Citat:
Ursprungligen postat av
SylviaPlath
Hypotetiskt: Detta skulle lika gärna kunna vara info hon uppgett själv till sin husläkare och som plockats ur journalen för att vara en förmildrande omständighet, vi vet inte om uppgiften föregåtts av en undersökning eller är en läkares bedömning.
Nej, så fungerar det inte organisatoriskt med den här formen av hjärnblödning. Kanske söker någon sin husläkare för huvudvärken. Det är i så fall bra och kanske utreds den värken. Sjukdomen 'migrän' är ganska populär som diagnos för flera olika former av huvudvärk. Men det värk som är förbunden med aneurysm pga kärlmissbildning brukar inte klassas som "migrän" hemma i stugorna.
När jag arbetade med denna kategori patienter så var det alltid fråga om öppen kirurgi, vilket det inte är nu för tiden. När blödningen debuterar så är det akut insjuknande på fläcken. Det är möjligt man befinner sig hos husläkaren men man kan lika gärna vara på gym, stå i kassakön på ICA eller sitta på kontoret eller hemma framför TV:n.
Nu behandlas de drabbade, som är vid liv när de anländer till sjukhus, med röntgengenomlysning och på samma vis som när man sätter in stent då man vidgar kärl vid hjärtinfarkt. Fast vid subarachnoidalblödning så gäller det att stoppa blödningen.
En bekant till mig som är mattelärare satte sig på verandan med en kopp kaffe, föll omkull och fick i ambulansen lite information om "nät i huvudet". Han rök sen ihop med sjuksköterskan på neurokirurgen för hon skulle inspektera hans sår och lyfte, försökte lyfta, på täcket. Han tog tag i täcket och stretade emot och röt till åt henne "Det är i huvudet jag är opererad!" Han hade inte förstått att man går in med en ledare i en ven i ljumsken och inte sågar upp skallbenet och går in den vägen.
Men detta är inget som man åtgärdar på vårdcentralen eller kan få en husläkare att intyga med mindre än att patienten är utskriven för eftervård och rehabilitering eftervård på regionssjukhusnivå. Då finns hela epikrisen och sjukdomsberättelsen på HVC.