• 1
  • 2
2019-09-05, 16:28
Medlem
orvarens avatar
Ja... jag ska ge mig på att fixa i ordning en cykel med hydraulbromsar.
Första gången på en cykel,ok och belägg har jag bytt på bilar redan..men själva den biten borde väl vara väldigt lika varandra?

Bromsvätska.
På cykeln står det "mineralbaserad",vilket INGEN på till exempel Biltema är,utan allt är syntet dot 4,5,6 och vad de heter..

Jag drar mig å det längsta för att åka till cykelaffären och köpa shimanos bromsvätska för mellan 600 1200 kr/l!!

En mekaniker (buss) undrade om det inte skulle gå med mineralbaserad motorolja,en "blaskig"? Den smörjer, oxiderar inte,förmedlar tryck,visst,den tål kanske inte lika mycket värme,men jag ska inte tävla i downhill..

Tankar på det?
Citera
2019-09-05, 16:31
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Första gången på en cykel,ok och belägg har jag bytt på bilar redan..men själva den biten borde väl vara väldigt lika varandra?

Bromsvätska.
På cykeln står det "mineralbaserad",vilket INGEN på till exempel Biltema är,utan allt är syntet dot 4,5,6 och vad de heter..

Jag drar mig å det längsta för att åka till cykelaffären och köpa shimanos bromsvätska för mellan 600 1200 kr/l!!

En mekaniker (buss) undrade om det inte skulle gå med mineralbaserad motorolja,en "blaskig"? Den smörjer, oxiderar inte,förmedlar tryck,visst,den tål kanske inte lika mycket värme,men jag ska inte tävla i downhill..

Tankar på det?

kör på med det...värsta är väl att det inte funkar och du för tömma ur
Citera
2019-09-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
kör på med det...värsta är väl att det inte funkar och du för tömma ur

Som han skrev, sen kan du även köra med vanlig bromsolja dot 4.5.6.
Shimanos bromsvätska är säkert en kopia rakt av på någon av vanlig dot, fast med annat namn bara och 300% prispåslag.
Citera
2019-09-05, 16:46
Medlem
PWallenbergs avatar
Det går inte med vanlig bromsvätska utan måste vara sådan som anges dvs shimanos el dyl.
Du pajar bromssystemet annars. Vet ej varför men så är det, troligtvis tätningarna som inte klarar vanlig bromsvätska.
Dessutom behöver du ytterst lite så även om literpriset är högt så blir kostnaden låg.

Undrar dock varför du ska fylla på olja om du bara ska byta belägg?
Citera
2019-09-05, 18:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PWallenberg
Det går inte med vanlig bromsvätska utan måste vara sådan som anges dvs shimanos el dyl.
Du pajar bromssystemet annars. Vet ej varför men så är det, troligtvis tätningarna som inte klarar vanlig bromsvätska.
Dessutom behöver du ytterst lite så även om literpriset är högt så blir kostnaden låg.

Undrar dock varför du ska fylla på olja om du bara ska byta belägg?
Nej,framsystemet är helt tomt.
Jag vet inte varför och cykeln har stått några år typ.. i ett förråd,innan den blev skänkt till mig.
Kanske tillslut får bäska med en liten skvätt till stort pris!😄 Skulle dock kännas "bättre" att köpa en liter för en hundring och ha massor att drälla och mölja med..👍
Citera
2019-09-05, 18:47
Medlem
ATF-olja är mycket skonsamt mot packningarna. Den finns mineralbaserad

https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-

Eller för cyklar

https://www.cykelcity.se/shimano-bro...al-olja-1000ml
Citera
2019-09-05, 19:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
ATF-olja är mycket skonsamt mot packningarna. Den finns mineralbaserad

https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-

Eller för cyklar

https://www.cykelcity.se/shimano-bro...al-olja-1000ml
ATF? Servo-olja,eller?👍
Citera
2019-09-05, 19:15
Medlem
Servo eller automatlådor, det blir i slutändan samma olja om den heter ATF.
Citera
2019-09-05, 19:19
Medlem
Biltemas hydralolja för citroen. Lhm tror jag den heter

Motorolja går inte. Jag vill säga givetvis...men jag vet inte varför det inte går så jag får hålla käft
Citera
2019-09-06, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632

Motorolja går inte. Jag vill säga givetvis...men jag vet inte varför det inte går så jag får hålla käft

Vad fungerar bäst LHA+, finmekanikolja (t.ex. symaskinsolja) eller barnolja? Alla dessa är väl tunna mineraloljor i a f. (Jag frågar för andra då jag köpte 1 liter shimano olja förra året.)
Citera
2019-09-06, 08:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632

Bra, för jag har en traktor där det rekomenderas motorolja till både koppling och broms. Så ett givetvis är inte helt på sin plats.
Citera
2019-09-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Bromsvätska.

Tankar på det?

Her er en lidt billigere mineralsk Bromsvätska beregnet til cykler:

https://www.cykelgear.se/tillbehor/o...raulik-1-liter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in