• 1
  • 2
2019-08-28, 22:23
Medlem
Jag är helt nollställd när det gäller religioner .. men läst lite i början på nya testamentet idag1.. matteusevangeliet. Fariseerna verkar va en riktig böld i arslet på Jesus , och han hatar dom?
Men det förklaras inte riktigt vilka dom är .. och varför man inte ska gilla dom ..
Någon som orkar förklara?
Citera
2019-08-28, 22:35
Medlem
Dels stod de för en ytlig, ceremoniell, regelhållande religiös praktik, utan pietistiskt djup, men viktigare var att de dominerade dåtidens religiösa liv och därmed var huvudmotståndare till andra religiösa riktningar inom judendomen (som kristendomen då fortfarande var). Det är först långt efteråt som vår tids bild av fariséerna skapades.
Citera
2019-08-28, 22:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Jag är helt nollställd när det gäller religioner .. men läst lite i början på nya testamentet idag1.. matteusevangeliet. Fariseerna verkar va en riktig böld i arslet på Jesus , och han hatar dom?
Men det förklaras inte riktigt vilka dom är .. och varför man inte ska gilla dom ..

Dom började bra så vitt jag vet ett par hundra år tidigare eller vad det var, men dom hade vid Jesu tid kommit att bli maktlystna, högmodiga, föredragande att hitta på egna regler istället för Guds bud.
Citera
2019-08-28, 22:50
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
och varför man inte ska gilla dom ..
Det är fock skillnad på folk och fä, även om de är farisé.

Jesu främsta lärjunge och "grundpelaren" för den kristna kyrkan - Paulus - var farisé.
Citera
2019-08-28, 23:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det är fock skillnad på folk och fä, även om de är farisé.

Jesu främsta lärjunge och "grundpelaren" för den kristna kyrkan - Paulus - var farisé.

Jepp, men han omvände sig. Det gjorde för övrigt många andra fariséer också efter Jesu död och uppståndelse.
Citera
2019-08-29, 00:15
Medlem
Magnituds avatar
Ja gud skapade världen så gud ville nog ha en fariseböld i röven på jesus
Citera
2019-08-29, 05:52
Medlem
sfrges avatar
Fariseerna formades ju av Gamla Testamentet.
Dom som vill kan ju läsa sig igenom Moseböckerna och försöka leva efter alla lagar och regler som fanns på den tiden.
Det är inte konstigt egentligen att dom skriftlärda blev högfärdiga eftersom dom i princip kunde alla dom där lagarna utan och innan.

Hade vi levt i det gamla förbundet idag så tror jag att jag hade skjutit mig eller hoppat ifrån nån hög bro nånstans.
Senast redigerad av sfrge 2019-08-29 kl. 06:04.
Citera
2019-08-29, 08:04
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Fariseerna formades ju av Gamla Testamentet.
Dom som vill kan ju läsa sig igenom Moseböckerna och försöka leva efter alla lagar och regler som fanns på den tiden.
Det är inte konstigt egentligen att dom skriftlärda blev högfärdiga eftersom dom i princip kunde alla dom där lagarna utan och innan.

Hade vi levt i det gamla förbundet idag så tror jag att jag hade skjutit mig eller hoppat ifrån nån hög bro nånstans.
De började också definiera de olika lagarna så de blev oerhört svårt för gemene man att följa dem.

Exempel (påhittat):
Gamla testamentet:
Du får inte arbeta på söndagar.

Fariseernas take: Som arbete räknas att gå över tre kilometer och motsvarande och/el. att bära två större kannor vatten och motsvarande och/el. att stå i köket två timmar i sträck och motsvarande et cetera… osv…
Citera
2019-08-29, 09:55
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
De började också definiera de olika lagarna så de blev oerhört svårt för gemene man att följa dem.

Exempel (påhittat):
Gamla testamentet:
Du får inte arbeta på söndagar.

Fariseernas take: Som arbete räknas att gå över tre kilometer och motsvarande och/el. att bära två större kannor vatten och motsvarande och/el. att stå i köket två timmar i sträck och motsvarande et cetera… osv…

Katolska kyrkan hittar ju också på egna idéer.
Så dom är ju inte så mycket bättre egentligen.
Citera
2019-08-29, 14:59
Medlem
Scratchbites avatar
.... med andra ord, fariséerna var typ dagens katolska kyrkan?
Citera
2019-08-29, 19:01
Medlem
Citat:

De ville tro att Gud brydde sig om deras symboliska gärningar, som de oftast själva lagt i hans mun, mer än sann rättfärdighet, som till exempel barmhärtighet. De var partiska gentemot sina vänner och behandlade sina fiender sämre än djur, och till fiender räknas sådana som de, utifrån sina vanföreställningar trodde Gud dömt; som till exempel kroniskt sjuka och handikappade. De kände inte Gud det minsta lilla, ändå ropade de högst av alla ut sina intygelser inför alla. Mycket jävla hyckleri gjorde de sig skyldiga till, än mer förskingring av sanning och rätt. Ungefär som kristna idag alltså.

Men det var många (relativt talat) fariséer som omsider kom till insikt, omvände sig och räddades, Paulus var en av dem.
Citera
2019-08-30, 20:44
Medlem
Varangians avatar
20Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket.

Matt 5:20

Som "kristen" ska du därmed överträffa deras nitiskhet i att leva efter den mosaiska lagen. Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in