2019-09-05, 11:04
När jag gjorde kebabdebut för länge länge sen var det inte såsen som var det starka, det var turkbananerna som brände sönder käften. Antingen har man vant sig eller så är alla peperonis numera milda?
Citera
2019-09-05, 11:11
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
När jag gjorde kebabdebut för länge länge sen var det inte såsen som var det starka, det var turkbananerna som brände sönder käften. Antingen har man vant sig eller så är alla peperonis numera milda?

Det har du jävligt rätt i. Helvete vad starka de var. T.o.m för starka för min smak, kändes som käften domnade bort, såg ut som man hade gråtit efteråt, turkbananerna triggade tårkanalerna minns jag.

Idag är de inte starka alls. Tror inte det handlar om att man har vant sig. Det är andra sorters turkbananer helt enkelt.
Citera
2019-09-05, 11:12
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8

Jag tror man har vant sig. Jag minns att jag tyckte tabasco och sambal var obehagligt starkt i tonåren, numera kan jag käka båda med sked. Behöver ett par hundra tusen Scoville för att få en skön styrka i det jag äter numera. Peperoni har jag aldrig upplevt som speciellt starka dock, men visst var de starkare än potatismoset man käkade hemma, så det blev en chock för den unga munnen.
Citera
2019-09-05, 11:15
Medlem
Den starka såsen till kebab används oftast chili, tomatsås och harissa. Kör du på Sriracha så kommer det smaka mer thai om kebaben.
Citera
2019-09-05, 11:16
Medlem
Det är det enorma inflödet av folk de sista tio åren som slagit sönder den lokala ovh inarbetade kebabkulturen. I Malmö kunde man förr få kebab i pitabröd eller baguette, med enormt god stark sås, samt även pikant vit sås, i byttor bredvid, och hällde på efter eget tycke under hela ätandet.

Nu är det bortsopat först av kebabrullarna och nu kommer nästa, än mer undermålig, våg av kebabrestauranger som verkar köra något färdigt koncept med kebabkött och smält ost(!) och en jäkla massa andra ”mackor” av segt microtinat bröd.
Citera
2019-09-05, 11:18
Medlem
Europes avatar
Jag tror inte det finns mer att göra än att be om stark sås. De kommer ju inte ge någon annan sås än den de har.

Jag vill minnas att jag upplevde kebaben som väldigt stark en gång i forntiden när jag började äta den som tonåring. Jag har vagt för mig, även om jag inte kan svära på det, att de jag åt hade dominerande vit sås, men att den var stark. Det kan dock vara så att jag på den tiden helt enkelt var lite känsligare för stark mat. Jag vill minnas att jag tyckte en pepperoni var rätt stark, trots att jag idag kan äta dem som vilken grönsak som helst.

Nu är jag inte en större kebabfantast och äter högst kebabtallrik med pommes. Ja, även det var flera år sedan sist. Nuförtiden tycker jag att det viktigaste är den röda tomatbaserade såsen, medan den vita vitlökssåsen gärna får vara med (gillar den speciellt med salladen), men den är inte lika viktig som den röda. Den röda får gärna vara stark, men det viktigaste är att den är fyllig i smaken. Ja, utan den röda kebabsåsen hade jag faktiskt inte brytt mig om att äta kebab i någon form.

Jag har någon gång gjort egen sås hemma, när jag gjorde typ vegetarisk "kebab" (då min sambo är vegetarian). Jag märkte dock till min förvåning att vi inte hade många av de saker jag hade tänkt använda (t.ex. tomatpuré, så jag fick bl.a. köra med mer krossade tomater som jag kokade väldigt länge för att få överflödsvätskan att försvinna) hemma, så jag fick improvisera lite. Den blev faktiskt väldigt starkt, men jag tycker den hade kunnat vara fylligare i smaken (min sambo tyckte dock den blev väldigt god, d.v.s. godare än t.ex. kebabsås på restaurang). Jag har funderat på att anstränga mig lite och se till att skapa en lyckad röd kebabsås hemma. Den gången använde jag bl.a. ajvar, men kan tänka mig att det kanske blir godare med sriracha eller något annat vi har hemma.

Edit: Jag har sneglat på lite recept, men det verkar inte finnas någon slags konsensus kring vad röd kebabsås faktiskt är, förutom att den brukar vara tomatbaserad? Någon annan som har upplevt samma sak? "Kebabsås", både som recept och som färdig sås i butik, verkar i första hand referera till den vita vitlökssåsen.

Edit2: Det kan vara så att jag använde tunisisk harissa istället för ajvar när jag gjorde såsen hemma. Jag kan faktiskt inte svära på vilket.
Senast redigerad av Europe 2019-09-05 kl. 11:44. Anledning: Edit
Citera
2019-09-05, 11:27
Medlem
Är det nån som kan bekräfta detta eller är det nåt jag drömt? På 90-talet var den starka såsen av tomatpurekonsistens? Så tog man bara den såsen fick man nån slags grynig tomatkross.

