• 1
  • 2
2019-09-02, 20:07
Medlem
Telefons avatar
Jo, det är som så att jag ska besöka en god vän som bor i (eller på?) Taiwan om några månader. Tänkte överraska med att ta med lite godsaker från Sverige, och vill gärna ha med mig Västerbottenost.

Hur funkar det med att transportera ost i rumstemperatur? Det är ett antal timmars flygning, kommer ha tillgång till kylskåp dagen efter, men vi pratar om runt 2 dygn utan kylning.
Citera
2019-09-02, 20:09
Medlem
revodnebs avatar
Hört talas om kylklamp? om inte så googla!
Citera
2019-09-02, 20:14
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Jo, det är som så att jag ska besöka en god vän som bor i (eller på?) Taiwan om några månader. Tänkte överraska med att ta med lite godsaker från Sverige, och vill gärna ha med mig Västerbottenost.

Hur funkar det med att transportera ost i rumstemperatur? Det är ett antal timmars flygning, kommer ha tillgång till kylskåp dagen efter, men vi pratar om runt 2 dygn utan kylning.
Det ska inte vara några problem. Har transporterat ett antal ostar till en vän som bor 5 timmars bussresa norr om Manila. Och då jag flygit ( med mellanlandningar) mellan 21 och 30 timmar innan det och ytterligare 1 eller 2 timmar i Manila innan bussen kom.
Gjort resan 3 ggr och osten har aldrig blivit dålig. Iofs sig lade jag en kylklamp mellan 2 ostar en gång men de hade nog klarat sig ändå.
Lycka till med resan!
Citera
2019-09-02, 20:16
Medlem
321js avatar
https://www.reseguiden.se/reseguider...-pa-resan-8083

Reser du utanför EU måste du ha officiella veterinärmedicinska handlingar. Undantaget är modersmjölkersättning, barnmat och i vissa fall mat av medicinska skäl. Du får även ha med dig begränsade mängder av livsmedel som fiskprodukter, sniglar och honung, men då endast för privat bruk.
Citera
2019-09-02, 20:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon

Som övriga i tråden rekommenderar jag frysklampar, dvs. frysta kylklampar, som packas med osten med lämplig isolering så kylan "håller sig". (Undvik dock alu-folie, då det ser knepigt ut i väskröntgen, och ditt incheckade bagage riskerar att bli försenat).

Kontrollera också införselreglerna till Republiken Kina, så du inte blir stoppad i tullen för olovlig införsel av livsmedel. Vet inte om R.O.C är så knepiga med detta, men ger exempelvis höga straff i "ANZUS", alltså NZ och Australien. Deklarera alltså osten i tullen, är mitt tips.

Trevlig resa!
Citera
2019-09-02, 20:26
Medlem
tremades avatar
Kylklampar som sagts tidigare i tråden. Bagageutrymmet är väl varken trycksatt eller uppvärmt på de flesta normala passagerarplan? I så fall kyls din ost när planet är i luften. Temperaturen på 10 000 meters höjd är ca -50°C.

I övrigt så är just ost väldigt tåligt. Det var ju så man upptäckte det från början, genom "förstörd" mjölk.

Införselregler kan ju vara bra att kolla innan som övriga personer redan upplyst om.
Citera
2019-09-02, 20:29
Bannlyst
Piloter har kylväskor inne i cockpiten, om du frågar snällt via flygvärdinnan så kan de förvara din gudabenådade ost utan bekymmer.
Citera
2019-09-02, 20:30
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Piloter har kylväskor inne i cockpiten, om du frågar snällt via flygvärdinnan så kan de förvara din gudabenådade ost utan bekymmer.
Dream on budy, efter 9/11 kan du glömma sånt
Citera
2019-09-02, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Dream on budy, efter 9/11 kan du glömma sånt
Klart det går, osten är ju förd genom säkerhetskontrollen innan. Är bara att lägga ett gott leende åt flygvärdinnan så är de behjälpliga.
Citera
2019-09-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre

Varför krångla sig in i cockpit? Vars kommer de kylda dryckerna och annat från?
Citera
2019-09-02, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Varför krångla sig in i cockpit? Vars kommer de kylda dryckerna och annat från?
Varför inte? Man får ju självklart själv inte vistas inne i cockpit, och matvagnarna brukar vara rätt välfyllda åt alla törstiga tyskar. Piloterna får dagligen förfrågningar om detta och godkänner det så länge de vet exakt vad som ska förvaras.
Citera
2019-09-02, 20:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Frys den i några dygn så tinar den på vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in