2019-09-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Bara o växla in på valfritt växlingskontor. Vem fan skulle fråga på sådana obetydliga belopp? Hur ska de knyta de pengarna till din verksamhet? Du har väl inte registrerat dem på din firma om du påstår att det är svarta? Det är inte förbjudet att ha andra valutor. Åk på semester ha kul. Växla resten när du åker hem om du e orolig för att växla här. Men ska du ha lite kul så har du inget o växla in när du ska hem.

I Sverige har bankerna KRAV på sig att fråga om härkomst på belopp över 10,000. Och de gör också så.
Citera
2019-09-02, 11:04
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
"Vem fan skulle fråga på sådana obetydliga belopp?"

Jag svarar på ditt eget påstående så varför blir du upprörd?

Vet du inte vad du själva skriver?

Vem som helst fattar väl själva att man får säga något annat än "svarta pengar".

Korkat inlägg.

Kanske var lite otydlig där då! Jag menar inte att de i kassan inte skulle fråga, utan tänker mer på att beloppen skulle ifrågasättas i efterhand av myndigheter. Så tänkte jag! Att man kringgår kassörskans frågor är fundamenta för mig. Jag utgick från att alla begrep det? Mitt fel så klart. Ber om ursäkt för det! Även de att man sätter max 10-15 tusen per insättning per gång.
Senast redigerad av LucioFontana 2019-09-02 kl. 11:07.
Citera
2019-09-02, 11:12
Medlem
jag skulle sparat de om några år införs euron i Sverige kommer att ske samtidigt som de kört ner kronan max ock ska sluta med kronor
Citera
2019-09-02, 11:19
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Kanske var lite otydlig där då! Jag menar inte att de i kassan inte skulle fråga, utan tänker mer på att beloppen skulle ifrågasättas i efterhand av myndigheter. Så tänkte jag! Att man kringgår kassörskans frågor är fundamenta för mig. Jag utgick från att alla begrep det? Mitt fel så klart. Ber om ursäkt för det! Även de att man sätter max 10-15 tusen per insättning per gång.

Nemas problemas.

Livet går vidare :-)
Citera
2019-09-02, 17:57
Medlem
carminaburanas avatar
ok, koncensus verkar vara tt behlla det i euro. jag ska ju ändå ut och resa i ett år eller två men jag är inte skitsugen på att ha 50 lax i bilen, iom rånrisken. finns det nån lösmning på det förutom kassaskåp?
Citera
2019-09-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ok, koncensus verkar vara tt behlla det i euro. jag ska ju ändå ut och resa i ett år eller två men jag är inte skitsugen på att ha 50 lax i bilen, iom rånrisken. finns det nån lösmning på det förutom kassaskåp?

jag kan ta hand om pengarna åt dig, bara att skicka de på posten
Citera
2019-09-03, 10:39
Medlem
Sinraths avatar
Ni som blivit frågade vart pengarna kommer ifrån, vad har ni sagt och vad kommer det för följdfrågor eller övriga krav?
Citera
2019-09-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana

Att hålla käften om att du har dessa slantar.
Lägg dom i en skokartong i garderoben/valfritt ställe hemma. De tar ju knappast någon plats,så nästan att de får plats i en eller två böcker beroende på vilka valörer du har.

Om du inte rör dig bland ghettoblattar så begriper jag inte varaför du ens funderar på att bli rånad i ditt hem?
Håller du dessutom käft,vem ska då veta att carminaburana har kontanter hemma.

Nojjar du så skaffa en bankbox. Kostar väl nån tusenlapp om året men då kan du sova lugnt iallfall
Citera
2019-09-03, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Ni som blivit frågade vart pengarna kommer ifrån, vad har ni sagt och vad kommer det för följdfrågor eller övriga krav?

Beror helt på vem du är och vilken relation du har med din bank.

Ung arbetslös eller gammalt socialfall har det givetvis svårare att snickra ihop en historia som tjänstemannen accepterar än en medelålders villaboende man men god ekonomi och stadiga inkomster.

Beroende på summa du vill ha in så får du ju fuska till ett kvitto på något som inte går att spåra och dessutom något du själv har kunskaper om värdet på.
En cykel. En gitarr. Ett trumset. En keyboard. En dator. En antik stol....
Senast redigerad av peller 2019-09-03 kl. 10:55.
Citera
2019-09-03, 14:21
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Att hålla käften om att du har dessa slantar.
Lägg dom i en skokartong i garderoben/valfritt ställe hemma. De tar ju knappast någon plats,så nästan att de får plats i en eller två böcker beroende på vilka valörer du har.

Om du inte rör dig bland ghettoblattar så begriper jag inte varaför du ens funderar på att bli rånad i ditt hem?
Håller du dessutom käft,vem ska då veta att carminaburana har kontanter hemma.

Nojjar du så skaffa en bankbox. Kostar väl nån tusenlapp om året men då kan du sova lugnt iallfall

Jag bor i en husbil på heltid så den är lite mer inbrottsbrottsbenägen än en en lägenhet eller ett hus, tyvärr.
Citera
2019-09-04, 08:56
Medlem
har inte handelsbanken konton i euro man kan t o m ta ut euro i automaterna ?
tjorvar till det när du bor i husbil annars kunde du köpa ett billigt kassaskåp 500 kr
inte funderat på att bli fastboende ?
Citera
2019-09-04, 12:02
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller

De flesta banker tillåter inte kontanter i bankfack så vitt jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in