• 1
  • 2
2019-09-01, 20:19
Medlem
carminaburanas avatar
Jag handlar mycket med turister och får för det mesta kontanter från dem. just nu sitter jag väl på runt 3000-4000 euro och 2000 dollar. Vad borde jag göra med dem? Gå till forex eller? starta konto på forex?
detta är ju lite "under bordet " pengar, så skulle vara skönt om inte skattemasen fick lägga sna vantar på dem. Vid över viss summa vill de ju se underlag med. klart jag kan fixa fram en faktura. ska man gå till ett "vanligt" växlingskontor eller vill de se underlag med?
Citera
2019-09-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag handlar mycket med turister och får för det mesta kontanter från dem. just nu sitter jag väl på runt 3000-4000 euro och 2000 dollar. Vad borde jag göra med dem? Gå till forex eller? starta konto på forex?
detta är ju lite "under bordet " pengar, så skulle vara skönt om inte skattemasen fick lägga sna vantar på dem. Vid över viss summa vill de ju se underlag med. klart jag kan fixa fram en faktura. ska man gå till ett "vanligt" växlingskontor eller vill de se underlag med?

Varför i hela världen vill du växla till SEK????

Bör vara riktigt bra att sitta med internationellt gångbara valutor på hand när man ska ut och resa. Är ju inte några större summor du har,och dessutom (om du frågar mig) så är det långt kvar till botten för SEK

Räkna med att du förlorar minst 10% på köp/sälj kurs.
Utländska fysiska sedlar kan du inte sätta in på ett valutakonto
Citera
2019-09-01, 20:44
Medlem
Citat:

Köp en V5:a på Solvalla
Citera
2019-09-01, 21:30
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Köp en V5:a på Solvalla

På 1800 talet ja! Nu kan man inte köpa några bongar på travet längre. Allt spel e personligt registrerat på ATG.
Citera
2019-09-01, 21:36
Medlem
LucioFontanas avatar
Bara o växla in på valfritt växlingskontor. Vem fan skulle fråga på sådana obetydliga belopp? Hur ska de knyta de pengarna till din verksamhet? Du har väl inte registrerat dem på din firma om du påstår att det är svarta? Det är inte förbjudet att ha andra valutor. Åk på semester ha kul. Växla resten när du åker hem om du e orolig för att växla här. Men ska du ha lite kul så har du inget o växla in när du ska hem.
Citera
2019-09-02, 07:26
Medlem
Citat:
just nu sitter jag väl på runt 3000-4000 euro och 2000 dollar. Vad borde jag göra med dem? Gå till forex eller? starta konto på forex?
detta är ju lite "under bordet " pengar, så skulle vara skönt om inte skattemasen fick lägga sna vantar på dem.

Använd dem på själv semestern eller växla med släkt/vänner som skall utomlands.
En del butiker (systembolaget exempelvis) tar även emot euro.
Citera
2019-09-02, 08:08
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Bara o växla in på valfritt växlingskontor. Vem fan skulle fråga på sådana obetydliga belopp?

Dom kan fråga vid mycket lägre belopp och det förekommer ganska så ofta.
Citera
2019-09-02, 09:03
Medlem
Fenjal888s avatar
Kan man inte handla med euro i större butiker, typ Ica Maxi? Jag vet faktiskt inte, men jag hade för mig jag hört det någonstans. Så kan du successivt använda dom istället för att växla, eller inte växla lika mycket i alla fall.
Citera
2019-09-02, 09:23
Moderator
HelgeBuks avatar
Ta en weekendresa till Tyskland och köp silver och guld för en del av dina EUR.
Citera
2019-09-02, 10:13
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Dom kan fråga vid mycket lägre belopp och det förekommer ganska så ofta.

Fråga ja! Men då för du väl för fan svara. Och svara då inte att det är svarta pengar, utan ljug och hitta på nåt lämpligt, upprätta en handling om försäljning av något om det behövs.
Fråga har de skyldighet att göra enl. regler. Men de är inga poliser, utan kassörskor/ kassörer. Inget konstigt alls.

Dela upp det ta 10-15 lax åt gången. Kanske ska sägas efter som folk som ställer frågor på Flashback inte kan tänka själva.
Senast redigerad av LucioFontana 2019-09-02 kl. 10:18.
Citera
2019-09-02, 10:55
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Fråga ja! Men då för du väl för fan svara. Och svara då inte att det är svarta pengar, utan ljug och hitta på nåt lämpligt, upprätta en handling om försäljning av något om det behövs.
Fråga har de skyldighet att göra enl. regler. Men de är inga poliser, utan kassörskor/ kassörer. Inget konstigt alls.

Dela upp det ta 10-15 lax åt gången. Kanske ska sägas efter som folk som ställer frågor på Flashback inte kan tänka själva.

"Vem fan skulle fråga på sådana obetydliga belopp?"

Jag svarar på ditt eget påstående så varför blir du upprörd?

Vet du inte vad du själva skriver?

Vem som helst fattar väl själva att man får säga något annat än "svarta pengar".

Korkat inlägg.
Citera
2019-09-02, 10:59
Medlem
Nu är det väl inte så mycket pengar att tala om men varför växla till nordens pesetas? SEK utvecklingen har varit extremt dåligt och inget, absolut inget, påvisar någon som helst bättring. Behåll dina småslantar i de valutor du har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in