2019-09-01, 17:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deerejohn
Tror inte det. Folk har koll här. Inga hemligheter här inte.
Är det vanligt att tex kocken utnyttjar unga pojkar sexuellt?
Citera
2019-09-01, 20:13
Medlem
deerejohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Vad är den värsta/jobbigaste situationen du har varit med om i arbetet?

Jag har vart ganska sa förskonad mot stora bekymmer. Idag fick vi problem med att lossa av vårt avfall. Jag hade gula sidorna uppe och ringde runt bland avfallshanterarna för att försöka få ner två containers till kajen. Ingen container.
Nu ar båten full i avfall och nästa hamn så är det turnaround och då skall det provianteras och passagerarnas väskor skall av och på. Det kommer bli kämpigt att få tiden att räcka till.
Citera
2019-09-01, 21:38
Medlem
Merwinnas avatar
Känns inte hela verksamheten lite omoralisk - Greta-wise? För jag antar att ditt skepp inte är ett segelfartyg..?
Citera
2019-09-01, 22:16
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Känns inte hela verksamheten lite omoralisk - Greta-wise? För jag antar att ditt skepp inte är ett segelfartyg..?

Hmm, så länge du inte själv är beredd att minska på din konsumtion utav varor från andra delar utav världen så förblir ju ditt spörsmål enkom ett stort hyckleri! Vem fasiken, förutom debila amöbor, bryr sig om mongo-Greta?
Citera
2019-09-02, 00:28
Medlem
deerejohns avatar
Citat:

Ibland. Vi åker runt med folk och bränner soppa för skojs skull...
Det är ingen segelbåt.
Citera
2019-09-02, 00:31
Medlem
deerejohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hmm, så länge du inte själv är beredd att minska på din konsumtion utav varor från andra delar utav världen så förblir ju ditt spörsmål enkom ett stort hyckleri! Vem fasiken, förutom debila amöbor, bryr sig om mongo-Greta?

Den där Greta åka på turne och hålla sina tal till ställen där man verkligen kunde göra skillnad för miljön. Drivmedlet i Sverige är redan tillräckligt dyrt.
Citera
2019-09-02, 07:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nu vet ju du strängt taget inte hur mycket jag har ändrat mitt liv och dragit in på min konsumtion. Det är MYCKET. Jag tänker alltid (nåja, nästan alltid...) i CO2-termer när jag planerar mina inköp och semestrar.

Citat:
Ursprungligen postat av deerejohn
Ibland. Vi åker runt med folk och bränner soppa för skojs skull...
Det är ingen segelbåt.

Jo. Det är svårt att försvara. Jag tror tyvärr att nöjeskryssningarna - med allt annat utom segelfartyg - måste upphöra. Det GÅR inte annars. Men du får tjäna pengar och spara till din pension medan det varar!
Citera
2019-09-02, 07:40
Medlem
Citat:
Nu vet ju du strängt taget inte hur mycket jag har ändrat mitt liv och dragit in på min konsumtion. Det är MYCKET. Jag tänker alltid (nåja, nästan alltid...) i CO2-termer när jag planerar mina inköp och semestrar.

Jo. Det är svårt att försvara. Jag tror tyvärr att nöjeskryssningarna - med allt annat utom segelfartyg - måste upphöra. Det GÅR inte annars. Men du får tjäna pengar och spara till din pension medan det varar!

Väldigt OT nu men drar dom ner på farten 20% kommer dom halvera soppaförvrukningen.

Till TS, du pratar om tjockolja och så vidare, varför inte MDO med lågsvavel? Ska ni över på karribiensidan är det special area med krav? Trodde HFO mest användes på gamla flottan av handelsfartyg, inget som hör hemma på en kryssare byggd eller renoverad efter 2010.
Citera
2019-09-02, 15:47
Medlem
Citat:

Tror inte ett skit på att du förändrat ditt liv och lever mer "miljösmart" nu - vad är detta förresten? De flesta "miljösmarta" lösningarna visar sig ju dra mer resurser och sätter mer press på moder jord än vad de gamla lösningarna gör/gjort... Du sitter ex. på Flashback och slösar el - eller har du solceller som alstrar el till PCn och internet?

