Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-30, 16:45
Medlem
3 års väntan? Ajajaj, jag fick vänta drygt 6-7 månader efter min intervju till att jag fick börja, och jag tyckte det var drygt.

Men alltså, det är väl värt väntan, och man kan ju göra något skoj under tiden
Citera
2009-03-30, 16:58
Medlem
Mjo får satsa på högskoleingenjör eller något undertiden så man har en bra och stabil backup ifall det blir problem med flyglederiet. Men surt är det, onekligen
Citera
2009-03-30, 18:44
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Men alltså, det är väl värt väntan, och man kan ju göra något skoj under tiden

Tveksamt det där...jag tror smärtgränsen för de flesta går runt ett år eller så och t o m det är mycket begärt i dessa tider. Folk vill inte vänta med att komma igång med sitt liv.

Kanske dags för LFV att ändra sin hemsida? Jag tänker då på följande citat:

"Vi har ingen sista ansökningsdag utan tar emot ansökningar kontinuerligt. Just nu är behovet av att utbilda nya flygledare stort, varför vi också testar kontinuerligt." (min fetstil)

Hmmm...
Citera
2009-04-14, 09:55
Medlem
Mycket sugen på att söka detta. Dock fick jag bara G i svenska B, vilket suger lite. Ingen som vet om det kan vara meriterande med arbetslivserfarenhet eller så?
Eller ska man måsta pallra sig iväg till komvux och läsa upp det? :P
Citera
2009-04-14, 10:07
Medlem
orkarNs avatar
Ah.. Tänker försöka mig på en sammanfogning här, och den har potential att gå käpprätt åt helvete.

edit: Jah, det var den officiella döden för "Idag sprack min dröm : ("-tråden.

/mod
Citera
2009-04-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigthelin
Mycket sugen på att söka detta. Dock fick jag bara G i svenska B, vilket suger lite. Ingen som vet om det kan vara meriterande med arbetslivserfarenhet eller så?
Eller ska man måsta pallra sig iväg till komvux och läsa upp det? :P

Arbetslivserfarenhet spelar ingen roll. Betygskraven som finns gäller.
Citera
2009-04-14, 12:30
Medlem
Ernie Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01RFW
Arbetslivserfarenhet spelar ingen roll. Betygskraven som finns gäller.
Jag vet med bestämdhet att undantag från betygskravs kan göras. Ring och fråga, och har du tur så blir du ombedd att skicka ansökan ändå. Har du tur igen så accepteras du trots att du inte orkade läsa alla sega böcker på gymnasiet, och hux flux så har du sluppit komvux.
Citera
2009-04-14, 12:47
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Jag vet med bestämdhet att undantag från betygskravs kan göras. Ring och fråga, och har du tur så blir du ombedd att skicka ansökan ändå. Har du tur igen så accepteras du trots att du inte orkade läsa alla sega böcker på gymnasiet, och hux flux så har du sluppit komvux.

med tanke på deras "starka kandidatbank" i dagsläget är det inte självklart att de tar emot ansökningar som inte uppfyller (de ganska blygsamma) kraven.

men visst, bäst att bara ringa upp och höra efter. i värsta fall säger de nej och då kan du ju bara tenta av svenskakursen efter att par veckors (?) plugg på egen hand. "särskild prövning" kallas det, har jag för mig. 500 spänn / kurs. det fixar du.
Citera
2009-04-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
med tanke på deras "starka kandidatbank" i dagsläget är det inte självklart att de tar emot ansökningar som inte uppfyller (de ganska blygsamma) kraven.

men visst, bäst att bara ringa upp och höra efter. i värsta fall säger de nej och då kan du ju bara tenta av svenskakursen efter att par veckors (?) plugg på egen hand. "särskild prövning" kallas det, har jag för mig. 500 spänn / kurs. det fixar du.

Detta ska absolut kollas upp.
precis som du säger så kan man ju som max få ett nej.
Tack för infon!
Citera
2009-04-16, 10:07
Medlem
Återkom gärna med resultat, kan vara intressant att veta.
Citera
2009-04-21, 19:26
Medlem
Hej!

Spännande tråd att läsa igenom!

