2019-09-05, 21:24
Medlem
Jag är inte muslim, men tittat och lyssnat en del på videor om Islam(och hur en muslim ska leva).

Kaffe är en simulant där vi blir höga av, likt droger, och alkohol. Personligen är jag emot alkohol, och dricker inte. Kaffe är något jag använder, och älskar, speciellt vid (fysisk)träning.

Fick tanken av att allt vi blir 'höga' av, eller mår onaturligt bra av är dåligt, för att det gör oss blinda för verkligheten, och att det finns bieffekter också. I detta fall så känner man mindre smärta och trötthet, som kan i sin tur kan vara viktig för oss att veta, där vi kan vila lite extra för att återhämta oss(som exempel).

Om nu kaffe är haram, bör inte då musik också vara haram? Själv blir jag riktigt hög utav det, och tänker nu att det skadar mig i längden, likt porr.

Jag har försökt tala med folk om detta, men dom tycker det är struntprat, och vill att alla andra äter sig överviktiga och super (festar).

Själv tror jag inte på att leva på något extremt sätt, men vill leva ett sundare liv.

Min fråga till alla 'rena' människor. Hur ser ni på det här? Själv har jag bara sett muslimer leva ett sundare liv.

Vilka saker gör ni som svenskarna inte gör? Förutom överäta, dricka, och konsumera(det som är svenskt)?
Citera
2019-09-05, 21:29
Medlem
franges avatar
Säger Koranen eller följarna av Pedofilprofeten att musik är haram? Om inte - så är det inte det. Svårare än så är det inte.
Citera
2019-09-05, 21:34
Avstängd
Om du inte är muslim varför bryr du dig då. Drick ditt kaffe
Citera
2019-09-05, 21:41
Medlem
Majoriteten av muslimer anser att kaffe är halal, alltså motsats till haram.

Dock har det funnits perioder i islams historia där kaffe ansetts vara haram i vissa kretsar. Enligt källan nedan var en Ottomansk sultan så hatisk mot kaffe att han lät de som ertappas med brygden betala med sina liv.

https://www.halalzilla.com/coffee-an...ed-haram/90217
Citera
2019-09-05, 21:43
Medlem
kristna lyssnar inte på musik som handlar om kuk o fitta. borde vara samma sak här
Citera
2019-09-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Säger Koranen eller följarna av Pedofilprofeten att musik är haram? Om inte - så är det inte det. Svårare än så är det inte.

Vet inget om religionen. Lyssnar på vissa följare av religionen. Verkar intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du inte är muslim varför bryr du dig då. Drick ditt kaffe

För att jag vill lära mig. Liksom jag tror på personlig utveckling. Jag tror inte på något mystiskt, fast dom kanske visste något vi inte följer idag, och därför blir lidande (stress, och överkonsumtion).

Nu låter du som en svennebanan. Där man bara ska bli hög, och följa vad andra gör. Kommer nog fortsätta dricka kaffe, men mindre av det. Kanske te ett tag, och sedan sluta..

Du är folk jag träffar irl. Vill inte höra från dig. Försvinn (alko)svenne!

Dom flesta kristna(i Sverige) i dagens tid är från AA, och därför är det oftast konstiga människor inom den religionen. Nu ska jag inte utöva min svensson-gnäll om det...
Citera
2019-09-05, 21:44
Medlem
Många ”ortodoxa” muslimer anser musik vara haram. En enkel internetsökning erbjuder massvis med material om du önskar att fördjupa dig i ämnet.
Citera
2019-09-05, 21:46
Medlem
Pusts avatar
Har för mig att islam ser musik som spelas av instrument som haram, eller om det nu var i kombination med sång.
Citera
2019-09-05, 22:31
Medlem
Syftet med att det är haram med droger är tydligen för att man skall uppleva världen som den är, utan förvrängning.
Om ett stimuli inte gör detta så borde det rimligtvis inte vara haram. Gränsen borde dras någonstans. Intag av föda är stimulerande, men inte verklighetsförvrängande.

Inte för att det spelar någon roll. Även den mest ortodoxa muslimen bryter mot flera av reglerna på något sätt. Poänglöst.
Citera
2019-09-06, 09:06
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sitinchair
Jag är inte muslim, men tittat och lyssnat en del på videor om Islam(och hur en muslim ska leva).