Såg i en av dina senare inlägg att du nyligen tog tåg och färja till Rostock (tre veckor sedan, ca) var det så klimatsmart? Det är lätt att peka finger åt andra, men själv göra på annat sätt - är du månne en hycklande politiker? Vad gjorde att du valde en miljöförstörande färja till Rostock?
Citera
2019-09-02, 16:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tror inte ett skit på att du förändrat ditt liv och lever mer "miljösmart" nu - vad är detta förresten? De flesta "miljösmarta" lösningarna visar sig ju dra mer resurser och sätter mer press på moder jord än vad de gamla lösningarna gör/gjort... Du sitter ex. på Flashback och slösar el - eller har du solceller som alstrar el till PCn och internet?

Såg i en av dina senare inlägg att du nyligen tog tåg och färja till Rostock (tre veckor sedan, ca) var det så klimatsmart? Det är lätt att peka finger åt andra, men själv göra på annat sätt - är du månne en hycklande politiker? Vad gjorde att du valde en miljöförstörande färja till Rostock?

Ja usch ja, det borde jag kanske inte ha gjort... dock bättre än att flyga eller åka bil (har ingen bil). Seglade dock sedan på Östersjön, på en skonare... men OK skonarkaptenen använde motorn på väg nerför Warnow... Ja, jag ger mig. Jag är en bov. Aska över mitt huvud...
Citera
2019-09-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ja usch ja, det borde jag kanske inte ha gjort... dock bättre än att flyga eller åka bil (har ingen bil). Seglade dock sedan på Östersjön, på en skonare... men OK skonarkaptenen använde motorn på väg nerför Warnow... Ja, jag ger mig. Jag är en bov. Aska över mitt huvud...

Du ser - det tog fem minuter att avslöja dig som en hycklare och då bemöts jag enkom med ironi och falskspel - lev med att du ej är bättre än någon annan och lär dig först leva som du lär, INNAN du predikar dina floskler...

Är det så lätt att gå ifrån din kära "miljöbibel" och åka ex. färja, då undrar jag mer vilka undantag du gör, kan tänka dig göra enkom för din egna njutnings skull? Är så underbart att knäcka dessa "do-gooders" och förment goda, hahahahah!!!
Citera
2019-09-02, 17:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du ser - det tog fem minuter att avslöja dig som en hycklare och då bemöts jag enkom med ironi och falskspel - lev med att du ej är bättre än någon annan och lär dig först leva som du lär, INNAN du predikar dina floskler...

Är det så lätt att gå ifrån din kära "miljöbibel" och åka ex. färja, då undrar jag mer vilka undantag du gör, kan tänka dig göra enkom för din egna njutnings skull? Är så underbart att knäcka dessa "do-gooders" och förment goda, hahahahah!!!

Jo, fast SÅ illa var det nu inte. Beror också på hur ofta man reser. Det där var min enda resa utanför Sverige sedan förra sommaren. Då jag också reste till Hanse-Sail (med samma färdmedel: tåg, Stena Line och på plats segelfartyg). Hanse-Sail är också ett evenemang - precis som Gretas seglats - avsett bland annat för att uppvärdera segelfartygen på sikt.

Hade varit värre om du hade hittat min reseskildring från Västindien! (Skojar bara.)

EDIT: Stena är för övrigt miljömedvetna, de amerikanska kryssningsrederierna har ju knappt vaknat när det kommer till detta (TS får säga emot mig om det är annorlunda på hans). Här kan man läsa om Stenas miljöarbete (ja jag fattar att det är deras egen reklam, men det mesta är ju lätt att kolla):

https://www.stenaline.com/our-sustai...rney/greenlist
Senast redigerad av Merwinna 2019-09-02 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in