• 1
  • 2
2019-09-05, 16:28
Medlem
orvarens avatar
Ja... jag ska ge mig p att fixa i ordning en cykel med hydraulbromsar.
Frsta gngen p en cykel,ok och belgg har jag bytt p bilar redan..men sjlva den biten borde vl vara vldigt lika varandra?

Bromsvtska.
P cykeln str det "mineralbaserad",vilket INGEN p till exempel Biltema r,utan allt r syntet dot 4,5,6 och vad de heter..

Jag drar mig det lngsta fr att ka till cykelaffren och kpa shimanos bromsvtska fr mellan 600 1200 kr/l!!

En mekaniker (buss) undrade om det inte skulle g med mineralbaserad motorolja,en "blaskig"? Den smrjer, oxiderar inte,frmedlar tryck,visst,den tl kanske inte lika mycket vrme,men jag ska inte tvla i downhill..

Tankar p det?
Citera
2019-09-05, 16:31
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Frsta gngen p en cykel,ok och belgg har jag bytt p bilar redan..men sjlva den biten borde vl vara vldigt lika varandra?

Bromsvtska.
P cykeln str det "mineralbaserad",vilket INGEN p till exempel Biltema r,utan allt r syntet dot 4,5,6 och vad de heter..

Jag drar mig det lngsta fr att ka till cykelaffren och kpa shimanos bromsvtska fr mellan 600 1200 kr/l!!

En mekaniker (buss) undrade om det inte skulle g med mineralbaserad motorolja,en "blaskig"? Den smrjer, oxiderar inte,frmedlar tryck,visst,den tl kanske inte lika mycket vrme,men jag ska inte tvla i downhill..

Tankar p det?

kr p med det...vrsta r vl att det inte funkar och du fr tmma ur
Citera
2019-09-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
kr p med det...vrsta r vl att det inte funkar och du fr tmma ur

Som han skrev, sen kan du ven kra med vanlig bromsolja dot 4.5.6.
Shimanos bromsvtska r skert en kopia rakt av p ngon av vanlig dot, fast med annat namn bara och 300% prispslag.
Citera
2019-09-05, 16:46
Medlem
PWallenbergs avatar
Det gr inte med vanlig bromsvtska utan mste vara sdan som anges dvs shimanos el dyl.
Du pajar bromssystemet annars. Vet ej varfr men s r det, troligtvis ttningarna som inte klarar vanlig bromsvtska.
Dessutom behver du ytterst lite s ven om literpriset r hgt s blir kostnaden lg.

Undrar dock varfr du ska fylla p olja om du bara ska byta belgg?
Citera
2019-09-05, 18:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PWallenberg
Det gr inte med vanlig bromsvtska utan mste vara sdan som anges dvs shimanos el dyl.
Du pajar bromssystemet annars. Vet ej varfr men s r det, troligtvis ttningarna som inte klarar vanlig bromsvtska.
Dessutom behver du ytterst lite s ven om literpriset r hgt s blir kostnaden lg.

Undrar dock varfr du ska fylla p olja om du bara ska byta belgg?
Nej,framsystemet r helt tomt.
Jag vet inte varfr och cykeln har sttt ngra r typ.. i ett frrd,innan den blev sknkt till mig.
Kanske tillslut fr bska med en liten skvtt till stort pris!😄 Skulle dock knnas "bttre" att kpa en liter fr en hundring och ha massor att drlla och mlja med..👍
Citera
2019-09-05, 18:47
Medlem
ATF-olja r mycket skonsamt mot packningarna. Den finns mineralbaserad

https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-

Eller fr cyklar

https://www.cykelcity.se/shimano-bro...al-olja-1000ml
Citera
2019-09-05, 19:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
ATF-olja r mycket skonsamt mot packningarna. Den finns mineralbaserad

https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-

Eller fr cyklar

https://www.cykelcity.se/shimano-bro...al-olja-1000ml
ATF? Servo-olja,eller?👍
Citera
2019-09-05, 19:15
Medlem
Servo eller automatldor, det blir i slutndan samma olja om den heter ATF.
Citera
2019-09-05, 19:19
Medlem
Biltemas hydralolja fr citroen. Lhm tror jag den heter

Motorolja gr inte. Jag vill sga givetvis...men jag vet inte varfr det inte gr s jag fr hlla kft
Citera
2019-09-06, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632

Motorolja gr inte. Jag vill sga givetvis...men jag vet inte varfr det inte gr s jag fr hlla kft

Vad fungerar bst LHA+, finmekanikolja (t.ex. symaskinsolja) eller barnolja? Alla dessa r vl tunna mineraloljor i a f. (Jag frgar fr andra d jag kpte 1 liter shimano olja frra ret.)
Citera
2019-09-06, 08:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632

Bra, fr jag har en traktor dr det rekomenderas motorolja till bde koppling och broms. S ett givetvis r inte helt p sin plats.
Citera
2019-09-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Bromsvtska.

Tankar p det?

Her er en lidt billigere mineralsk Bromsvtska beregnet til cykler:

https://www.cykelgear.se/tillbehor/o...raulik-1-liter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in