Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Tack för att du kikar närmare på det.
1. Ja det var mest som en introduktion. Lite osammanhängande på Linkedin men så är det många som presenterar sig.
Det är skolläkare blandat med konkurs och bolag i Indien och på Cypern, knapptelefon som kan läsa av diabetes/blodtryck/ECG om vartannat.
2. Kolla årsredovisningen och revisorns uttalande. Runt 60 miljoner i goodwill i "koncernen". Jag är lika skeptisk som revisorn.
Jag tycker det är anmärkningsvärt om man dessutom kopplar till att Resurshuset är/var delägare i Kiwok och att de också äger/ägde Gaia som ligger bakom investerarklubben Bridge Investment Business Club som fått utstå mycket kritik för MLM/pyramid.
3. Inte helt ointressant då SH verkligen har frontat Kiwok tidigare som VD och styrelseordförande.
4. Har inte Facebook så tack för lite rapport där. Intressant med relationsstatusen.
It´s complicated?
5. Ja bolagsformen filial kräver att man representerar något bolag i utlandet. Vilket?
6. Kolla
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2006/11/30/mobil-overvakning-vinnare-av-sjukvardens-it-pris-2006/
BodyKOM är Kiwoks lösning för att avläsa EKG, blodtryck och diabetes på distans via omprogrammerad knapptelefon.
Tycker det är konstigt att priset går till den lösningen då den inte ens är utrullad på marknaden. Menar att den demo Kiwok kan ha visat ej funkar i realiteten. Tvivlar på att juryn fått testa utan de har nog bara fått en presentation och underlag för USA patentet osv.
Lars Gatenbeck i juryn är annars tidigare chef för KS och har suttit i ledningen för läkemedelsbolag så han är ju seriös får man anta.
Från artikeln:
IT-stödet har utvecklats av Kiwok i samarbete med HP, TeliaSonera, WIP och Fair Isaac.
I presentationsmaterial som är avsett för indiska markanden hävdar de att de har samarbete med KS, HP och Sony Mobile...
7. Ja detta var för att få lite mer substans här än en del dravel som har belyst SH på annat sätt.
Jag har kikat på såna här start ups rätt mycket i mitt liv och det här är mycket luft. Årsredovisningen 2016 m.m. icke att förglömma.
Lite lustigt att vi spånat om att KL skulle vara med i bridgeklubb och så dök "pyramidgänget" Bridge Investment Business Club upp här i röran...
Var hittar vi KL i SHs liv är fortfarande frågan. Tycker SHs kontaktförbud JN fortfarande är hetaste spåret.
EDIT:
Founded in 2003, Kiwok a MedTech company has developed BodyKom, a Remote Patient Monitoring service for ECG.
Kiwok grundades 2003. Har haft lite svårt att hitta till marknaden med BodyKom senaste 16 åren... Enligt investerarpresentation kostar en enhet runt 50 000 kr.
Kolla
https://www.ratsit.se/5566653068-Kiwok_Nordic_AB_publ#ekonomi
Omsättningen säger då att de har under 2013-2017 sålt runt ett dussin enheter om det nu är det omsättningen baseras på.
Tycker balansomslutningen är helt bananas.
Jag har bara hunnit kolla på Eurogenes filialen och Kiwok.
Eurogenes Bio Sweden International UK Filial
Jag kan verkligen inte hitta vilket företag de ska vara filial till?
”Filialen skall bedriva läkartjänster samt därmed förenlig verksamhet.”, känns jättekonstigt?
Och sen namnet: Eurogenes (syftar på Europa?) + Sweden + International + UK. Snacka om rörigt namn med identitetskris.
Ytterst konstigt av SH att på LinkedIn skriva CEO Eurogene AB sedan 1992 till nu. Finns inget Eurogene AB. Det tidigare företaget (ett organisationsnummer men två olika namn - kanske bytt namn?) har följande beskrivning:
”Bolaget skall bedriva forskning inom molekylärbiologi samt försäljning av produkter som framkommit i samband med detta ävensom idka därmed förenlig verksamhet.”
Bioteknik-branschen vs läkartjänster? En läkare känns mer relevant för den senaste.
Ska bli
väldigt spännande att se resultat för 2019. Men det är lång tid kvar tills vi får se sådana siffror. Kanske blir i en annan tråd
Kiwok
Jag ser inget konstigt med detta företag? Det finns en affärsidé inom medtech. Finns samarbeten med seriösa aktörer som HP, Sony och HiQ (kanske kortvariga samarbeten med brända broar).
Företaget blöder och nyemissioner sker på löpande band med förhoppning om gynnsam börsnotering. Det är vanligt att företag är såhär inom branschen, finns mängder av exempel.
Jag har följt just biotech och medtech branschen de senaste 15åren av flera anledningar. Det är högrisk investeringar med brutal vinstmöjlighet. Branschen verkar dock ha lugnat sig senaste 5-10åren. 1990-2010 var verkligen extrema.
EDIT 1
Jag tror fortfarande inte att IT-priset för BodyKom/Kiwok var något lurt. De hade en produkt som fungerade (hittar ingen info om motsatsen). Sedan att produkten inte var insåld och i större bruk är ju en helt annan sak. Att mobilt övervaka EKG var ju en ny och häftig grej 2006. Jag vet att det finns sådana här lösningar idag men har inte hittat källor än. Tror inte det är BodyKom som jag tänker på.
EDIT 2
Jag hittar inget konstigt i årsredovisningen? Jag läser: styrelse som tror på god utveckling, hopp om marknaden, behöver kapital för att leverera i framtiden samt allt kan skita sig.
Goodwill är 8.1 miljoner år 2016. Nerskrivet 3.5 miljoner från 2015 (goodwill 11.6 miljoner).
Revisorerna kan inte ge ett uttalande då det finansiella inte går att styrka och bedöma. Men de avstyrker inte heller årsstämman från att godkänna årsredovisning, balansräkning eller hur vinsten ska fördelas. Revisorerna kan alltså inte se några direkta fel eller olagligheter så de tillstyrker årsstämman att bevilja ansvarfrihet. Jag har varit på årsstämmor där styrelsen inte tillstyrkts ansvarsfrihet.
Intressant är att både Kiwok Ltd (Cypern) och det Kiwok bolag som verkar i Indien ska likvideras.
Jag ska också försöka hitta mer info om projektet mellan Kiwok och KTH som finansierats av Vinnova.