Flashback bygger pepparkakshus!
2019-08-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
20Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket.

Matt 5:20

Som "kristen" ska du därmed överträffa deras nitiskhet i att leva efter den mosaiska lagen. Lycka till.
Säger Jesus att vi ska följa bokstaven, dvs Lagen?
Han talar om Rättfärdighet.
Citera
2019-08-30, 20:49
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Säger Jesus att vi ska följa bokstaven, dvs Lagen?
Han talar om Rättfärdighet.

Givetvis talar Jesus Netzer om den mosaiska lagen. Har du läst stycket i Matteus? Men jag kan bredda kontexten om du finner det nödvändigt:

17Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. 18Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. 19Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. 20Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket.

Matt 5:17-20
Citera
2019-08-30, 20:52
Medlem
Citat:
Givetvis talar Jesus Netzer om den mosaiska lagen. Har du läst stycket i Matteus? Men jag kan bredda kontexten om du finner det nödvändigt:

17Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. 18Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. 19Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. 20Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket.

Ja men Lagen är redan inbäddad i Guds Helige Ande.
Citera
2019-08-30, 20:54
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ja men Lagen är redan inbäddad i Guds Helige Ande.

Vad pratar du om? Lagen är de 613 mitzvot: https://en.wikipedia.org/wiki/613_commandments

Om du nu är "kristen" bör du känna till den judiska kontexten.
Citera
2019-08-30, 20:55
Medlem
Citat:

Förlåt mig, jag är inte så insatt men vilken lag talar du om?

Bokstavstrogna, lever mer efter GT och kan därför vägra NT. Pga att de inte accepterar läsarens tolkningar.
Citera
2019-08-30, 20:56
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Förlåt mig, jag är inte så insatt men vilken lag talar du om?

Bokstavstrogna, lever mer efter GT och kan därför vägra NT. Pga att de inte accepterar läsare tolkningar.

Se ovan.
Citera
2019-08-30, 21:04
Medlem
Citat:
Vad pratar du om? Lagen är de 613 mitzvot: https://en.wikipedia.org/wiki/613_commandments

Om du nu är "kristen" bör du känna till den judiska kontexten.
Jesus sa att han kommit för att uppfylla lagen.
Citera
2019-08-30, 21:06
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jesus sa att han kommit för att uppfylla lagen.

Ja, för att göra den mosaiska lagen perfekt. I hans tycke var den något förvanskad. Läs bergspredikan.
Citera
2019-08-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ja, för att göra den mosaiska lagen perfekt. I hans tycke var den något förvanskad. Läs bergspredikan.
För att vi skulle få Anden.
Citera
2019-08-30, 21:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
För att vi skulle få Anden.

Sluta prata strunt. Vad är det du inte förstår med att Jesus skärper lagens bud?

Du tror att "anden" ska rädda dig? Nej. Överträffa buden. Då kanske du kommer in i himmelriket.
Citera
2019-08-30, 21:21
Medlem
Citat:
Sluta prata strunt. Vad är det du inte förstår med att Jesus skärper lagens bud?

Du tror att "anden" ska rädda dig? Nej. Överträffa buden. Då kanske du kommer in i himmelriket.
Jag har läst hela NT + de gamla skrifterna.
Jesus har gett oss Anden så att vi kan förstå rätt handlande utan lagen som INGEN kan efterleva ändå!
Jag tror på Jesus Kristus och Han är min livräddare och utan Honom hade jag inte varit här idag.
Citera
2019-08-30, 21:28
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jesus har gett oss Anden så att vi kan förstå rätt handlande utan lagen som INGEN kan efterleva ändå!

Varför skulle Jahve skapa lagar för människor som ingen kan efterleva? Hånar du Gud?

Det är svårt att följa den mosaiska lagen, men inte omöjligt. Att "kristna" inte ids är dålig ursäkt.

Jesus skulle skämmas för alla dessa självgoda och lata kristna av idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in