Någon som känner igen detta?
Därför tog man blandad sås och fick två sorter.
Citera
2019-09-05, 11:57
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Är du dum i huvudet TS? Hur jävla svårt kan det vara?

Jag har käkat på kebabhak över hela Sverige och aldrig haft det problemet du har stött på.
Det är väl för fan bara att säga "Stark sås på den, tack!" och man får stark sås på den! Tänka sig! Det är nästan som ett magitrick men istället för att säga Abra Kadabra och en kanin hoppar ur hatten så får man stark kebabsås på kebaben!

Tänka sig hur svårt det ska vara? Även de kebabturkar som knappt kan svenska fattar det hela. Även skriver du på onlinepizza så får du stark sås på och inte nå milt skit. TS måste vara socialt handikappad som viskar sin beställning till turken.

Nja, nu har jag inte ätit kebab över hela Sverige och inte heller värst ofta här i Stockholm, men väldigt uppenbart har såsen inte varit så värst stark när jag ibland har ätit kebab på olika ställen här i Stockholm. Jag har svårt att tro att jag har prickat in tiotals kebabställen här i Stockholm som alla råkar ha mildare såser än alla andra kebabhak. Faktum är att de flesta gångerna är den röda såsen inte alls värst stark och den vita såsen kännetecknas mest av påtaglig vitlökssmak. Nog går det att göra både avsevärt starkare sås hemma och även få starkare såser på många andra slags restauranger, t.ex. indiska. Att någon sås kallas "stark" innebär inte att den automatiskt har en specifik styrka. Kanske är det bara du som är känslig för styrka och tycker att allt med lite smak är starkt?

Däremot går det så klart inte att få starkare sås än den starkaste såsen de nu erbjuder.
Senast redigerad av Europe 2019-09-05 kl. 11:59.
Citera
2019-09-05, 11:58
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Är det nån som kan bekräfta detta eller är det nåt jag drömt? På 90-talet var den starka såsen av tomatpurekonsistens? Så tog man bara den såsen fick man nån slags grynig tomatkross.

Någon som känner igen detta?
Därför tog man blandad sås och fick två sorter.
Det finns olika. I min stad finns två sorters kebab, antingen en med ”grått” nötkött och en rödsås som mest liknar tomatpuré. Den andra varianten är ”brunt” gyroskött med en rosaaktig rödsås (det är den såsen jag vill ha, finns den inte vänder jag på klacken och går vidare).

Vit sås (vitlök) kommer med båda.
Citera
2019-09-05, 12:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag har inte ätit kebab i så många städer utanför 08, men några. Det brukar oftast finnas någon röd sås samt någon vit sås på större ställen. Ett litet hak eller en liten pizzeria kan ibland ha en blandsås.

Säga bara extra mycket stark sås. Sen får du se hur stark den är. Finns nog ingen direkt måttstock för den starka såsen. Större ställen har även ibland Sriracha eller någon mosad chiliblandning man kan be om.

Personligen gillar jag att få den vita såsen först och dubbeldos stark sås på toppen. Vitlökssåsen hinner sippra ner i köttet.

Det finns enkla recept om man vill göra dessa hemma själv.

https://zeinaskitchen.se/kebabsas/
https://www.kryddburken.se/2013/06/0...te-kebabsasen/

Jag gör som Zeina, fast ingen majo i vitlökssåsen samt en extra klyfta vitlök, inget socker, skvätt lime/vinäger och ibland oregano.

Röd sås gör jag ungefär som hon gör, men mer chili, spiskummin samt en skvätt lime/vinäger. Ofta oregano eller persilja.
Citera
2019-09-05, 12:23
Medlem
56ks avatar
Jag har ätit kebab över hela Storstockholm och det är bara en pizzeria som har haft stark sås som tillval. Jag blev faktiskt ställd när de frågade om jag skulle ha vanlig eller stark sås. Jag valde stark sås de gångerna jag åt där.

Förövrigt så är det alltid två såser i Stockholmskebab, en röd och en vit och det var den röda såsen som hade en stark variant.
Senast redigerad av 56k 2019-09-05 kl. 12:27.
Citera
2019-09-05, 12:25
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Willys har siriacha-sås (eller vad den nu heter) som många pizzerior använder, stark som ett as men RIKTIGT god. Går att ha till praktiskt taget vad som helst i matväg.

Kostar typ en femtiolapp. Alltså den här:
https://i0.wp.com/56kilo.se/wp-conte...ize=850%2C1275
Är det där kebabsås? Vilket skämt. Vem som helst vet ju att kebabsåsen är bas av tomat och kryddor, det där är bara fermenterad och syrad chili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in