• 1
  • 2
2019-09-01, 23:59
Medlem
Hej!
Jag undrar hur man gör om man får ett antal 500-lappar i månaden genom att sålt sexuella tjänster och vill få in dem i banken.
Jag antar de undrar om man sätter in typ 20 000 i månaden så tänkte att jag kanske kunde skaffa f-skattsedel. Har inget emot att skatta på det jag gör.

Mitt förslag är då att jag skriver att mitt sk företag ägnar sig åt massage mm.
Tror ni det kan funka och att jag i så fall kan sätta in motsvarande en normal månadslön lite nu och då och sedan deklarera på detta utan att någon blir misstänksam?
Jag gör ju liksom inget olagligt..

Det här räknas väl inte som penningtvätt? Jag får pengar utan att begå brott och vill skatta på dem.
Citera
2019-09-02, 00:20
Medlem
Hyckleri lagar, undrar hur du ska kunna bevisa att det inte är penningtvätt? Ingen kund lär intyga att de besökt dig.
Citera
2019-09-02, 03:33
Medlem
StefanHeterJags avatar
Om du driver affärsverksamhet och inte har någon bokföring, eller kvitton/underlag för dina inkomster så lär du bli skönstaxerad. Undrar hur dom räknar då. När dom skönstaxerade en pizzeria som de trodde sålde för mer än de redovisade så kollade dom upp hur mycket mjöl dom köpte in och tyckte att det mjölet räckte till X antal pizzor, räknade ut hur stor inkomsten skulle bli på det och skönstaxerade dom på mellanskillnaden och lite till.

Hur skönstaxerar man en prostituerad? Kollar hur tight fiffin är och hur snygg hon är och vilket sexutbud hon ger, och räknar fram ett timpris och antal möjliga kunder per dygn?

Haha. mitt inlägg är lite skämtsamt skrivet, men det väcker ändå en hel del frågor.
Citera
2019-09-02, 07:29
Medlem
https://lawline.se/answers/hur-kan-m...uella-tjanster
Citera
2019-09-02, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
https://lawline.se/answers/hur-kan-m...uella-tjanster

Så ring skatteverket och säg som det är.
Citera
2019-09-02, 08:49
Medlem
Fenjal888s avatar
Idén med massagestudio kommer fungera utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Hyckleri lagar, undrar hur du ska kunna bevisa att det inte är penningtvätt? Ingen kund lär intyga att de besökt dig.

Hur många gånger har du blivit uppringd av Skatteverket med en fråga om du faktiskt var hos den där pizzerian och käkade förra året? Man kontrollerar inte mot kunder, och man behöver inte bevisa att det inte är penningtvätt.
Citera
2019-09-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Hur många gånger har du blivit uppringd av Skatteverket med en fråga om du faktiskt var hos den där pizzerian och käkade förra året? Man kontrollerar inte mot kunder, och man behöver inte bevisa att det inte är penningtvätt.

Vilken penningmaskin! Inte bara pengarna den producerar, utan även lite andra cash bör kunna slinka igenom?
Citera
2019-09-02, 12:54
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Vilken penningmaskin! Inte bara pengarna den producerar, utan även lite andra cash bör kunna slinka igenom?

Jag vet inte riktigt vad det svaret ska betyda. Jag undrar om du möjligtvis missförstod mig, eller om det är något annat du vill säga?
Citera
2019-09-02, 14:25
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Idén med massagestudio kommer fungera utmärkt.

Det kan dock vara lite skillnad här. Det är inte brottsligt att äta pizza, men rättsväsendet vill nog helt klart få tillgång till fullständiga verifikationer, med namn och adress, om TS vill bokföra och skatta.

PS till TS! Som egen företagare betalar du inte bara skatt, utan även dina sociala avgifter (egenavgift). Du får räkna med att ungefär hälften försvinner i skatt - d v s att du får behålla 10 000:- av 20 000:-.

Om Skatteverket beslutar att du är momspliktig, försvinner 20% till...
Citera
2019-09-02, 15:04
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det kan dock vara lite skillnad här. Det är inte brottsligt att äta pizza, men rättsväsendet vill nog helt klart få tillgång till fullständiga verifikationer, med namn och adress, om TS vill bokföra och skatta.

PS till TS! Som egen företagare betalar du inte bara skatt, utan även dina sociala avgifter (egenavgift). Du får räkna med att ungefär hälften försvinner i skatt - d v s att du får behålla 10 000:- av 20 000:-.

Om Skatteverket beslutar att du är momspliktig, försvinner 20% till...

Om du går in på en massagestudio och köper 45 minuters massage för 600 kr, så kan du mycket väl betala med kontanter och sedan är det bra. De tar möjligtvis ett namn men inte mer än så. Jag har då aldrig varit med om att en sådan här tjänst registrerar adress och kontaktuppgifter på sina kunder, och det är inte heller någonting Skatteverket kan kräva. Det är väl det som är hela grejen med att tvätta pengar, att det ska bli en gråzon som är omöjlig att bevisa?
Citera
2019-09-02, 15:07
Medlem
Vad är syftet? Att få betala skatt eller att få in pengarna på banken?
Om det inte är så mycket pengar är det bara att sätta in i på kontot via någon automat.
Citera
2019-09-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Hur skönstaxerar man en prostituerad? Kollar hur tight fiffin är och hur snygg hon är och vilket sexutbud hon ger, och räknar fram ett timpris och antal möjliga kunder per dygn?

Haha. mitt inlägg är lite skämtsamt skrivet, men det väcker ändå en hel del frågor.
Hon(?) verkar dock inte ha något emot att betala skatt. Så den biten än inga problem.

Undrar om någon prostituerad blivit skönstaxerad i Sverige? Det var någon som försökte skatta och sedan anmälde staten för koppleri om jag inte minns fel.

Edit: Jo, och så gick det.
https://www.expressen.se/nyheter/pro...ick-i-konkurs/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här