Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Skall bli intressant att se om de väger in hennes funktionsvariation här - hennes mentala ålder kan ju vara en helt annan än 15 år...
Ja, skummade enkom igenom sexlagstiftningen vad gäller barn, unga vuxna, iofs, men nog borde det väl gå att få hennes mentala ålder, om den nu kan anses såsom yngre, att få in under något utav de mängder med undantag som finnes i denna lagtext? Och då menar jag inte enkom Grooming-lagstiftningen. Hennes frivillighet, som det verkar, torde väl tyvärr även denna vara i GMs favör?
Jag tror inte det gäller groominglagen. Ungefär som att det inte är barnporrbrott att fotografera en person som är 18 år, men intellektuellt på en 12-årings nivå. Eller nåt. Däremot kanske det kan vara nåt annat brott. Kanske inte så konstigt heller, då groominglagen försöker komma åt de som närmar sig barn på nätet. Om någon närmar sig en 15-åring så bör det vara svårt att påvisa att denne borde ha insett att 15-åringen är intellektuellt funktionshindrad, innan man ens har träffat. Till sakens natur ligger nog också att det sällan är världspolitiken, litteratur eller filosofi som kommer på tal, utan helt andra saker. Och i samtal om
andra saker kanske störningen heller inte framgår.
Vad gäller hennes "frivillighet" (som jag med tvekan sätter inom citationstecken) vid eventuellt sex kan han åka dit på om hon var begåvningsstörd, och han borde ha förstått det. Om de ens hade sex alltså. Många om/eventuellt - jag vet...