Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2006-09-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedfreek
Varför vill man bli flygledare?

Du vill ha det bra ekonomiskt ställt
Du vill jobba ca 4 dagar i veckan
Du är intresserad av flyg men orkar inte bli pilot eller vill inte
Du behöver inte vara 65år för att gå i pension, utan kan gå tidigare.
Utbildningstiden är 2-2,5år bara jämfört med andra
Du är garanterad anställning hos luftfartsverket resten av ditt verksamma liv.
Antalet flygledare lär knappast minska utan de rekryterar mer och mer. Jue fler processer som blir automatiserade i flyget dessto större roll har flygledaren då. De fungerar som övervakare för att inga kollisioner ska ske.
Du har en bra arbetsplats. En EXTRA BRA om du arbetar i Arlanda eller större flygplatser. I Arlanda har du fri gym/rest-vilorum/spelrum ja allt som kan tänkas att ge dig lite lugn och ro när du behöver det. Även massage eller yoga kan ordnas.
Du slipper ta med dig jobbet hem. Du pluggar in dig, när arbetspasset är slut pluggar du ut och åker hem.
Du jobbar aldrig i streck, utan arbetar bara 1timme i taget, paus, en timme igen, paus.
Du har extra bra sjukvård/tandvård osv. Slipper oroa dig för vårdköer etc.

Sedan tillkommer dina personliga intressen utöver det.
Du gillar att använda huvudet under arbetstid
Du gillar tillfredställelsen av lagom stress och tycker om att hålla fler bollar i luften samtidigt.

Räcker det som svar?
Citera
2006-09-22, 12:47
Medlem
RyssJävels avatar
Äsh börja som sjöingenjör istället. De jobbar 1:1 vissa tom 1:2 och bra pröjs!
Citera
2006-09-22, 13:21
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Äsh börja som sjöingenjör istället. De jobbar 1:1 vissa tom 1:2 och bra pröjs!

... bra pröjs...
Citera
2006-09-22, 13:31
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
... bra pröjs...

Iofs, beror lite på under vems flagg du seglar... Men oavsett så slösar man inte pengarna innan man är ledig
Citera
2006-09-22, 22:17
Medlem
Cavalera_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Antalet flygledare lär knappast minska utan de rekryterar mer och mer. Jue fler processer som blir automatiserade i flyget dessto större roll har flygledaren då. De fungerar som övervakare för att inga kollisioner ska ske.
Du har en bra arbetsplats. En EXTRA BRA om du arbetar i Arlanda eller större flygplatser. I Arlanda har du fri gym/rest-vilorum/spelrum ja allt som kan tänkas att ge dig lite lugn och ro när du behöver det. Även massage eller yoga kan ordnas.
Du slipper ta med dig jobbet hem. Du pluggar in dig, när arbetspasset är slut pluggar du ut och åker hem.
Du jobbar aldrig i streck, utan arbetar bara 1timme i taget, paus, en timme igen, paus.

Du gillar tillfredställelsen av lagom stress och tycker om att hålla fler bollar i luften samtidigt.

Räcker det som svar?

exakt exakt exakt....
Precis just därför jag så jävla gärna vill bli FL.
Trodde verkligen att jag hade dom egenskaper som behövdes. Känns fan hopplöst nu. Provhelvete... Har iofs. inte fått testresultatet än men det kan omöjligt ha gått bra

Ni får ursäkta. Jag ska sluta lipa och tycka synd om mig själv.
Var bara tvungen...
Citera
2006-09-22, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cavalera_
exakt exakt exakt....
Precis just därför jag så jävla gärna vill bli FL.
Trodde verkligen att jag hade dom egenskaper som behövdes. Känns fan hopplöst nu. Provhelvete... Har iofs. inte fått testresultatet än men det kan omöjligt ha gått bra

Ni får ursäkta. Jag ska sluta lipa och tycka synd om mig själv.
Var bara tvungen...

Roligaste flygledarminnet jag har är när jag önskade sthlm ctrl gott nytt år på nyårsafton för några år sen.. låg på typ 2000ft över stockholm och kollade fyrverkerier. Fett najs. Dom verkade ha rätt lite att göra i tornet kan tilläggas ;-)
Citera
2006-09-22, 22:46
Medlem
suckysuckys avatar
Citat:
... bra pröjs...

