2019-09-05, 12:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Stark sås är inte så vanligt från Uppsala och nedåt. Stark sås är för det mesta någon tomatvariant utan någon vidare styrka. Det finns såklart undantag men när man är uppväxt med att röd sås är stark sås så blir man besviken när man får nån tomatblandning.
Citera
2019-09-05, 12:54
Medlem
Gothenburgers avatar
Röd sås på kebab? Va fan dillar ni om???

Kebabsås är vit oavsett om det stark, mild eller vitlök.

Röd sås. Skämta mig aprillo.
Citera
2019-09-05, 12:58
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nja, nu har jag inte ätit kebab över hela Sverige och inte heller värst ofta här i Stockholm, men väldigt uppenbart har såsen inte varit så värst stark när jag ibland har ätit kebab på olika ställen här i Stockholm. Jag har svårt att tro att jag har prickat in tiotals kebabställen här i Stockholm som alla råkar ha mildare såser än alla andra kebabhak. Faktum är att de flesta gångerna är den röda såsen inte alls värst stark och den vita såsen kännetecknas mest av påtaglig vitlökssmak. Nog går det att göra både avsevärt starkare sås hemma och även få starkare såser på många andra slags restauranger, t.ex. indiska. Att någon sås kallas "stark" innebär inte att den automatiskt har en specifik styrka. Kanske är det bara du som är känslig för styrka och tycker att allt med lite smak är starkt?

Däremot går det så klart inte att få starkare sås än den starkaste såsen de nu erbjuder.

Det handlar om att fråga. Vanligtvis får du enbart mildsås till och det är allt som har, men frågar du efter starksås på så har dom flesta tabasko i den tillsammans med lite chilikrydda.

Men så finns det dom ställerna som har både mild och stark röd sås.

Men sen hur stark den är, det är smakfråga. Jag själv tycker den inte är stark alls och tror jag har fått starksås en gång i mitt liv där jag tyckte den var stark. Men det finns en förklaring till det hela också, jag är chiliätare, för mig är knappt något starkt ifall vi inte börjar pilla på reapersåser, men för det dödliga folket är det starkt. Lite som när man drar till en thai/kina och måste beställa "thaistarkt" för att inte få "svenskstarkt".

Men som med allt man vill ha i livet, man får kommunicera med personen som tar emot ordern om hur man vill ha den.
Citera
2019-09-05, 13:03
Medlem
Belavias avatar
Finns det möjligen någon Kebabsvarvare som läser tråden?

I så fall kanske du kan reda ut lite?

Är det geografiskt det här med såser? Vissa här verkar förstå och känna igen precis vad jag pratar om, andra kallar mig sjuk i huvudet och förstår inte alls.

Ni har ett grymt viktigt jobb, inte mycket som slår en god kebab. Är tacksam för att ni finns, men ni måste för fan snäppa upp er med såsen.

Du måste ju själv känna till att såsen var bättre förr? Och en stark sås ska väl kunna erbjudas överallt i Sverige. Skärpning på den punkten.
Citera
2019-09-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Röd sås på kebab? Va fan dillar ni om???

Kebabsås är vit oavsett om det stark, mild eller vitlök.

Röd sås. Skämta mig aprillo.

Man skämtar inte om kebabsås!

Döner gyros kanske men inte såsen.
Citera
2019-09-05, 13:37
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Den röda såsen är stark, den vita är inte stark. Många verkar vilja ha de två blandade, så det blir lagom starkt - i lagom svensk anda!

Inte helt säker på pratar om samma såser nu.

Det finns ju två vita, där den ena är normal, den andra stark. Den starka är lite rödare, men inte vad man skulle kalla röd, utan möjligen aprikos. Dessa blandas ofta för en önskad kompromiss.

Sedan finns det röd sås, som är röd som krossade tomater typ. Att denna skulle vara starkare än normal vit sås tror jag inte nödvändigtvis är sant. Och jag vet inte hur många som blandar dessa. Personligen tycker jag inte det passar att blanda på det sättet, då det är två helt olika slags såser.

Vilken av dessa tre som finns tillgängliga varierar som andra sagt i olika regioner, vilket kan bidra till att vi pratar om olika saker.
Citera
2019-09-05, 13:47
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Är det där kebabsås? Vilket skämt. Vem som helst vet ju att kebabsåsen är bas av tomat och kryddor, det där är bara fermenterad och syrad chili.

Nä, det är det inte. Det är en stark sås som många kebabsvarvare använder. Läs tråden och TS så kanske det klarnar lite.
Citera
2019-09-05, 13:56
Medlem
Vill man ha stark sås så ska det räcka att man säger det till personen som tar upp ordern.. man ska inte behöva säga mer än ordet "stark" faktiskt. Inget nickade eller hissande av ögonbryn eller andra särskilda tecken som syftar till att klargöra att här är det verkligen så att du vill ha riktigt stark mat borde behövas.

Kanske behövs en Facebook grupp där man kan stå upp för den röda starka såsen och rätten att kunna beställa den problemfritt?

Mvh
Citera
2019-09-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foensterputs
Den starka såsen till kebab används oftast chili, tomatsås och harissa. Kör du på Sriracha så kommer det smaka mer thai om kebaben.

Jag äter kebab över hela Sverige (reser överallt i jobbet) och det är ytterst lokalt vilka såser man får. Åk till Gävle och be om stark så frågar de om du menar röd och då får du tomatsås.

Åk till Kalmar, Varberg, Karlskrona mfl och be om röd sås så får du frågan om du menar stark och då får du filmjölksbaserad sås med chili i, vilket är vad jag föredrar.
Citera
2019-09-05, 14:37
Medlem
De är säkert vana vid allergiker och diverse krav på matvariationer så testa beställa en kebab med stark sås, poängtera: utan mjölkprodukter.
Då borde du få den starka röda såsen i tillräckligt mängd.
Citera
2019-09-05, 15:22
Medlem
Elikos avatar
Du går fram till kassören och säger " hej, en kebabrulle med stark sås tack."

Alla hak gör ju olika såser med mer eller mindre vatten i och har olika saker i för att göra såsen stark. Cayenne är ju ganska vanligt.
Citera
2019-09-05, 15:27
Medlem
Jag blev inspirerad av tråden och tog en kebabrulle till lunch - med stark sås.

Fick upp hoppet när kebabmakaren frågade om jag hade livsförsäkring, men när jag började tugga i mig den blev jag såklart besviken ändå. Den röda jävla såsen var näst intill smaklös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in