Kaffe är en simulant där vi blir höga av, likt droger, och alkohol. Personligen är jag emot alkohol, och dricker inte. Kaffe är något jag använder, och älskar, speciellt vid (fysisk)träning.

Fick tanken av att allt vi blir 'höga' av, eller mår onaturligt bra av är dåligt, för att det gör oss blinda för verkligheten, och att det finns bieffekter också. I detta fall så känner man mindre smärta och trötthet, som kan i sin tur kan vara viktig för oss att veta, där vi kan vila lite extra för att återhämta oss(som exempel).

Om nu kaffe är haram, bör inte då musik också vara haram? Själv blir jag riktigt hög utav det, och tänker nu att det skadar mig i längden, likt porr.

Jag har försökt tala med folk om detta, men dom tycker det är struntprat, och vill att alla andra äter sig överviktiga och super (festar).

Själv tror jag inte på att leva på något extremt sätt, men vill leva ett sundare liv.

Min fråga till alla 'rena' människor. Hur ser ni på det här? Själv har jag bara sett muslimer leva ett sundare liv.

Vilka saker gör ni som svenskarna inte gör? Förutom överäta, dricka, och konsumera(det som är svenskt)?
Musik och kaffe kan göra så att vi känner oss som vi inte borde känna oss.

och väljer musik och/eller kaffe istället för att göra det vi borde göra.

Vi manipulerar oss själva.
Men det är ok så länge vi ingår i en grupp. Rätt grupp.

Kaffe och musik kan missbrukas av vem som helst så att det förstör för personen.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-09-06 kl. 09:11.
Citera
2019-09-06, 13:02
Medlem
Det här är vad som gäller för kristna.

Kol 2
6Ni har lärt känna herren Kristus Jesus, lev då i honom, 7med rot och grund i honom, allt fastare i den tro som ni har undervisats i, och låt er tacksamhet överflöda. 8Låt ingen göra er till fångar i de tomma och bedrägliga vishetsläror som bygger på mänskliga traditioner och kosmiska makter och inte på Kristus. 9Ty i honom har hela den gudomliga fullheten förkroppsligats och tagit sin boning. 10Och i honom, som är huvudet för alla härskare och makter, har ni nått er fullhet. 11I honom har ni också blivit omskurna, men inte som människor gör det, utan genom att bli av med den syndiga kroppen – det är omskärelsen genom Kristus – 12när ni begravdes med honom i dopet. I dopet har ni också uppstått med honom genom tron på kraften hos Gud som uppväckte honom från de döda. 13Och ni, som var döda genom era överträdelser och ert oomskurna tillstånd, er har Gud gjort levande tillsammans med Kristus, i och med att han förlät oss alla våra överträdelser 14och drog ett streck över det skuldebrev som belastade oss med lagens krav. Han har utplånat det genom att spika det på korset. 15Han avväpnade härskarna och makterna och utsatte dem för allas förakt, när han triumferade över dem genom Kristus.

Kroppen och dess skugga
16Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater. 17Sådant är skuggan av det som skulle komma; själva kroppen är Kristus. 18Låt er inte berövas segern av dem som hänger sig åt självförnekelse och ängladyrkan och som fördjupar sig i sina syner. De blåser upp sig med sina fåfänga människotankar 19och håller sig inte till honom som är huvudet och som försörjer hela kroppen och binder ihop den med leder och senor, så att den växer som Gud vill.

20Om ni med Kristus har dött bort från de kosmiska makterna, varför beter ni er då som om ni levde i världen och underkastar er påbud som: 21Låt bli! Smaka inte! Rör inte! 22Det gäller ju saker som skall förbrukas och upplösas och är bara människors bud och läror, 23låt vara att det kallas vishet eftersom det ser ut som fromhetsövningar, självförnekelse och späkningar, förakt för kroppens behov.
Citera
2019-09-06, 13:10
Medlem
trevials avatar
Kaffe är lite av ett roligt harem ja, men behöver inte för den sakens skull vara haram.

Jag tror moderna människor själva kan avgöra hur, när och var i livet något passar. Moraliska lagar och pekpinnar från medeltiden är inte tillämpbara på vår situation.

Den liberala livshållningen övergår naturligt i en högre självbesinning den dag tiden är mogen för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in