Hej!
Spännande tråd att läsa igenom!
Jag har själv klarat alla testerna här i sverige, tom. fas 3 intervjun. Jag fick ett mail häromveckan från en kurskordinator därnere på EPN som sa att kursstarterna halverats och skjutits framåt i tiden till sent 2011 och 2012. Detta innebär alltså att man skulle få vänta ett tag på att börja...
Vad hon däremot berättade var att de sökte studenter som klarat tom. fas 3-intervjun, ner till Maastricht i Holland. Så efter ett snabbt besök hos flygläkaren för "visual performance certifikate" så ska jag nu imorgon ned till Maastricht för att komma på en intervju! =)
Kursstarten i det här fallet är så tidigt som 2:a juni 2009, så allt går verkligen fort nu! Om allt går vägen så bor jag därnere och utbildar mig på Eurocontrol om några månader! =)
Utbildningstiden därnere är på 2-2,5 år och den är betald.
Många verkar vara intresserade just tack vare den relativ höga lönen, så jag tänkte gå igenom vad lönerna nere på Eurocontrol är. Som ovan nämnt är utbildningen betald och just den lönen ser ut som följande, med korrekta avdrag och siffror i netto.
Citat:
Monthly net salary - First training phase (14 weeks):
Single national: €1105
Single expatriate: €1320
Citat:
Monthly net salary - Second training phase (approx. 20 weeks):
Single national: €1382
Single expatriate: €1651
Citat:
Monthly net salary - Third training phase:
Single national: €1840
Single expatriate: €2198
För er som inte förstår, ensamstående som inte har Nederländerna som hemland är det som är "Single expatriate". Sista slutsteget i utbildningen ger alltså med dagens euro-kurs, ca. 24 340 kr/mån netto.
Efter att man är färdig med utbildningen ser lönen ut som nedan:
Citat:
Monthly Net Salary - Single expatriate:
Advanced trainee air traffic controller: € 3606
Air traffic controller: € 4232
Så att slutsummera lönebiten är väl att ingångslönen som vanlig ATC är runt 46000 kr/mån netto. Detta räknandes på nuvarande euro-kurs.
Någon talade tidigare om intagningsproverna till Eurocontrol, de ser ut som nedan:
Citat:
1. Initial screening of your application.
2. If you pass the initial screening, you will be invited to the Maastricht Upper Area Control Centre for tests and an interview. You will be tested on your knowledge of English and undergo psychometrics and situational awareness testing.
3. If you pass the tests and interview, you will undergo a medical examination to make sure that you are medically fit for a controller career.
4. You will have to sign an undertaking to complete the training programme and work for at least 4 years for EUROCONTROL as an air traffic controller.
5. You will provide a number of documents.
6. You will need security clearance from your national security authority.
Glömde nämna att man innan kursstart måste vara beredd på att skriva kontrakt på minst 4 års tjänst på Eurocontrol, dock kan det vara i Bryssel som i Maastricht, det spelar ingen roll. Man flyttas dit behovet är störst och dit man önskar. Allt som allt får man nog räkna med, i vilket fall gör jag det, 6-7 år borta från Sverige. Jag som just fyllt 20 har däremot inget emot det och ser det här som en enorm chans att få komma iväg och se lite av världen, samtidigt som man får en ruggigt bra utbildning och jobb! =)
Lycka till allihopa!