2019-09-02, 22:05
Medlem
Etta.Places avatar
Tvivlar på att ni får låna så mycket på de inkomsterna, dessutom behöver ni väl iaf ha 15% till kontantinsatsen.
Citera
2019-09-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agendas
Om killen tjänar 25 000 efter skatt och tjejen tjänar 20 000 efter skatt

Hälsa att det kan vara bra att veta grundläggande saker - som att det är bruttoinkomsten man räknar utifrån - innan man ger sig in i bostadsaffärer.
Citera
2019-09-02, 22:49
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Nej, men sorry. Vissa saker är bara helt fel. Att tränga ihop sig två pers i en etta på Östermalm när man skulle kunna få en dräglig tillvaro någon annanstans är ett typexempel på detta. Bo två pers i en etta för att kunna bo "på Östermalm". Östermalmarna är helt oförstående inför sådant.
Jag vet att alla som bor på Östermalm inte är "superrika". Men tjusningen med att bo där måste ju i alla fall delvis vara att ha nära till den "lyxkonsumtion" som det påstådda paret säger sig kunna undvara bara för att få bo på Östermalm. Jag fattar ingenting. Ska de stå hemma i ettan och steka fiskpinnar?

Huvudet på spiken. Helt obegripligt att tänka i de här banorna, offra all vardagslyx för att klämma ihop sig i en etta. Endast folk som inte kommer från Stockholm hittar på sådana dumma saker.
Citera
2019-09-02, 23:03
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Som ett exempel vad parkering kostar på Östermalm, det är säkerligen billigare att stå på gatan men då ska ni också räkna med att kanske stå 2-6 kvarter bort beroende på tur.

Furiren Garage

Wittstocksgatan 8
Förhyrda platser
Anläggningstyp: Garage
Fri höjd: 2,00 m
Varmgarage: Ja

Hyrespriser
500:- (Mc-plats, trång)
150:- (Cykelbox)
1 375:- (Uppställningsplats)
900:- (Mc-plats)
2 625:- (Trång bilplats)
2 750:- (Bilplats)

Räkna sen också in dyrare försäkring och allt annat.
Tyvärr kommer ni inte få lån för att köpa en lägenhet för 4 milj. Kanske bättre att söka något i annan del av stan och framförallt se till att ha till kontantinsatsen först.
Citera
2019-09-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Nu är det här inte svaret på din fråga men måste ändå säga att om jag varit er och tänkt lägga cirka 4 miljoner så hade jag valt Norra Djurgårdsstaden istället, ett stenkast från Östermalm, fint lugnt område där ni får en toppen fräsch lya och dessutom en 2:a istället för 1:a.

Ett exempel:

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-2-tr-16126055

Det spelar ingen roll hur många joggingspår dom sockrar läget bland bilderna med,
Det är fortfarande höghusghetto.

1an på östermalm ... en ungdomslya för pök, fast för två? -neeh, inte det heller
Citera
2019-09-03, 21:08
Medlem
Vilket hemskt liv.. bo i ett litet råtthål på Östermalm. 2 personer i en liten 1:a, usch..

Som andra sagt flytta till Östermalm när ni har ekonomin för det.

Om ni prompt ska bo i innerstan så är Södermalm mer prisvärt, då får ni åtminstone ett civiliserat boende i en 2:a.
Citera
2019-09-03, 21:11
Medlem
Känns som att det blir svårt.
Citera
2019-09-10, 00:41
Medlem
Vad tror ni slutpriset blir på den här lägenheten exempelvis? Slutpriset som just du gissar, klarar ekonomin i min ts köpet då? En sån etta skulle vara perfekt för oss.

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-3-tr-16292558
Citera
2019-09-10, 06:33
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Vad tror ni slutpriset blir på den här lägenheten exempelvis? Slutpriset som just du gissar, klarar ekonomin i min ts köpet då? En sån etta skulle vara perfekt för oss.

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-3-tr-16292558

Vad är vitsen för oss att sitta och gissa slutpriser? Antingen så går ni till banken och ber om ett lånelöfte och börjar ge er in i budgivningar, eller så gör ni inte det. En bostad får du inte genom att gissa på vad det ska kosta. Vill ni prompt bo på Östermalm så får ni göra det om ni vill, även om ingen här fattar vad det är för fel på er som är beredda att lägga 4 miljoner för att få bo i en sardinburk.
Citera
2019-09-10, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vad är vitsen för oss att sitta och gissa slutpriser? Antingen så går ni till banken och ber om ett lånelöfte och börjar ge er in i budgivningar, eller så gör ni inte det. En bostad får du inte genom att gissa på vad det ska kosta. Vill ni prompt bo på Östermalm så får ni göra det om ni vill, även om ingen här fattar vad det är för fel på er som är beredda att lägga 4 miljoner för att få bo i en sardinburk.

Är man född och uppvuxen i en skithåla med massa äckliga människor som lägger varenda ledig minut på att snacka om andra så vill man heller bo i en burk på landets finaste lägenhetsområde. Det är konstigt att du inte vill svara på trådens fråga samtidigt som du är duktig på att svara på något jag inte är intresserad av. Va härligt det skulle va att vinna 2 miljoner på triss
Citera
2019-09-10, 06:58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Är man född och uppvuxen i en skithåla med massa äckliga människor som lägger varenda ledig minut på att snacka om andra så vill man heller bo i en burk på landets finaste lägenhetsområde. Det är konstigt att du inte vill svara på trådens fråga samtidigt som du är duktig på att svara på något jag inte är intresserad av. Va härligt det skulle va att vinna 2 miljoner på triss

Frågan i TS har redan avklarats.

Återigen: gå till banken. Jag förstår att det kan vara lite otäckt, så ta med pappa. Sitta och gissa slutpriser kan du göra själv.
Citera
2019-09-10, 12:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Bilar? Varför i hela världen ha två bilar om man bor på Östermalm?!

Mycket märkligt håller jag med om! Och varför tränga ihop sig i en etta när man får en tre-fyrarummare i närförort för de pengarna!

Undrar om jag skulle kunna tänka mig att tränga in mig själv ensam i en etta bara för att få bo på Östermalm!

Vad är det man vill åt då? Status?
Senast redigerad av Ringhals3 2019-09-10 kl. 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in