Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-01, 21:45
Medlem
slrslrs avatar
Ursäkta om jag inte orkar läsa hela tråden, men vad är det förkunskaper som krävs för att kunna söka till utbildningens prov?

Matte C eller?
Citera
2008-02-01, 21:51
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Ursäkta om jag inte orkar läsa hela tråden, men vad är det förkunskaper som krävs för att kunna söka till utbildningens prov?

Matte C eller?
http://www.bliflygledare.nu/behorighet/
Citera
2008-02-01, 22:11
Medlem
Amex88s avatar
Tar dom in på betyg? jag läste precis igenom hela tråden och det verkar som sålänge man har högskolebehörighet så är det prov-resultatet som gäller? har jag fel? eller är det en sån linje där du måste ha 20.0...
Citera
2008-02-01, 22:24
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
Tar dom in på betyg? jag läste precis igenom hela tråden och det verkar som sålänge man har högskolebehörighet så är det prov-resultatet som gäller? har jag fel? eller är det en sån linje där du måste ha 20.0...
SNÄLLA människa, läs min länk som jag postade i inlägget ovan ditt.
Citera
2008-02-02, 12:49
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
SNÄLLA människa, läs min länk som jag postade i inlägget ovan ditt.
Det är ju fortfarande bara behörigheten, dom kan väl fortfarande ta in de med höst betyg först för att göra test? Min fråga är om man klarar av behörigheten, spelar resten av betygen någon roll, jag ligger på 15.0 och klarar behörigheten, finns det några hinder för mig om jag skulle vilja söka?
Citera
2008-02-02, 15:52
Medlem
ZoltiRs avatar
Känns som att du i alla fall borde tagit dig tid att läsa igenom informationen på www.flygledare.nu om du är intresserad av yrket?

Följande står att läsa:

"Vad händer när vi fått din ansökan?
Du får ett skriftligt svar efter granskning. Samtliga sökande som uppfyller LFV:s behörighetskrav kallas till lämplighets-/anlagstest på en av teststationerna på Arlanda eller Sturup. De som anses lämpliga efter första testfasen kommer att kallas till ytterligare tester på flygledarutbildningen Entry Point North på Sturup. Sökande med godkänt testresultat från samtliga testfaser får genomgå läkarundersökning samt personundersökning hos Polisen. "
Citera
2008-02-02, 20:03
Citat:
Ursprungligen postat av Cavalera_
Smurfen och RedX har rätt btw.
Varför hymla liksom?
Jävla FAN.... trodde verkligen jag skulle fixa det.

Jag fattar inte varför det är så intressant att utbilda sig till flygledare/pilot etc. när utbildningen är klar kan man bara jobba inom just de yrken och har ingen som helst kompetens att göra annat då arbetsmarknaden ser dålig ut (om man skulle bli arbetslös). Oavsett om man inte blir arbetslös så måste man veta till 100% att det är vad man vill göra i resten av sitt liv för det kommer inte gå att byta jobb eftersom utbildninge inte är speciellt bred.

Det är bättre att utbilda sig till CivIng/CivEk och har flera möjligheter öppna för framtiden. Även om man har en CivEk i marknadsföring är det inga problem att på ett enkelt sätt plugga vidare och relativt snabbt få en examen i organisation osv osv.

Jag vet inte vad en flygledare tjänar eller varför folk lägger ner två år av sitt liv på att utbilda sig till det, även om jag förstår att flygledare måste finnas. Är du verkligen tillräckligt passionerad för det om du nu kuggade på testet, det är väl det dem vill ha, människor som älskar att just jobba med det. Jag skulle aldrig vilja bli flygledare, möjligtvis är pilot lite häftigt, men notera, enbart häftigt och flyga och det är inte därför man gör det.

Så nej tack till Polis/flygledare/pilot/brandman etc.
Citera
2008-02-02, 20:46
Awaiting Email Confirmation
MaxAnderssons avatar
Hur det gör Cavalera_ s utbildning? Spännande om du ska fixa det
Citera
2008-02-02, 21:10
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Jag fattar inte varför det är så intressant att utbilda sig till flygledare/pilot etc. när utbildningen är klar kan man bara jobba inom just de yrken och har ingen som helst kompetens att göra annat då arbetsmarknaden ser dålig ut (om man skulle bli arbetslös). Oavsett om man inte blir arbetslös så måste man veta till 100% att det är vad man vill göra i resten av sitt liv för det kommer inte gå att byta jobb eftersom utbildninge inte är speciellt bred.

Det är bättre att utbilda sig till CivIng/CivEk och har flera möjligheter öppna för framtiden. Även om man har en CivEk i marknadsföring är det inga problem att på ett enkelt sätt plugga vidare och relativt snabbt få en examen i organisation osv osv.

Jag vet inte vad en flygledare tjänar eller varför folk lägger ner två år av sitt liv på att utbilda sig till det, även om jag förstår att flygledare måste finnas. Är du verkligen tillräckligt passionerad för det om du nu kuggade på testet, det är väl det dem vill ha, människor som älskar att just jobba med det. Jag skulle aldrig vilja bli flygledare, möjligtvis är pilot lite häftigt, men notera, enbart häftigt och flyga och det är inte därför man gör det.

Så nej tack till Polis/flygledare/pilot/brandman etc.

1. Yrkena är möjliga att utöva i alla länder och är mindre konjunkturskänsliga än många andra jobb.
2. Utbildningstid: 2 år
3. Fet lön med tanke på utbildningstid

borde väl inte vara så svårt för dig med din civ ek/civ ing examen att räkna ut att det kan vara attraktivt?
Citera
2008-02-03, 21:51
Medlem
Peruculass avatar
Färgblind

Hur är det egentligen med färgblindhet inom yrket Flygledare? Jag har varit inne på deras hemsida där det står att man ska ha ett normalt färgseende. Är det helt kört för mig som lider av röd-grön färgblindhet?

btw, mitt första inlägg. Woohoo
Citera
2008-02-04, 11:14
Medlem
Tjenare!

Om man går på linjen transport på gymnasiet, och går ut med, vi säger VG i allting (väljer till matte C m.m) och uppfyller dessa krav:

http://www.bliflygledare.nu/behorighet/

Då har man väll behörighet till att utbilda sig till flygledare? Utbildningen är ju bara 2 år och lönen är ju skyhög. Har funderat på detta ett tag nu, men har också funderat på att bli lokförare (KY-utbildning på 40 veckor).

Vad tycker ni att jag borde välja, pallar verkligen plugga 2 år till flygledare och kan uppfylla alla dessa kraven, men är det värt eller inte? Flygledare/lokförare, väldigt olika jobb men funderar väldigt mycket på båda två, ska plugga direkt efter gymnasiet. Hur är det att jobba som flygledare, 8 jobbiga timmar eller är det tvärtom?

Tack på förhand.
Citera
2008-02-05, 15:58
Medlem
ZoltiRs avatar
Helt kört kan nog bara en läkare avgöra men klart är i alla fall att de testar färgblindhet. Jag fick göra standardvarianten med siffror uppbygda av olikfärgade cirklar. Om man inte klarade den har jag för mig de hade något annat test, slapp dock undan det.

Citat:
Ursprungligen postat av Peruculas
Hur är det egentligen med färgblindhet inom yrket Flygledare? Jag har varit inne på deras hemsida där det står att man ska ha ett normalt färgseende. Är det helt kört för mig som lider av röd-grön färgblindhet?

btw, mitt första inlägg. Woohoo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in