för polisen att han häktades i sin utevaro när han inte dök upp till förhandlingen om ett bedrägeribrott. Då kan de plocka in honom för det och samtidigt i lugn och ro hinna gå igenom elektronisk utrustning samt hålla förhör med personer i hans närhet utan att känna tidspress och riskera att inte snabbt nog få ihop bevis för att låta häkta honom för mordförsöket på H.

Möjligen kan man utgå ifrån att polisen inte hittat honom ännu eftersom inget hindrar dem i så fall från att plocka in honom och därifrån fortsätta leta bevis. Det kan ju annars finnas en risk att han förstör bevis. Jag håller helt med dig om att polisen knappast ligger på latsidan. Det är ett högprioriterat brott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P9mnB0/bara-en-tidsfraga-innan-misstankta-torpeden-grips
Senast redigerad av Castorchamp 2019-09-23 kl. 10:25.
Citera
2019-09-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Oisin Cantwell har i sin kolumn i Aftonbladet 18 Sep skrivit att det bara är en tidsfråga innan den misstänkta skytten grips. Det är possitivt för polisen att han häktades i sin utevaro när han inte dök upp till förhandlingen om ett bedrägeribrott. Då kan de plocka in honom för det och samtidigt i lugn och ro hinna gå igenom elektronisk utrustning samt hålla förhör med personer i hans närhet utan att känna tidspress och riskera att inte snabbt nog få ihop bevis för att låta häkta honom för mordförsöket på H.

Möjligen kan man utgå ifrån att polisen inte hittat honom ännu eftersom inget hindrar dem i så fall från att plocka in honom och därifrån fortsätta leta bevis. Det kan ju annars finnas en risk att han förstör bevis. Jag håller helt med dig om att polisen knappast ligger på latsidan. Det är ett högprioriterat brott.

Ja han ska i alla fall in och sitta av sin rättegång och sitt straff. Sen får polisen hantera honom bäst de kan om det skulle visa sig att han kan kopplas till detta.

Han verkar leva ett liv i kappsäck så tyvärr är han nog rätt van att fladdra runt i tillvaron.

Får han inte hjälp av nån vän så kan han ha ju ha snackat sig in hos nån tjej eller pundare. Det är väl bara att dyka upp i typ Falköping och ta sikte på första parkbänk, bjuda på några 7,2 procentare och sen be att få kvarta i nån kvart. Han har ju bott hos sin kompis Christer B tidigare och där städat undan kanyler innan han ville sova där. Så särskilt knusslig verkar han inte vara med rumskompisar. Nackdelen med det sällskapet är att polisen gärna tittar till dem.

Under en gran tror jag då inte att han ligger och trycker. Nån hjälper och då blir det problem:

Främjande av flykt är ett brott enligt 17 kapitlet 12 § brottsbalken. Man gör sig skyldig till detta brott om man hjälper den som är intagen på kriminalvårdsanstalt, häktad, anhållen eller laga frihetsberövad på något annat sätt att komma fri. Man gör sig också skyldig till främjande av flykt om man hjälper en som har flytt att hålla sig gömd eller på något annat sätt underlättar för honom att hålla sig undan.
Citera
2019-09-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja han ska i alla fall in och sitta av sin rättegång och sitt straff. Sen får polisen hantera honom bäst de kan om det skulle visa sig att han kan kopplas till detta.

Han verkar leva ett liv i kappsäck så tyvärr är han nog rätt van att fladdra runt i tillvaron.

Får han inte hjälp av nån vän så kan han ha ju ha snackat sig in hos nån tjej eller pundare. Det är väl bara att dyka upp i typ Falköping och ta sikte på första parkbänk, bjuda på några 7,2 procentare och sen be att få kvarta i nån kvart. Han har ju bott hos sin kompis Christer B tidigare och där städat undan kanyler innan han ville sova där. Så särskilt knusslig verkar han inte vara med rumskompisar. Nackdelen med det sällskapet är att polisen gärna tittar till dem.

Under en gran tror jag då inte att han ligger och trycker. Nån hjälper och då blir det problem:

Främjande av flykt är ett brott enligt 17 kapitlet 12 § brottsbalken. Man gör sig skyldig till detta brott om man hjälper den som är intagen på kriminalvårdsanstalt, häktad, anhållen eller laga frihetsberövad på något annat sätt att komma fri. Man gör sig också skyldig till främjande av flykt om man hjälper en som har flytt att hålla sig gömd eller på något annat sätt underlättar för honom att hålla sig undan.
För att inte tala om Skyddande av brottsling. Finns mycket man inte bör göra när man har med rövare att göra. Men det skiter ju dom i. De är på samhällets botten ändå. Lite spänning i tillvaron kanske bara är välkommet.

Att bryta sig in i sommarstugor är ju en baggis om man vill hålla sig gömd. Där finns ofta både säng och konserver. En torp per dygn så håller man sig flytande ganska lång tid. Han är inte namngiven offentlig, ingen beskrivning och inget foto. Så länge han är en doldis för allmänheten så lär han kunna röra sig ganska så bekvämt. Och DET begriper jag inte att man inte går ut med. "Detektiven allmänheten" är ju ett känt begrepp så jag begriper inte varför polisen håller tyst.

Det är enbart polisen och tidningsfolk som vet hur han er ut. Det är bara polisen, tidningsfolk och vi som vet att han är på listan. Men vi är få härinne som har en bild på honom. Själv trodde jag han skulle komma upp på Efterlyst i torsdags. Kanske det blir så nu på torsdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in