Citat:
Ursprungligen postat av
CatoYouFOOL
Precis. Jag hade för mig att jag läst något sånt att egyptierna hade den första ”alkoholen”...
Där någonstans i Mellanöstern. Men givetvis är det "knepigare" att tillverka öl än att låta fruktjuicer jäsa. Säden till ölet ska först mältas, så det är sannolikt en knepigare process än att jäsa fruktjuicer av olika slag.
Men enligt wikipedia är öl den tidigaste *bevisade* jästa alkoholdrycken, även om det är sannolikare att jästa fruktjuicer/safter var det.
Men det som går att bevisa är som vi flesta vet oftast inte hela sanningen.
Sannolikt enligt min åsikt, har det varit något som vildjäst en gång i tiden, och i jägar-samlar-samhällena som fanns då, "för dyrt" att kasta bort. Någon hällde antagligen i sig det jästa, och tyckte det var bra. Övriga medmänniskor stod antagligen bredvid och kollade nyfiket "överlever han??" -Lite samma procedur jag antar att vi "moderna människor" vet vilka svampar exempelvis man dör av, någon modig typ måste ha testat först!
-I modernt samhälle samma människotyp som ställer upp på livsfarliga projekt som astronaut med mera..
Men just cider är knepigt att framställa, i alla fall för att få ut musten av. Krävs pressar och liknande för att pressa ut musten av äpplena. Mjukare frukter och bär är mycket, mycket enklare.
(Att få juice ur, så det blir jäst dryck).