Citat:
Ursprungligen postat av Cavalera_
Av dom kanske 15 flygledare och ansvariga på skolan som jag pratat med så sa alla likadant innan provet: Det går inte att förbereda sig på det...
Hade jag vetat innan vad du just skrev så hade man LÄTT kunnat förbereda sig. Kändes lite innan som att alla FL "vet" att man inte ska säga nåt om provet just för att folk inte ska kunna förbereda sig utan man ska "ha det" redan...
Så du kanske borde editera och ta bort det där...
Ja, jag är bitter men va fan...
(jag är vänsterhänt btw.)
Det går inte att förberreda sig... på samma sätt det inte går att plugga till IQ tester.. visst kan du lära dig att tänka på speciellt sett men de ändrar ditt testresultat med någon enstaka procent som bäst.
Och de som klarar datorproven är de som inte ens behövt träna till något prov för att lyckas.. utan de har "det" bara i sig.
Jag glömde även nämna att man behöver bra korttidsminne innan. Och DET är knappast något man kan förberreda sig på hehe
Så alla förberedelser kvittar egentligen och lär absolut inte vara anledningen till att du klarar dig vidare till rond 2. Då det finns tre kategorier de delar de sökande emellan.
"FELFRIA" 0-5 fel:
ja de flesta (läs 4+ av 5) som går vidare hamnar i den här gruppen.
5-10 FEL:
(resterande 1- av 5)
övriga som inte går vidare i den här gruppen hamnar i en såkallad "reservgrupp" där du kan sitta på kö i flera år.
och så resten 10> fel plus de misslyckade säger man hejdå till.
Självklart vill alla få så bra resultat på proven.. men det är knappast så att en som förberedder sig hamnar i den felfria gruppen.. utan har du riktigt tur hamnar du i den andra gruppen där du sedan står på kö.
Det är därför de flygledare som är utbildade och klara säger att det inte går att träna eftersom de själva inte har tränat.
Datorprovet är endast en del av testerna du går igenom för det första... sedan är det intervjuer med psykolog samt samarbetsförmåga etc. Plus att du ständigt under utbildningen ställs för olika sätt av prov och situationer.
Den enda förberredningen man bör göra är att läsa sig på yrket ordentligt och känner du att efter alla de krav som ställs på dig att du klarar av de, så varsågod.
Är du vänsterhänt är det sedan ett plus bara enligt statistiken
Ledsen om det inte är vad du ville höra.. men sån är sanningen iaf.
Editera eller inte.. de är alltid bra med information.. är inte direkt hemlig information jag ger ut heller utan mer allmänt vad man kan förvänta sig.
Lycka till, än är inte hoppet ute.
Som vänsterhänt bör du även kanske satsa på en arkitektutbildning? Ifall du är intresserad/duktig av/på det