Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-03, 21:51
  #1
Medlem
Utav olika orsaker hamnade jag på att googla lite om sjukpenningen idag. Blev nyfiken, skulle FK ha rätt att dra in eller neka sjukpenning om medborgaren är inlagd på sjukhus? Tänker, man läggs ju bara in på sjukhuset om man är sjuk, och är av den orsaken oförmögen att arbeta, eftersom man ligger på sjukhuset. Finns det fall där FK nekat och det sedan blivit godkänt vid en överklagan?
Citera
2019-09-03, 22:05
  #2
Medlem
Är du under LPT? Du har väl fått ett läkarintyg?
Citera
2019-09-03, 22:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är du under LPT? Du har väl fått ett läkarintyg?

Just jag är sjukskriven, så på ett sätt skulle tråden kunna handla om mig. Men det gör den inte, men ja, om man ansöker om sjukpenning behandlas väl inte ansökan förrän ett läkarintyg kommit in? Genom det får vi för tråden förutsätta att det finns ett läkarintyg.

På vilket sätt skulle det förändra om medborgaren är under LPT eller HSL??
Citera
2019-09-04, 00:05
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Utav olika orsaker hamnade jag på att googla lite om sjukpenningen idag. Blev nyfiken, skulle FK ha rätt att dra in eller neka sjukpenning om medborgaren är inlagd på sjukhus? Tänker, man läggs ju bara in på sjukhuset om man är sjuk, och är av den orsaken oförmögen att arbeta, eftersom man ligger på sjukhuset. Finns det fall där FK nekat och det sedan blivit godkänt vid en överklagan?

Man får inte en spänn för dagar man inte varit sjukanmäld, och man kan inte anmäla sig retroaktivt. Man kan söka sjukpenning 14 dagar retroaktivt. I övrigt vill jag påstå att är det nödvändigt att man är inlagd så är det svårt för FK att motivera att man ska ha arbetsförmåga.
Citera
2019-09-04, 13:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man får inte en spänn för dagar man inte varit sjukanmäld, och man kan inte anmäla sig retroaktivt. Man kan söka sjukpenning 14 dagar retroaktivt. I övrigt vill jag påstå att är det nödvändigt att man är inlagd så är det svårt för FK att motivera att man ska ha arbetsförmåga.

Jag köper din tanke, och förstår den. Men har FK kompetens eller rätt att avgöra om en inläggning är nödvändig eller inte?

Och åter, någon som känner till om detta någonsin tagits upp i ett överklagande?
Citera
2019-09-04, 21:38
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag köper din tanke, och förstår den. Men har FK kompetens eller rätt att avgöra om en inläggning är nödvändig eller inte?

Och åter, någon som känner till om detta någonsin tagits upp i ett överklagande?

Med tanke på alla andra galna nekanden dom har gjort dom senaste åren så är det långt ifrån självklart tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback