• 1
  • 2
2019-09-02, 20:35
Medlem
Hej

Jag vet inte hur det där med bolån funkar riktigt och tänkte fråga er om hur det ligger till.

Om killen tjänar 25 000 efter skatt och tjejen tjänar 20 000 efter skatt och de har exakt en halv miljon på bankkontot, hur ser möjligheten för det här paret att köpa en etta på Östermalm? Det kan bli lite lägre pris, men för säkerhetens skull så kan vi utgå ifrån att ettan kostar 4 miljoner. Ska tilläggas att paret kan offra annat så som lyxresor och annat som kostar och leva med enbart vardagslyxen att ha sina bilar kvar.

Hur ser möjligheten ut?
Citera
2019-09-02, 20:42
Medlem
Daves avatar
Det kan gå med nöd och näppe, förutsatt att det inte finns några andra lån.
Senast redigerad av Dave 2019-09-02 kl. 20:43. Anledning: Tillägg
Citera
2019-09-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agendas
Hej

Jag vet inte hur det där med bolån funkar riktigt och tänkte fråga er om hur det ligger till.

Om killen tjänar 25 000 efter skatt och tjejen tjänar 20 000 efter skatt och de har exakt en halv miljon på bankkontot, hur ser möjligheten för det här paret att köpa en etta på Östermalm? Det kan bli lite lägre pris, men för säkerhetens skull så kan vi utgå ifrån att ettan kostar 4 miljoner. Ska tilläggas att paret kan offra annat så som lyxresor och annat som kostar och leva med enbart vardagslyxen att ha sina bilar kvar.

Hur ser möjligheten ut?

Jag skulle säga låga om ni inte kan få fram de 600 000 som behövs i kontantinsats, däremot skulle väl ett lån på 3.5 mille vara görbart kraven idag är väl 5 ggr årslön, och de borde ni väl vara i närheten av?

Men kolla med banken har man en bra bankkontakt brukar man kunna få rediga svar, dvs. Inte förfrågan via nätet utan direkt till banken.
Sen är väl frågan måste ni bo på östermalm? Räcker med kungsholmen eller söder faller priserna en hel del.
Citera
2019-09-02, 20:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hej

Hur ser möjligheten ut?

Bilar? Varför i hela världen ha två bilar om man bor på Östermalm?!
Citera
2019-09-02, 20:52
Medlem
den här skulle gå med 525ksek i insats (utrop 3495 ksek)

https://www.booli.se/annons/3557606

den skulle då kosta ca 10 000 månad

Så det är möjligt med er inkomst, ni måste bara fixa mer insats, antingen via blancolån eller sparande.

Räkna inte med någon större uppgång, men med det läget kommer den inte gå ner speciellt mycket heller. I värsta fall går det alltid att hyra ut. (åtminstone 1år)

Ni måste ha 15% i insats på något vis, så är det numera...

sen är det ju bankernas stresstest på 7%ränta... det skulle innebära ca 13 -14 tusen mer per månad.

7% är dock extremt osannolikt

men ni borde klara detta bara ni får i hop till insats och struntar i bil os.v.

Men enligt riksidioten flextor vet jag inte vad boendekostnad är
Senast redigerad av obisvenkanobi 2019-09-02 kl. 21:09.
Citera
2019-09-02, 21:01
Medlem
Varför i hela friden köpa en etta om man är ett par är väl snarare frågan?
De kommer bli ufon på Östermalm oavsett. Den stadsdelen är ingenting man ska komma till underifrån. Man antingen är där, kommer dit genom arv eller så har man blivit tillräckligt förmögen för att kunna flyga in jämsides med de gamla östermalmarna. "Klamra sig fast" i innerstan är nog snarare någonting man sysslar med på K-holmen eller Söder...
Citera
2019-09-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Varför i hela friden köpa en etta om man är ett par är väl snarare frågan?
De kommer bli ufon på Östermalm oavsett. Den stadsdelen är ingenting man ska komma till underifrån. Man antingen är där, kommer dit genom arv eller så har man blivit tillräckligt förmögen för att kunna flyga in jämsides med de gamla östermalmarna. "Klamra sig fast" i innerstan är nog snarare någonting man sysslar med på K-holmen eller Söder...

Man kanske gillar stadsdelen? den är rätt trevlig. Alla är faktiskt inte superrika som bor där...

Men läget känns iofs rätt kasst om man inte jobbar i stan...
Citera
2019-09-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Man kanske gillar stadsdelen? den är rätt trevlig. Alla är faktiskt inte superrika som bor där...

Men läget känns rätt kasst om man inte jobbar i stan...

Nej, men sorry. Vissa saker är bara helt fel. Att tränga ihop sig två pers i en etta på Östermalm när man skulle kunna få en dräglig tillvaro någon annanstans är ett typexempel på detta. Bo två pers i en etta för att kunna bo "på Östermalm". Östermalmarna är helt oförstående inför sådant.
Jag vet att alla som bor på Östermalm inte är "superrika". Men tjusningen med att bo där måste ju i alla fall delvis vara att ha nära till den "lyxkonsumtion" som det påstådda paret säger sig kunna undvara bara för att få bo på Östermalm. Jag fattar ingenting. Ska de stå hemma i ettan och steka fiskpinnar?
Citera
2019-09-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Nej, men sorry. Vissa saker är bara helt fel. Att tränga ihop sig två pers i en etta på Östermalm när man skulle kunna få en dräglig tillvaro någon annanstans är ett typexempel på detta. Bo två pers i en etta för att kunna bo "på Östermalm". Östermalmarna är helt oförstående inför sådant.
Jag vet att alla som bor på Östermalm inte är "superrika". Men tjusningen med att bo där måste ju i alla fall delvis vara att ha nära till den "lyxkonsumtion" som det påstådda paret säger sig kunna undvara bara för att få bo på Östermalm. Jag fattar ingenting. Ska de stå hemma i ettan och steka fiskpinnar?

jag håller helt med, men det är deras eget val.... enda skälet jag kan komma på är att det är en rätt trevlig stadsdel
Citera
2019-09-02, 21:29
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag skulle starkt avråda främst pga inlåsningsrisken. Vad händer om marknaden går ner 25% eller ännu värre. Då sitter de inlåsta i en liten etta under obestämd tid. Det kan nog vara riktigt stressande. Och om dessutom förhållandet skulle ta slut...

Väldigt många har minnen av bekanta som hamnade i liknande situationer på 90-talet. Köpte på ett ställe, kunde inte flytta, förhållandet kraschade eller den ena blev av med jobbet. Många tragedier med stora Blanco-lån som tog år eller rent av årtionden att bli av med igen.
Citera
2019-09-02, 21:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Hej

Hur ser möjligheten ut?
Halvtaskiga löner men måste bo på Östermalm, varför? Och TVÅ bilar?
Det är klart att det KAN gå, men de borde kunna få bättre, större och billigare boende på andra ställen runt stan, där det dessutom finns plats att parkera två bilar.

Annars funkar bolån som alla andra lån, banken vill vara säker på att låntagaren klarar av räntor, amortering och har den erforderliga kontantinsatsen, det är inget speciellt med bolån, eller Östermalm.
Citera
2019-09-02, 22:02
Medlem
Nu är det här inte svaret på din fråga men måste ändå säga att om jag varit er och tänkt lägga cirka 4 miljoner så hade jag valt Norra Djurgårdsstaden istället, ett stenkast från Östermalm, fint lugnt område där ni får en toppen fräsch lya och dessutom en 2:a istället för 1:a.

Ett exempel:

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-2-tr-16126055
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här