2020-10-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
När det gäller brottmål ska ett huvudförhör med den tilltalade, enligt rättegångsbalken, inledas av rättens ordförande. Syftet är att den tilltalade ska få möjlighet att lämna en spontan berättelse under domarens neutrala ledning. Därefter ska domaren lämna över ledningen av förhöret till åklagaren. Men i brottmål håller i dag i praktiken nästan alltid åklagaren både huvudförhör och motförhör.

Men oavsett ifall det är domaren eller åklagaren som välkomnar KL har hon rätt att ge sin spontana berättelse först. Efter den spontana berättelsen får åklagaren givetvis ställa frågor.

Har du aldrig varit på en rättegång och hört domaren säga till den tilltalade "Vill du berätta fritt eller vill du att åklagaren ställer frågorna för det du står åtalad för?"

Kvällsläsning till dig från mig: rättegångsbalken 36 kap. 17 §
Absolut får en tilltalad berätta fritt. Om hon vill. Hon kan också ljuga. Eller skippa besvara frågor. Men frågor kommer ställas av åklagaren för att föra fram föra fram vad som står i fup. Det är nämligen tillåtet att motbevisa den tilltalade genom att konfrontera den tilltalade med vad denne sagt i förhör. OCH att läsa högt ur fup. Så allt som åklagaren vill skall komma fram, det kommer fram, på ett eller annat sätt. Därmed inte sagt att åtalet håller och att den tilltalade fälls. Det avgör domstolen.
Citera
2020-10-15, 22:26
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hur vet du att de har kontakt med mamman sen hon häktades? Det har jag missat i så fall.

Ett av barnen har ett samtal med mamman från häktet. Barnet säger jag älskar dig och vill ha kontakt. Sedan anser åklagaren att Karin går in på brottet hon misstänks för samtalet, så det avbryts och tillståndet dras in.
Citera
2020-10-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ett av barnen har ett samtal med mamman från häktet. Barnet säger jag älskar dig och vill ha kontakt. Sedan anser åklagaren att Karin går in på brottet hon misstänks för samtalet, så det avbryts och tillståndet dras in.
Tack! Har du koll på var i fupen detta står? Innebär ju i och för sig inte att hon vet var barnen och HOL bor.
Citera
2020-10-15, 22:34
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Tack! Har du koll på var i fupen detta står? Innebär ju i och för sig inte att hon vet var barnen och HOL bor.
I den största bilagan på 2400+ sidor. Kanske hennes 3 eller 4 sista förhör. Ev i hennes fria förhör där hon fick tala fritt, men tror senare. Sorry läst så många sidor med galenskap så glömt. Tror efter sida 2000.
Citera
2020-10-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
I den största bilagan på 2400+ sidor. Kanske hennes 3 eller 4 sista förhör. Ev o hennes fria förhör där hon fick tala fritt, men tror senare. Sorry läst så många sidor med galenskap så glömt.
Lugnt. Fupen är sökbar. Men bra att veta vilken aktbilaga det är. Diskussionen handlade om hon visste var HOL och barnen bor. Och det vet hon inte med säkerhet, ifall han flyttat och/eller bor kvar.
Citera
2020-10-15, 22:39
Medlem
Citat:
Absolut får en tilltalad berätta fritt. Om hon vill. Hon kan också ljuga. Eller skippa besvara frågor. Men frågor kommer ställas av åklagaren för att föra fram föra fram vad som står i fup. Det är nämligen tillåtet att motbevisa den tilltalade genom att konfrontera den tilltalade med vad denne sagt i förhör. OCH att läsa högt ur fup. Så allt som åklagaren vill skall komma fram, det kommer fram, på ett eller annat sätt. Därmed inte sagt att åtalet håller och att den tilltalade fälls. Det avgör domstolen.

Jag pratar om det inledande huvudförhöret. Du blandar fritt i din text ovan mellan huvudförhör och motförhör. Vad gäller huvudför får inte åklagaren ställa ledande frågor till den tilltalade men i motförhöret får åklagaren ställa ledande frågor.

Du har fått kvällslektyr av mig, läs på och när du väl håller på kan du också läsa rättegångsbalken
36 kap 16§ så får du möjligheten att få inblick i omedelbarhetsprincipen också för den verkar du inte heller ha koll på då du påstår följande:

"Det är nämligen tillåtet att motbevisa den tilltalade genom att konfrontera den tilltalade med vad denne sagt i förhör."

KL däremot behöver INTE läsa in rättegångsbalken inför åtal
Senast redigerad av iLivid 2020-10-15 kl. 22:45.
Citera
2020-10-15, 22:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Är det möjligen någon som sitter på en mer avancerad version av Adobe Acrobat och kan dela upp FUP i mindre delar? Min läsplatta (Kindle) accepterar av nån underlig anledning inte större PDF än 50 MB
Citera
2020-10-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Jag pratar om det inledande huvudförhöret. Du blandar fritt i din text ovan mellan huvudförhör och motförhör. Vad gäller huvudför får inte åklagaren ställa ledande frågor till den tilltalade men i motförhöret får åklagaren ställa ledande frågor.

Du har fått kvällslektyr av mig, läs på och när du väl håller på kan du också läsa rättegångsbalken
36 kap 16§ så får du möjligheten att få inblick i omedelbarhetsprincipen också för den verkar du inte heller ha koll på då du påstår följande:

"Det är nämligen tillåtet att motbevisa den tilltalade genom att konfrontera den tilltalade med vad denne sagt i förhör."

KL däremot behöver INTE läsa in rättegångsbalken inför åtal
Det fetade. Hon ÄR redan åtalad. Som du kanske läst dig till.

Hon har supit sen hon var femton bast. Frågan är om hon, vid det här laget, ens MINNS hur en huvudförhandling går till. Hon klarar ju inte ens av att svara på en enkel fråga i ett polisförhör. Hon, som varit en "respekterad domare" har mage att som häktad häckla både förhörsledare och åklagare. När hon släpptes ut förra gången sa hon att åklagaren inte "var en stjärna" precis.

Nej du, hennes omdöme har grumlats, och om hon var bra på rättsprocesser och juridik förr så misstänker jag att hon inte är fullt lika vass idag. Långvarigt alkoholmissbruk sätter spår. Men med all säkerhet kommer hon åtminstone EN gång påtala för åklagaren att "det här kan jag lika bra, om inte bättre, än du". Tro mig, hon gillar att sätta sig på höga hästar. Detta kommer bli en cirkus av sällan skådat slag.
Citera
2020-10-15, 23:02
Medlem
Jofs avatar
Kanske kan fuppen bli årets julklappsbok? Eller i två tre delar? Med referat från rättegången också.
Eftersom det är offentlig handling så utgår inget royalty till någon (inkl KL). Kanske viss redigering krävs.
Citera
2020-10-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Sex aktbilagor har jag nu (när jag nånsin ska få tid att läsa dom ). Är det alla tro?

Enligt dagboksbladet
371 Förundersökningsprotokoll
373 Förundersökningsprotokoll
363 STÄMNINGSANSÖKAN
365 Förundersökningsprotokoll
366 Förundersökningsprotokoll
368 STÄMNINGSANSÖKAN
369 Huvudförhandlingsplan
370 Förundersökningsprotokoll

Citat:
Hur vet du att de har kontakt med mamman sen hon häktades? Det har jag missat i så fall.

Du ställer frågor men svarar sällan själv på ställd fråga. Men samtalet jag talar om då är hon inte häktad. Så var det något mer du undrar över?

Citat:
Lugnt. Fupen är sökbar. Men bra att veta vilken aktbilaga det är. Diskussionen handlade om hon visste var HOL och barnen bor. Och det vet hon inte med säkerhet, ifall han flyttat och/eller bor kvar.
Inte den diskussion jag förde i alla fall utan den handlade om kontakt med barnen som då krösamaja i tråden spaltat upp sida efter sida som icke existerande. Så nu vet jag att dessa A4 sidor är totalt sanningslösa.
Senast redigerad av Browser 2020-10-15 kl. 23:36.
Citera
2020-10-15, 23:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Enligt dagboksbladet
371 Förundersökningsprotokoll
373 Förundersökningsprotokoll
363 STÄMNINGSANSÖKAN
365 Förundersökningsprotokoll
366 Förundersökningsprotokoll
368 STÄMNINGSANSÖKAN
369 Huvudförhandlingsplan
370 Förundersökningsprotokoll
Jag har, som sagt var, sen tidigare följande aktbilagor:
126
299
365
366
370
371
373

Min fråga var om det fanns fler, bortsett från stämningsansökan, som jag iofs saknar
Citera
2020-10-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har, som sagt var, sen tidigare följande aktbilagor:
126
299
365
366
370
371
373

Min fråga var om det fanns fler, bortsett från stämningsansökan, som jag iofs saknar

Fattas ingen aktbilaga som har med själva förundersökningen att göra. 126 och 299 är inte förundersökning.

Guide till din läsplatta och stora pdf filer.
https://ebookfriendly.com/add-large-files-kindle-guide/
Senast redigerad av Browser 2020-10-15 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in