• 1
  • 2
2019-09-05, 09:08
Medlem
Belavias avatar
Minns förr om åren, jag och polaren brukade cykla ner till lokala kebabhaket på sommarkvällarna, och så köpte vi varsin kebab med stark sås(alltid) för veckopengen.

Man behövde inte beställa en rulle på den tiden, utan det räckte med en kebab i bröd, den var alltid till bredden fylld med gott kryddat kebabkött och fräsch sallad. Mycket mat på den tiden.

Den starka såsen var underbar, det riktigt brände i käften.

Fast forward till 2019, numera är det inte lika mycket saftigt kött i kebaberna, men framför allt lyckas jag inte med att beställa en hederlig kebab med stark sås. Jag stöter hela tiden på patrull, såhär kan det låta..

(Jag) - Hej, jag skulle vilja beställa en kebabrulle med stark sås!

(Kebabsvarvaren) - Bara stark sås?

Vad fan betyder det? Antas det att man ska blanda såser hej vilt nu för tiden? Eller betyder det att jag får mindre sås(i milliliter räknat) om jag 'bara' väljer stark sås?

Ska jag behöva säga..

"Jag vill ha stark sås och endast stark sås. Men det ska vara en lika stor mängd sås som dom som beställer den vanliga såsen"??

En annan variant jag stöter på..

(Jag) - Hej, vill beställa en kebabrulle med stark sås.

(Kebabsvarvaren) - vit sås eller röd sås?

(Jag) - Ingen aning, vill ha den såsen som är STARK.

(Kebabsvarvaren) - Förstår inte riktigt, vill du bara ha röd sås?

(Jag) - Skitsamma, tjejen hade köpt med sig mat såg jag, tack ändå! Klick

Jag vill bara ha en hederlig kebab med stark sås, hur fan beställer man det?
Senast redigerad av Belavia 2019-09-05 kl. 09:12.
Citera
2019-09-05, 09:12
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Minns förr om åren, jag och polaren brukade cykla ner till lokala kebabhaket på sommarkvällarna, och så köpte vi varsin kebab med stark sås(alltid) för veckopengen.

Man behövde inte beställa en rulle på den tiden, utan det räckte med en kebab i bröd, den var alltid till bredden fylld med gott kryddat kebabkött och fräsch sallad. Mycket mat på den tiden.

Den starka såsen var underbar, det riktigt brände i käften.

Fast forward till 2019, numera är det inte lika mycket saftigt kött i kenyanerna, men framför allt lyckas inte beställa med stark sås? Jag stöter på patrull hela tiden, såhär kan det låta..

(Jag) - Hej, jag skulle vilja beställa en kebabrulle med stark sås!

(Kebabsvarvaren) - Bara stark sås?

Vad fan betyder det? Antas det att man ska blanda såser hej vilt nu för tiden? Eller betyder det att jag får mindre sås(i milliliter räknat) om jag 'bara' väljer stark sås?

Ska jag behöva säga..

"Jag vill ha stark sås och endast stark sås. Men det ska vara en lika stor mängd sås som dom som beställer den vanliga såsen"??

En annan variant jag stöter på..

(Jag) - Hej, vill beställa en kebabrulle med stark sås.

(Kebabsvarvaren) - vit sås eller röd sås?

(Jag) - Ingen aning, vill ha den såsen som är STARK.

(Kebabsvarvaren) - Förstår inte riktigt, vill du bara ha röd sås?

(Jag) - Skitsamma, tjejen hade köpt med sig mat såg jag, tack ändå! Klick

Jag vill bara ha en hederlig kebab med stark sås, hur fan beställer man det?

Beror på vart du bor. När de säger röd sås så förutsätter jag att du bor norr om Norrköping, detta då den röda såsen inte finns (typ) söder om den hålan. Stockholm gissningsvis där den röda såsen verkar vara populär.

Mitt tips om du äter hemma är att du har en flaska sriacha ståendes som du kan spruta på själv för stark kebab. Eller är supertydlig mot bagarna med problematisk förståelse med svenskan.
Citera
2019-09-05, 09:14
Medlem
Men snälla. Hur svårt kan det vara?

Det är inget ovanligt att blanda såserna, så på frågan "Bara stark sås?" svarar du helt enkelt "Ja". Om du är orolig för att det blir mindre sås, säg då att du vill ha mycket sås.
Citera
2019-09-05, 09:14
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Beror på vart du bor. När de säger röd sås så förutsätter jag att du bor norr om Norrköping, detta då den röda såsen inte finns (typ) söder om den hålan. Stockholm gissningsvis där den röda såsen verkar vara populär.

Mitt tips om du äter hemma är att du har en flaska sriacha ståendes som du kan spruta på själv för stark kebab. Eller är supertydlig mot bagarna med problematisk förståelse med svenskan.

