• 2
  • 3
2019-08-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Varför i all världen skulle universum vara simulerat?

Varför skulle det inte vara det?

Vi är så nära när det kommer till att skapa fungerande AI.

Vi är så nära när det kommer till att skapa fungerande virtuella ekosystem.

Vi behöver bara komma lite längre för att kunna simulera artificiellt liv.

När vi nått dit så kan vi lätt starta en simulation av universum, vi skapar naturlagar och de minsta beståndsdelarna så som vi tror att de fungerar. Sen så kör vi ”Press Play On Tape”.

Detta skulle även förklara varför VI inte kan förklara de minsta delarna. Det är bara ettor och nollor. Skapade av oss i en annan iteration.

Vår verklighet kanske får sin energi från en stjärna någonstans. Vår fysiska existens kanske endast är av storleken 20cm med ett solsegel på 50cm.
Senast redigerad av Forgiveness 2019-08-28 kl. 13:25.
Citera
2019-08-28, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forgiveness
Varför skulle det inte vara det?

Vi är så nära när det kommer till att skapa fungerande AI.

Vi är så nära när det kommer till att skapa fungerande virtuella ekosystem.

Vi behöver bara komma lite längre för att kunna simulera artificiellt liv.

När vi nått dit så kan vi lätt starta en simulation av universum, vi skapar naturlagar och de minsta beståndsdelarna så som vi tror att de fungerar. Sen så kör vi ”Press Play On Tape”.

Detta skulle även förklara varför VI inte kan förklara de minsta delarna. Det är bara ettor och nollor. Skapade av oss i en annan iteration.

Vår verklighet kanske får sin energi från en stjärna någonstans. Vår fysiska existens kanske endast är av storleken 20cm med ett solsegel på 50cm.

Ditt sätt att resonera kallas antropomorfiskt. Du drar slutsatser ifrån mänskliga förhållanden om sådant som slutsatserna inte kan appliceras på.

Att förklara de minsta delarna går inte annat än möjligen metafysiskt. Det blir ju bara oändlig regress - objekt synliga för blotta ögat - molekyler - atomer - kvarkar - supersträngar - ?
Citera
2019-08-28, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ditt sätt att resonera kallas antropomorfiskt. Du drar slutsatser ifrån mänskliga förhållanden om sådant som slutsatserna inte kan appliceras på.

Att förklara de minsta delarna går inte annat än möjligen metafysiskt. Det blir ju bara oändlig regress - objekt synliga för blotta ögat - molekyler - atomer - kvarkar - supersträngar - ?

OK, du vann. Du har högre IQ än vad jag har.

Men du har fortfarande inte förstått att just de minsta delarna ej kan förklaras. Metafysiskt eller ej. Det är en sörja som vi endast börjat undersöka de senaste 30 åren.

Det är ettor och nollor.

Denna värld vi lever i, är endast en simulation.

I kvarkarna och t.o.m. supersträngarnas värld så handlar det om plus och minus. Ettor och nollor.

Våra främsta forskare har ingen aning om vad de studerar. Det är mest filosofi. Varken du eller jag vet sanningen om universum. Inte ens världens främsta ”forskare” vet.
Citera
2019-08-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Vad skulle hända om vi fick veta sanningen om universum. Om vi fick t.e.x fick veta att universum vara en datorsimulation, och inget spelar någon roll egentligen, förutom smärtan såklart?

Skriv upp olika möjliga scenarion som skulle kunna vara "realistiska" enligt dig?

(Vad är det för skillnad på en datorsimulation och en atomsimulation?)

There is a dark and a light side.

Jag är överraskad att ingen sagt det ännu men: Starta aldrig en tråd i Filosofi forumet som innehåller frasen ".. skriv upp möjliga scenarion .."

Du är en latmask. Hur skulle det vara om du istället listade en mängd sceniarier och sedan lät oss kritisera dem. Även om det skulle visa sig att du har intressanta saker att säga senare (har inte sett det ännu) så är din trådstart usel.

Gör inte så här i Filosofiforumet. Det vi vill se är att du investerat en stunds eftertanke i det du skriver. Vi är inte underhållare här för ditt nöjes skull.

Du är bara slumpmässigt brus så vitt jag kan bedöma.
Citera
2019-09-12, 12:16
Medlem
BuckshotBills avatar
Dags att se ”Tron: Legacy” igen. En riktigt bra remake.
https://youtu.be/L9szn1QQfas

Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Många hade nog gått och hängt sig.
Det tror jag inte. De religiösa som investerat mest i att försöka förstå kommer förneka och fortsätta sina ceremonier. Hur ska du bevisa för dom? På samma sätt som hur ska de bevisa för oss? Om deras profet börjar flyga framför mig så tänker jag inte att det är Gud för jag har sett David Copperfield flyga omkring på en scen. Om Jesus öppnar vattnet så jag kan gå igenom så kanske istället du petat LSD i maten min. Hur ska jag veta? Och på religiösa biter inte naturvetenskap heller, de har ju sin tro.

Den dagen någon kommer med sanningen om att vi lever i en dator så kommer denne frustreras kraftigt över att så få tror på dennes överväldigande bevisning då religiös tro och förnekelse är starkare än så.
Övriga säger bara ”och?”
Senast redigerad av BuckshotBill 2019-09-12 kl. 12:55.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in