Jobbar du som chief på nåt av de större rederierna kan jag garantera att du har väldigt bra pröjs. Du är direkt underställd kaptenen ombord dessutom.
Citera
2006-09-23, 00:24
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suckysucky
Jobbar du som chief på nåt av de större rederierna kan jag garantera att du har väldigt bra pröjs. Du är direkt underställd kaptenen ombord dessutom.

Jobbar jag som chief på ett av det större rederierna så har jag antagligen seglat för dom i 20 år, så det är en lång väg dit. Ska inte störa denna tråden med OT.
Citera
2006-09-23, 01:48
Medlem
I_O_Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar

Räcker det som svar?
Fan vad sugen jag blev...

Hur ser de där proven ut egentligen?
Citera
2006-09-23, 10:32
Medlem
suckysuckys avatar
Citat:
Jobbar jag som chief på ett av det större rederierna så har jag antagligen seglat för dom i 20 år, så det är en lång väg dit. Ska inte störa denna tråden med OT.

Vill heller inte sota ner tråden men 20 år är en kraftig överdrift. Kan du bli kapten efter 7 års seglande så lär du kunna bli chief minst lika fort....
Citera
2006-09-23, 10:56
Medlem
Jag har varit sugen på detta väldigt länge.
Går sista året på gymnasiet just nu, och när de säger att upplästa ämnen på Komvux accepteras, kommer det även att förmodligen gälla vid detta maktskifte?

Går de efter högst betyg på grundkraven om betygen, eller handlar det mer om intervjuer, även fast att den personen exakt har de betygen som krävs?
Citera
2006-09-23, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_tobbe
Jag har varit sugen på detta väldigt länge.
Går sista året på gymnasiet just nu, och när de säger att upplästa ämnen på Komvux accepteras, kommer det även att förmodligen gälla vid detta maktskifte?

Går de efter högst betyg på grundkraven om betygen, eller handlar det mer om intervjuer, även fast att den personen exakt har de betygen som krävs?

ALLA som klarar av intagningskraven blir kallade till ett datorprov.
På de provet testas du i flera olika subkategorier.

Din förmåga att tänka i 3D, du ska kunna vrida och vända på en bild i huvudet utan problem.
Huvudräkning ska du klara av bra
Dina engelska kunskaper testas
och lite andra saker också
och till sist testas din förmåga att göra fler saker samtidigt... tex hålla koll på 10 flygplan i luften på en och samma gång med olika distanser mellan (både höjd och sidled) samt hastighet och sedan ska du enligt instruktioner hålla dessa separerade där du tillämpar ett par regler.

Tex om Plan A åker 40m/h fortare än Plan B så kommer den att intränga i Plan A's luftrum, då ska du se till att den inte gör det, genom att ge den order att åka högre/lägre eller svänga väst/öst, eller kanske också sänka hastigheten.
Men ibland kan du inte låta den sänka hastigheten eftersom instruktionen säger att planet ska vara framme vid flygplatsen en viss tidpunkt.

Det ÄR ett ansträngande jobb.. men för de lyckligt lottade som är duktiga är jobbet bra. Man stimuleras på många sätt. Och känner du att du har svårt att klara proven, då tycker jag knappast du ska försöka dig på utbildningen. För du kommer att testas på samma sätt under hela utbildningen. Tänk att ha ett halvår kvar och sedan kickas?

Jue längre in i utbildningen du kommer dessto mer och mer testas du på och mer saker du ska hålla reda på. Men när du klarat kursen och sedan ut till arbetslivet så vänjer du dig vid allt.

En liten fotnot Vänsterhänta har MYYYYYYYYYCKET större chans att lyckas. (Pga de områden av hjärnan de använder)
Vad skulle ni säga att av 10 elever är 7st vänsterhänta? Hur stor är risken?
Av dessa 7 vänsterhänta är 4st blonda tjejer. 1 brunett, och 2 killar.
Av de högerhänta är det OFTAST killar.

Så där rök mottot att blondiner är korkade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in