Jag har själv klarat alla testerna här i sverige, tom. fas 3 intervjun. Jag fick ett mail häromveckan från en kurskordinator därnere på EPN som sa att kursstarterna halverats och skjutits framåt i tiden till sent 2011 och 2012. Detta innebär alltså att man skulle få vänta ett tag på att börja...

Vad hon däremot berättade var att de sökte studenter som klarat tom. fas 3-intervjun, ner till Maastricht i Holland. Så efter ett snabbt besök hos flygläkaren för "visual performance certifikate" så ska jag nu imorgon ned till Maastricht för att komma på en intervju! =)

Kursstarten i det här fallet är så tidigt som 2:a juni 2009, så allt går verkligen fort nu! Om allt går vägen så bor jag därnere och utbildar mig på Eurocontrol om några månader! =)

Utbildningstiden därnere är på 2-2,5 år och den är betald.

Många verkar vara intresserade just tack vare den relativ höga lönen, så jag tänkte gå igenom vad lönerna nere på Eurocontrol är. Som ovan nämnt är utbildningen betald och just den lönen ser ut som följande, med korrekta avdrag och siffror i netto.

Citat:
Monthly net salary - First training phase (14 weeks):
Single national: €1105
Single expatriate: €1320

Citat:
Monthly net salary - Second training phase (approx. 20 weeks):
Single national: €1382
Single expatriate: €1651

Citat:
Monthly net salary - Third training phase:
Single national: €1840
Single expatriate: €2198

För er som inte förstår, ensamstående som inte har Nederländerna som hemland är det som är "Single expatriate". Sista slutsteget i utbildningen ger alltså med dagens euro-kurs, ca. 24 340 kr/mån netto.

Efter att man är färdig med utbildningen ser lönen ut som nedan:

Citat:
Monthly Net Salary - Single expatriate:
Advanced trainee air traffic controller: € 3606
Air traffic controller: € 4232

Så att slutsummera lönebiten är väl att ingångslönen som vanlig ATC är runt 46000 kr/mån netto. Detta räknandes på nuvarande euro-kurs.

Någon talade tidigare om intagningsproverna till Eurocontrol, de ser ut som nedan:

Citat:
1. Initial screening of your application.
2. If you pass the initial screening, you will be invited to the Maastricht Upper Area Control Centre for tests and an interview. You will be tested on your knowledge of English and undergo psychometrics and situational awareness testing.
3. If you pass the tests and interview, you will undergo a medical examination to make sure that you are medically fit for a controller career.
4. You will have to sign an undertaking to complete the training programme and work for at least 4 years for EUROCONTROL as an air traffic controller.
5. You will provide a number of documents.
6. You will need security clearance from your national security authority.

Glömde nämna att man innan kursstart måste vara beredd på att skriva kontrakt på minst 4 års tjänst på Eurocontrol, dock kan det vara i Bryssel som i Maastricht, det spelar ingen roll. Man flyttas dit behovet är störst och dit man önskar. Allt som allt får man nog räkna med, i vilket fall gör jag det, 6-7 år borta från Sverige. Jag som just fyllt 20 har däremot inget emot det och ser det här som en enorm chans att få komma iväg och se lite av världen, samtidigt som man får en ruggigt bra utbildning och jobb! =)

Lycka till allihopa!
Citera
2009-04-23, 21:50
Medlem
Sådär!

Hemma ifrån Maastricht! Intervjun gick ruggigt bra och jag är optimistisk och tror att jag kommer få börja på Eurocontrol-skolan inom kort!

Tydligen är det lite förändrat för i år;

Fas 1 av utbildningen är i Langen, Tyskland.
Fas 2 av utbildningen är i Luxemburg på Eurocontrol.
Fas 3 av utbildningen är i Maastricht på Eurocontrol.

Totalt tar de in 10 stycken per kursstart, och i år har de tre kursstarter.

Drop-offen på kurserna är 40%, så enbart 60% går färdigt och blir ATCo's.

Någon undrade tidigare hur det såg ut med procentsatser på vilka som klarar FEAST-testerna i Sverige, en koordinator på EPN sa till mig att 70% klarade första testerna, ca. 50% av de som gick vidare från de första testerna klarar även de andra testerna. Efter det är man nästan garanterad då enbart 5% faller bort i intervjun. Så klarar man inte intervjun så är man ju... ja.. :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in