Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Det jag inte förstår är varför hon inte valde att lägga in sig för alkoholbehandling eller testade antabus. Frågan är om hon har väldigt svåra alkoholproblem när hon är ifrån HOL? Har sett kvinnor supa som en reaktion på något som är fel. I ett vacuum händer inte mycket och hon verkar ha valt att fortsätta som levande död. Med förbehåll för att ingen vet hur hon lever. Ligger hon på sitt inackorderingsrum och funderar över livet eller har hon den flottaste lägenheten som ingen känner till?
Hur man kan krympa sitt liv till ingenting, det övergår mitt förstånd. Tror inte det har med alkohol att göra, utan riktigt grovt självskadebeteende, där alkohol bara är en del i det. Det är onekligen fascinerande ändå och skrämmande hur nära lösdriveriet kan ligga någon som medvetet eller omedvetet tappar greppet om sitt liv, oavsett förutsättningar och utgångsläge.
Dom som inte har alkoholproblem eller har erfarenhet av det bland nära släkt förstår inte detta.
Men jag hör tyvärr till en av dom som har lite för mycket erfarenhet av det och jag har aldrig missbrukat alkohol själv.
Då det finns uppgifter om Karins alkoholmissbruk även innan skilsmässan 2013 så har det inte med HOLs frånvaro i hennes liv att göra.
Från domen:
"I september 2012 gjordes en intervention, där släktingar och vänner samlades till ett möte med Karin angående hennes alkoholvanor. Det blev som att hälla bensin på en eld."
Med tanke på att Karins syster enligt info i tråden söp ihjäl sig endast 60 år gammal så kanske det finns något underliggande i deras barndom som gör dom mer disponerade för att utveckla ett missbruk och dom hör till dom som super ihjäl sig.
Det skrivs i domen att Karin inte har någon insikt om sitt missbruk och det är fullt jämförbart med en psykiskt sjuk utan sjukdomsinsikt.
Med så mycket som har hänt tycker alla utan missbruk att hon borde ta behandling, men hon har ju inget missbruk tycker hon själv.
Man kan inte tvinga någon att sluta supa. Dom måste inse och vilja sluta själv.