2019-09-13, 19:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Man var finns fakta angående detta alkoholmissbruk före 2017 ?

Jag tror det är något som eskalerar, hon verkar bli ganska ensam, föräldrar dör, skilsmässa och sjukdom så konstigt vore om hon inte drabbas av depression. Fyllorna kanske blir värre om hon dessutom medicinerar för något av tillstånden. Hon får nog visst stöd genom arbetsgivarens "företagshälsovård", men hon kanske försöker hålla en slags fasad i ganska hög grad gentemot arbetsgivare och arbetskamrater, även om depressioner kan visa sig som ett likgiltigt beteende så tänker jag att hon nog ändå tänker sig att hon ska tillfriskna i sinom tid.
Citera
2019-09-13, 19:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det jag inte förstår är varför hon inte valde att lägga in sig för alkoholbehandling eller testade antabus. Frågan är om hon har väldigt svåra alkoholproblem när hon är ifrån HOL? Har sett kvinnor supa som en reaktion på något som är fel. I ett vacuum händer inte mycket och hon verkar ha valt att fortsätta som levande död. Med förbehåll för att ingen vet hur hon lever. Ligger hon på sitt inackorderingsrum och funderar över livet eller har hon den flottaste lägenheten som ingen känner till?

Hur man kan krympa sitt liv till ingenting, det övergår mitt förstånd. Tror inte det har med alkohol att göra, utan riktigt grovt självskadebeteende, där alkohol bara är en del i det. Det är onekligen fascinerande ändå och skrämmande hur nära lösdriveriet kan ligga någon som medvetet eller omedvetet tappar greppet om sitt liv, oavsett förutsättningar och utgångsläge.
Dom som inte har alkoholproblem eller har erfarenhet av det bland nära släkt förstår inte detta.
Men jag hör tyvärr till en av dom som har lite för mycket erfarenhet av det och jag har aldrig missbrukat alkohol själv.

Då det finns uppgifter om Karins alkoholmissbruk även innan skilsmässan 2013 så har det inte med HOLs frånvaro i hennes liv att göra.

Från domen:
"I september 2012 gjordes en intervention, där släktingar och vänner samlades till ett möte med Karin angående hennes alkoholvanor. Det blev som att hälla bensin på en eld."

Med tanke på att Karins syster enligt info i tråden söp ihjäl sig endast 60 år gammal så kanske det finns något underliggande i deras barndom som gör dom mer disponerade för att utveckla ett missbruk och dom hör till dom som super ihjäl sig.
Det skrivs i domen att Karin inte har någon insikt om sitt missbruk och det är fullt jämförbart med en psykiskt sjuk utan sjukdomsinsikt.

Med så mycket som har hänt tycker alla utan missbruk att hon borde ta behandling, men hon har ju inget missbruk tycker hon själv.
Man kan inte tvinga någon att sluta supa. Dom måste inse och vilja sluta själv.
Citera
2019-09-13, 19:45
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det är väl bara att stryka över personnummer etc. Namnen finns redan i tråden.
Det är så mycket mer än så. Flertalet utredningar och mycket om barnen.
Namnen är i sammanhanget en petitess.
Börjar jag dessutom stryka så blir jag anklagad för att förfalska.
Jag vill bara skydda barnen. Det ligger redan nu tillräckligt mycket ute om dom och flera sidor till från en dom är för mycket.
Citera
2019-09-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Dom som inte har alkoholproblem eller har erfarenhet av det bland nära släkt förstår inte detta.
Men jag hör tyvärr till en av dom som har lite för mycket erfarenhet av det och jag har aldrig missbrukat alkohol själv.

Då det finns uppgifter om Karins alkoholmissbruk även innan skilsmässan 2013 så har det inte med HOLs frånvaro i hennes liv att göra.

Från domen:
"I september 2012 gjordes en intervention, där släktingar och vänner samlades till ett möte med Karin angående hennes alkoholvanor. Det blev som att hälla bensin på en eld."

Med tanke på att Karins syster enligt info i tråden söp ihjäl sig endast 60 år gammal så kanske det finns något underliggande i deras barndom som gör dom mer disponerade för att utveckla ett missbruk och dom hör till dom som super ihjäl sig.
Det skrivs i domen att Karin inte har någon insikt om sitt missbruk och det är fullt jämförbart med en psykiskt sjuk utan sjukdomsinsikt.

