Hej,
Så för ett tag sen åkte jag på en fartkamera med min väns bil och idag fick han brev där polisen begär att han ska säga vem det va som körde hans bil den dagen.(utan bild och hastighet). Till min fråga, behöver man säga vem det va som körde eller kan han bara skriva att han inte vet? Vad kommer hända efteråt? Kommer polisen fortsätta undersöka eller lägga ner allt ifall han säger att han inte vet vem det var som körde. Tydligen har de inte identifierat mig för annars hade jag fått brev direkt visst? Antar att han kan bara säga att han inte vet vem det var som körde. Har hört att man inte ens behöver svara men känns bättre ifall han svarar och säger vet inte så de kan lägga ner fallet direkt istället för att skicka brev efter brev.
Körde ni på en kamera? Ja dom är ju dyra så dom undrar väl vem det va. Bara vara tysta, finns inget dom kan göra.
Kamerorna i södra och norra länken fungerar inget bra då det blir täckta av damm på linserna i tunneln vilket gör att det blir svårt få bildbevis, de har till och med offentligt gått ut med det så det är mer eller mindre säkert bara dra på.
Jag har fastnat på bild där en gång och den var nästan osannolikt skarp och tydlig. Var bara att bita i det sura äpplet och betala.
Jag körde södra länken i veckan och det blixtrade till. Mycket märkligt då jag hade farthållaren på 75 km/h mätarhastighet (dvs 69-70 km/h i verklig hastighet, GPS-kollat). Inga andra fordon runt mig så det måste vara mitt fordon som aktiverade kameran. Jag drog ett släp efter mig så kan det vara den oregelbundna formen på fordonet som har förvirrat radarn? Någon annan med liknande erfarenheter?
Jag har inte fått brev eller böter ännu.
Behöver blixten på en fartkamera alltid aktiveras för att den skall ha tagit ett foto?
Nej, precis som alla andra kameror använder fartkameror blixt endast vid sämre sikt. Vid mörker, skymning eller andra väderförhållanden som kräver att fartkameror ska kunna ta en tydlig bild så aktiveras fartkamerans blixt.
Du kan alltså riskera fortkörningsböter om du passerar en fartkamera oavsett om fartkameran avger blixt eller inte. Kan man då veta om fartkamerorna tar bild eller ej?
Nej, det går inte avgöra när du passerar.
Ett antal nya kameror har försetts med elektroniska ljusförstärkare och kan således operera i när det är helt svart ute utan blixt.
Turen är nog förbrukad så skippa trisslotten
120 km/h på 70-väg=indraget körkort i minst tre månader.
Nej det finns inte ljusförstärkare på kamerorna så du kan sluta svettas
Det där låter som en skröna, men ge oss gärna källa till seriösa fakta på det….
Att det finns ljusförstärkare ja, men att ”frysa” en rörelse i form av en bil som rusar mot kameran kräver kort slutartid. Kort slutartid kräver massor med ljus för att bli bra, ljusförstärkare lär väl då förstärka allt ljus även strålkastarnas, och det låter för bra för att vara sant att kunna få en vettig exponering av ett mörkt område innanför bilens vindruta, samtidigt som det starka ljuset från strålkastarna ska hanteras…
Men, ge oss gärna fakta som styrker det du påstod. Det kan ju hända att jag har fel.
Hur Fan är det en olyckshändelse att köra 120 på en 70 väg?
Jag har köpt ny bil ganska nyligen och jag hade en bil framför mig som körde 120, så jag slog på farthållaren och cruisade efter i 120 en lång bit. Samtidigt pillade jag på displayen i mitten. Sedan blir jag avbruten av att bilen framför mig blinkar höger och svänger av, varpå min bil gasar upp mot 120 igen och precis när jag nått 120 så passerar jag en fartkamera. Det var en olyckshändelse att missa skylten.
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Du får ha bättre uppsikt om du ska köra fort,
Har aldrig fastnat i kamera eller laserkontroller å då kör jag alltid för fort
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!