Ok, du verkar ha koll. Ja, får nog köpa en flaska med stark kebabsås att ha hemma. Visste inte att det fanns. Var köper man det?
Citera
2019-09-05, 09:17
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Den röda såsen är stark, den vita är inte stark. Många verkar vilja ha de två blandade, så det blir lagom starkt - i lagom svensk anda!
Citera
2019-09-05, 09:19
Medlem
franges avatar
Citat:
Ok, du verkar ha koll. Ja, får nog köpa en flaska med stark kebabsås att ha hemma. Visste inte att det fanns. Var köper man det?

Willys har siriacha-sås (eller vad den nu heter) som många pizzerior använder, stark som ett as men RIKTIGT god. Går att ha till praktiskt taget vad som helst i matväg.

Kostar typ en femtiolapp. Alltså den här:
https://i0.wp.com/56kilo.se/wp-conte...ize=850%2C1275
Senast redigerad av frange 2019-09-05 kl. 09:21.
Citera
2019-09-05, 09:25
Medlem
X-fronts avatar
Citat:

Precis som Frange säger så finns sriracha i den vanliga affären, det är ingen dedikerad kebabsås, men funkar till det mesta som man vill ha lite starkare. Ska tillägga att jag precis upptäckt denna sås och den är tamigfan beroendeframkallande.
Citera
2019-09-05, 09:28
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Den röda såsen är stark, den vita är inte stark. Många verkar vilja ha de två blandade, så det blir lagom starkt - i lagom svensk anda!

När jag var grabb höll man inte på med blandningar. Såserna var heliga och skulle inte blandas. Punkt.

Var man inte man nog att hantera den starka såsen fick man välja den normala eller milda såsen.

Kan tänka mig att Kebabsvarvaren hade sett det som en skändning av kebabkulturen om plötsligt en svenne-banan bett om blandade såser.

Usch, generation Z som gör att Kebabsvarvaren drar alla över en kam och tror att alla svenne-bananer vill äckelblanda såserna nu för tiden, fy fan.

Dessutom var den starka såsen också vit förr i tiden. Och den var absolut ljuvlig. Brände i käften på exakt rätt sätt, och fick fram alla köttets aromer.

Fy fan vad gott det var, vattnas i munnen bara av att skriva om det.
Senast redigerad av Belavia 2019-09-05 kl. 09:39.
Citera
2019-09-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Handlar ju inte bara om att få rätt styrka utan om att de har helt olika smak i grund och botten.
Citera
2019-09-05, 09:32
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Handlar ju inte bara om att få rätt styrka utan om att de har helt olika smak i grund och botten.

Riktigt, den röda är ju tomatbaserad och ger en helt annan upplevelse än om man har vit stark sås på maten. Men blanda röd och vit sås, nej det är inte så gott.
Citera
2019-09-05, 09:43
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Precis som Frange säger så finns sriracha i den vanliga affären, det är ingen dedikerad kebabsås, men funkar till det mesta som man vill ha lite starkare. Ska tillägga att jag precis upptäckt denna sås och den är tamigfan beroendeframkallande.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Willys har siriacha-sås (eller vad den nu heter) som många pizzerior använder, stark som ett as men RIKTIGT god. Går att ha till praktiskt taget vad som helst i matväg.

Kostar typ en femtiolapp. Alltså den här:
https://i0.wp.com/56kilo.se/wp-conte...ize=850%2C1275

Tack grabbar, blir till att inhandla en flaska siriacha-sås idag. Älskar kebab, men det måste vara en bra sås till, och den måste bränna lite i käften.
Citera
2019-09-05, 10:03
Medlem
Citat:
När jag var grabb höll man inte på med blandningar. Såserna var heliga och skulle inte blandas. Punkt.

Var man inte man nog att hantera den starka såsen fick man välja den normala eller milda såsen.
Haha, jo jag minns också att man hade sådana saker för sig. Lyckligtvis mognade man ifrån sådant tänk i femtonårsåldern.

Citat:
Kan tänka mig att Kebabsvarvaren hade sett det som en skändning av kebabkulturen om plötsligt en svenne-banan bett om blandade såser.
Med största sannolikhet skulle han inte bry sig ett dyft.

Citat:
Usch, generation Z som gör att Kebabsvarvaren drar alla över en kam och tror att alla svenne-bananer vill äckelblanda såserna nu för tiden, fy fan.
Det var vanligt även på 90-talet att blanda såser. Minns att min lokale kebabsvarvare alltid frågade "stark, mild eller blandad?"

Citat:
Dessutom var den starka såsen också vit förr i tiden.
Fanns många ställen där den starka såsen var röd även förr i tiden. Men det har nog blivit lite vanligare.

Citat:
Och den var absolut ljuvlig. Brände i käften på exakt rätt sätt, och fick fram alla köttets aromer.
Du får det att låta som att det fanns ett standardiserat recept som alla följde. Så var det verkligen inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in