Med så mycket som har hänt tycker alla utan missbruk att hon borde ta behandling, men hon har ju inget missbruk tycker hon själv.
Alkoholism är ärftligt genetiskt och/eller miljö. Eller båda i kombination. Men tänker inte diskutera hela den biten. Men vet vi att hon krökade ihjäl sig? Kan det inte varit cancer? Jag har själv erfarenhet av cancer, och det är inte alltid man överlever? Sen kan spritintag under lång tid generara cancer, men då är cancern huvudorsaken till död. Har vi nån verifiering av syrrans dödsfall, eller är det bara tråduppgifter från luften och gissande?
Citera
2019-09-13, 19:48
Medlem
Citat:

Från domen:

Det finns inget stöd för alkoholmissbruk före 2017 i den här tråden. Jag tror dom flesta har någon i släkten som är alkoholist. Jag har min mor till exempel.
Citera
2019-09-13, 19:49
Medlem
Citat:

Från domen:

Blir hon fälld är det nog bra om hon kan gå igenom något motivationsprogram inom kriminalvården och senare ges möjlighet till kontraktsvård. Eller att hon genom situationens allvar inser problemen och tar sig till att försöka söka hjälp själv oavsett om hon blir åtalad eller inte. Det är ju trist dels i förhållande till barnen men även för henne själv, hon har ju många år kvar som skulle vara mer givande för henne om hon ordnar till sig jämfört med att bli sjukpensionär.
Citera
2019-09-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Alkoholism är ärftligt genetiskt och/eller miljö. Eller båda i kombination. Men tänker inte diskutera hela den biten. Men vet vi att hon krökade ihjäl sig? Kan det inte varit cancer? Jag har själv erfarenhet av cancer, och det är inte alltid man överlever? Sen kan spritintag under lång tid generara cancer, men då är cancern huvudorsaken till död. Har vi nån verifiering av syrrans dödsfall, eller är det bara tråduppgifter från luften och gissande?

Hur vet vi att systern krökade ihjäl sig? Finns inget om det, bara trådsanning.
Citera
2019-09-13, 19:51
Medlem
Citat:
Hur vet vi att systern krökade ihjäl sig? Finns inget om det, bara trådsanning.
Det var liksom det som var min fråga. Och det krävs lite grävande. Jag har inte ens koll på vad hon heter.
Citera
2019-09-13, 19:52
Medlem
Citat:
Det finns inget stöd för alkoholmissbruk före 2017 i den här tråden. Jag tror dom flesta har någon i släkten som är alkoholist. Jag har min mor till exempel.

Meddelades inte kontaktförbudet 2016?
Citera
2019-09-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Tack för mycket bra inlägg.

Jag undrade just idag varför HOL har fått/skaffat sig ett mälsägarbiträde, det finns ju liksom inget åtal ens???

Möjligen en "misstänkt", men de misstankegrunderna räckte ju inte ens för en häktning. Varken i tingsrätt eller hovrätt.

Jag hoppas verkligen att K.L. talar ut om ALLT om nu HOL "lyckas" få tillstånd ett åtal.

Men det finns ett brott med fängelse i straffskalan, dvs mordförsök. Det kan du inte förneka. Och BO tillika målsägande är HOL. Förundersökning pågår. En misstänkt, KL, finns som har blivit släppt från häktet pga att polisen inte hade tillräckligt på henne.

Brottsoffret/målsäganden har rätt till ett målsägandebiträde. HOL hade först en från sin byrå (känns olämpligt då de nog känner KL) och har nu bytt till advokat Thomas Olsson som inte känner KL.

Målsägandebiträden började man ursprungligen använda i familje- och sexualmål där målsäganden/brottsoffret ansågs vara i underläge. Vanligtvis handlade det om kvinnor.

I det här fallet är det tvärtom. En ex-fru har varit störig i åratal vilket lämnat otaliga spår i brottsregistret och andra rättsliga instanser. Nu misstänks hon för att ha lejt en torped för att ha ihjäl sin man. Om torpeden hade lyckats då hade barnen fått målsägandebiträde.

KL framstår som värre än Glenn Close i Fatal Attraction..
Citera
2019-09-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

KL framstår som värre än Glenn Close i Fatal Attraction..

Ja, läser man alla domarna, får insyn in hela ärendet, så är du verkligen inte fel ute.
Citera
2019-09-13, 20:02
Medlem
Det spelar väl egentligen ingen större roll hur systern dog. Att läsa detaljer om vad barnen har utstått ser jag heller inte alls som nödvändigt.

KL har så klart haft det tufft. Föräldrarna dog tätt och tidigt, systern därefter, misslyckats i sitt jobb som jurist och domare, misslyckats med de egna barnen som inte vill ha med henne att göra, misslyckats med sitt äktenskap och en hel massa anat.

Istället har hon på arketypiskt vis kommit att bli en tvättäkta rättshaverist. Alkoholist dessutom. Vill till varje pris försöka förstöra för HOL. Väljer att inte ta u 9,5 miljoner för att istället processa. Sen att hon totalt misslyckas i att processa genom att inte delta är också talande för denna kvinna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in