2019-09-02, 20:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoYouFOOL
Fanns ju nått skit som egyptierna höll på med? Öl månne?

Enligt wikipedia så är öl den bevisat äldsta alkoholdrycken:
The ability to metabolize alcohol likely predates humanity with primates eating fermenting fruit.[3]

The world's oldest brewery was discovered in 2018 in a prehistoric burial site in a cave near Haifa in Israel. Researchers have found residue of 13,000-year-old beer that they think might have been used for ritual feasts to honor the dead. The traces of a wheat-and-barley-based alcohol were found in stone mortars carved into the cave floor. It had been thought that beer-making originated in Babylon 5000 years ago.[4] This new discovery precedes that by 8000 years.[5]

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_alcoholic_drinks#Archaeological_record

-Att äta självjäst fallfrukt som djur för 50 miljoner år sedan som älgar gör idag, när vi inte ens var människor, ska inte räknas som "dryck" enligt mitt synsätt. Så cider går bort. (Om man nu inte räknar självjäst fallfrukt under ett äppelträd som "cider" då..)
Citera
2019-09-02, 21:01
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så riktig äkta cider utan tillsatser är mer naturligt för oss att dricka än någon annan alkoholhaltig dryck om man ser på det historiskt?

Vi blir likadant fulla som Homo Erectus blev när vi dricker riktig cider?

Om man ser på det rent historiskt så ja men cidern dricks ju även utan sprit men öl är ju mer naturligt om man säger så.
Citera
2019-09-02, 21:01
Medlem
Grasshopper.US1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Äpplet.
Ja, okej - om man ska se det så.
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Grottmänniskan
Fanns väl inga människor för 50 miljoner år sedan?
Citera
2019-09-02, 21:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Om man ser på det rent historiskt så ja men cidern dricks ju även utan sprit men öl är ju mer naturligt om man säger så.

Hur kan öl vara mer naturligt än cider? Öl kom väl först efter odling och jordbruk upptäcktes? Jästa äpplen fanns på träd långt innan det.
Citera
2019-09-02, 21:04
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Hur kan öl vara mer naturligt än cider? Öl kom väl först efter odling och jordbruk upptäcktes? Jästa äpplen fanns på träd långt innan det.

Ja äpplen fanns långt innan dess helt korrekt
Citera
2019-09-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
The ability to metabolize alcohol likely predates humanity with primates eating fermenting fruit.[3]

The world's oldest brewery was discovered in 2018 in a prehistoric burial site in a cave near Haifa in Israel. Researchers have found residue of 13,000-year-old beer that they think might have been used for ritual feasts to honor the dead. The traces of a wheat-and-barley-based alcohol were found in stone mortars carved into the cave floor. It had been thought that beer-making originated in Babylon 5000 years ago.[4] This new discovery precedes that by 8000 years.[5]

-Att äta självjäst fallfrukt som djur för 50 miljoner år sedan som älgar gör idag, när vi inte ens var människor, ska inte räknas som "dryck" enligt mitt synsätt. Så cider går bort. (Om man nu inte räknar självjäst fallfrukt under ett äppelträd som "cider" då..)
Precis. Jag hade för mig att jag läst något sånt att egyptierna hade den första ”alkoholen”...
Citera
2019-09-02, 21:45
Bannlyst
Citat:
Sök lite på google cidern är 50 miljoner år gammal så det skulle kunna vara så.
Vem gjorde den cidern?
Enligt wikipedia uppstod de första människoliknande förfäderna för 7 miljoner år sedan.
Citera
2019-09-02, 21:46
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Vem gjorde den cidern?
Enligt wikipedia uppstod de första människoliknande förfäderna för 7 miljoner år sedan.

Läs tråden har redan svarat på den frågan
Citera
2019-09-02, 21:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoYouFOOL
Precis. Jag hade för mig att jag läst något sånt att egyptierna hade den första ”alkoholen”...

Där någonstans i Mellanöstern. Men givetvis är det "knepigare" att tillverka öl än att låta fruktjuicer jäsa. Säden till ölet ska först mältas, så det är sannolikt en knepigare process än att jäsa fruktjuicer av olika slag.

Men enligt wikipedia är öl den tidigaste *bevisade* jästa alkoholdrycken, även om det är sannolikare att jästa fruktjuicer/safter var det.

Men det som går att bevisa är som vi flesta vet oftast inte hela sanningen.
Sannolikt enligt min åsikt, har det varit något som vildjäst en gång i tiden, och i jägar-samlar-samhällena som fanns då, "för dyrt" att kasta bort. Någon hällde antagligen i sig det jästa, och tyckte det var bra. Övriga medmänniskor stod antagligen bredvid och kollade nyfiket "överlever han??" -Lite samma procedur jag antar att vi "moderna människor" vet vilka svampar exempelvis man dör av, någon modig typ måste ha testat först!

-I modernt samhälle samma människotyp som ställer upp på livsfarliga projekt som astronaut med mera..

Men just cider är knepigt att framställa, i alla fall för att få ut musten av. Krävs pressar och liknande för att pressa ut musten av äpplena. Mjukare frukter och bär är mycket, mycket enklare.
(Att få juice ur, så det blir jäst dryck).
Citera
2019-09-02, 21:55
Bannlyst
Citat:
Läs tråden har redan svarat på den frågan
Det fanns inga grottmänniskor för 50 miljoner år sen.
Ruttna äpplet blir inte automatiskt cider som apor kan dricka.
Citera
2019-09-02, 22:04
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Riktig modern cider är väl exakt samma sak som självjäst fallfrukt under ett äppelträd, bara lite snabbare process. Kroppen kan inte känna någon skillnad iaf. Jag drack nyss en riktig fransk cider utan tillsatser, 4% alkohol. Jag känner mig ren och hälsosam till skillnad från när jag dricker öl eller vin. Det måste bero på evolutionen och att våra förfäder åt jästa äpplen. Det är samma kemiska reaktioner som händer i kroppen.

Så att dricka riktig cider utan tillsatser är nog den mest naturliga alkoholdrycken man kan dricka. Man känner sig ren efteråt.
Citera
2019-09-02, 22:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Riktig modern cider är väl exakt samma sak som självjäst fallfrukt under ett äppelträd, bara lite snabbare process. Kroppen kan inte känna någon skillnad iaf. Jag drack nyss en riktig fransk cider utan tillsatser, 4% alkohol. Jag känner mig ren och hälsosam till skillnad från när jag dricker öl eller vin. Det måste bero på evolutionen och att våra förfäder åt jästa äpplen. Det är samma kemiska reaktioner som händer i kroppen.

Så att dricka riktig cider utan tillsatser är nog den mest naturliga alkoholdrycken man kan dricka. Man känner sig ren efteråt.

Håller med dig, men enligt trådstart så diskuterar vi om cider är världens äldsta alkoholhaltiga dryck. (Jästa falläpplen är inte samma sak som drycken cider).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in