• 1
  • 2
2019-08-25, 23:20
Medlem
cybergrodans avatar
För cirka 3 år sedan köpte jag min BR, en liten etta på 29 kvadrat. Jag betalade 875tkr då och har lån på 740tkr nu, hade en mäklare här för några veckor sedan som värderade lägenheten till någonstans mellan 1.1-1.3 miljoner. Sen jag flyttade in har jag inte renoverat ett dugg invändigt, men jag hade tidigare en uteplats UTAN altandörr som jag nu har ordnat (detta är främsta anledningen till värdeökningen, det finns ingen liknande etta i hela stan, uteplatsen är som en gigantisk takterass).

Det börjar bli slitet här nu och jag skulle vilja göra om köket, byta golv och tapetsera om. Eftersom lägenheten är liten så innebär ju inte renoveringen särskilt stora kostnader men jag är fortfarande student och kan för tillfället inte jobba jättemycket. Ska tilläggas att det, som ni kanske förstår eftersom jag ännu inte gjort något, inte är särskilt bråttom med renoveringen egentligen. Min tanke är att detta kommer öka på lägenhetens värde en aning, eller att jag i vilket fall kommer få igen dessa pengar.

Det jag funderar lite över är vad som är smartast, att öka på bolånet eller avvakta med renoveringen tills att jag lyckas spara ihop? 50 tkr är minsta ökningen hos min bank, och det skulle kosta mig 60 kr mer i månaden. Det är ju ingenting, och 50.000 skulle ta en jäkla tid för mig att spara ihop just nu... Tänker jag fel eller vad tycker ni?
Citera
2019-08-25, 23:51
Medlem
revodnebs avatar
Jag tycker det är helt ok. Om det ökar din livskvalitet och höjer värdet på din bostad, varför inte - du har ju råd. Det är inte fel att ta lån på en bostad för att investera i densamma, exempelvis nytt badrum, nytt kök, nya fönster mm. Att däremot ta ett lån på bostaden och åka till Thailand, ööh nä.
Citera
2019-08-25, 23:57
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Tänker jag fel eller vad tycker ni?

Får du ens låna mer när du pluggar? Kan vara värt att kolla upp om du inte gjort det
Citera
2019-08-26, 00:15
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker det är helt ok. Om det ökar din livskvalitet och höjer värdet på din bostad, varför inte - du har ju råd. Det är inte fel att ta lån på en bostad för att investera i densamma, exempelvis nytt badrum, nytt kök, nya fönster mm. Att däremot ta ett lån på bostaden och åka till Thailand, ööh nä.
Ja lite så är det ju, skulle aldrig låna för nöjes skull direkt!
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Får du ens låna mer när du pluggar? Kan vara värt att kolla upp om du inte gjort det

Japp det har jag kollat upp!
Citera
2019-08-26, 00:32
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
På vilket sätt har han råd om man inte har pengarna? Han har stora skulder till banken?
Citera
2019-08-26, 00:34
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Nej, du har inte råd. Skaffa 3 jobb vid sidan av och slit ordentligt tills du betalat av din lägenhet. Sedan kan du börja tänka på renovering.
Du är pank, det är banken som äger dig och ditt boende.
Citera
2019-08-26, 10:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
På vilket sätt har han råd om man inte har pengarna? Han har stora skulder till banken?

Ts är ju student. Jag antar att om Ts mår bra och fullföljer sina studier så lär Ts kunna betala av det lånet ganska omgående när denne börjar jobba. Jag antar att banken resonerar likadant, annars hade de aldrig beviljat lånet.
Citera
2019-08-26, 10:36
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ts är ju student. Jag antar att om Ts mår bra och fullföljer sina studier så lär Ts kunna betala av det lånet ganska omgående när denne börjar jobba. Jag antar att banken resonerar likadant, annars hade de aldrig beviljat lånet.
Banken beviljar lånet för att dem vill gå med lönsamhet...
Anledningarna är ju argument för att inte ta ett lån så klart
Citera
2019-08-26, 11:56
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Nej, du har inte råd. Skaffa 3 jobb vid sidan av och slit ordentligt tills du betalat av din lägenhet. Sedan kan du börja tänka på renovering.
Du är pank, det är banken som äger dig och ditt boende.
Jäkligt skev bild du har om du på riktigt tror att folk sitter på bostadsrätter utan lån... Att jag ska studera på heltid och ha 3 jobb vid sidan av för att kunna renovera för 50k. Skulle jag sälja lägenheten nu så skulle jag få minst 400k i vinst, då är 50k ingenting och förmodligen är det just därför banken beviljar lånet.
Citat:
Banken beviljar lånet för att dem vill gå med lönsamhet...
Anledningarna är ju argument för att inte ta ett lån så klart
Nej de beviljar lånet eftersom de med säkerhet kommer få tillbaka pengarna.
Citera
2019-08-26, 12:11
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Jäkligt skev bild du har om du på riktigt tror att folk sitter på bostadsrätter utan lån... Att jag ska studera på heltid och ha 3 jobb vid sidan av för att kunna renovera för 50k. Skulle jag sälja lägenheten nu så skulle jag få minst 400k i vinst, då är 50k ingenting och förmodligen är det just därför banken beviljar lånet.

Nej de beviljar lånet eftersom de med säkerhet kommer få tillbaka pengarna.
Med lån på bostad tar man stor risk. Hade man gjort samma med aktier tex så hade man haft ännu mer pengar...

Så du menar att banken bedriver välgörenhet?

Bara för att alla rökte förut betyder det att det är ok och sunt?
Citera
2019-08-26, 12:22
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Med lån på bostad tar man stor risk. Hade man gjort samma med aktier tex så hade man haft ännu mer pengar...

Så du menar att banken bedriver välgörenhet?

Bara för att alla rökte förut betyder det att det är ok och sunt?
Vad har det ens med saken att göra? Du verkar sjukt bitter, antar att du sitter i en sketen hyresrätt utan möjlighet att själv ta lån? Tror du banken vill ta risker eller? Du skriver ju själv att det är banken som äger min lägenhet, skulle de bevilja lån om det fanns risk att jag inte kan betala tillbaka?
Citera
2019-08-26, 14:30
Medlem
Citat:
För cirka 3 år sedan köpte jag min BR, en liten etta på 29 kvadrat. Jag betalade 875tkr då och har lån på 740tkr nu, hade en mäklare här för några veckor sedan som värderade lägenheten till någonstans mellan 1.1-1.3 miljoner. Sen jag flyttade in har jag inte renoverat ett dugg invändigt, men jag hade tidigare en uteplats UTAN altandörr som jag nu har ordnat (detta är främsta anledningen till värdeökningen, det finns ingen liknande etta i hela stan, uteplatsen är som en gigantisk takterass).

Det börjar bli slitet här nu och jag skulle vilja göra om köket, byta golv och tapetsera om. Eftersom lägenheten är liten så innebär ju inte renoveringen särskilt stora kostnader men jag är fortfarande student och kan för tillfället inte jobba jättemycket. Ska tilläggas att det, som ni kanske förstår eftersom jag ännu inte gjort något, inte är särskilt bråttom med renoveringen egentligen. Min tanke är att detta kommer öka på lägenhetens värde en aning, eller att jag i vilket fall kommer få igen dessa pengar.

Det jag funderar lite över är vad som är smartast, att öka på bolånet eller avvakta med renoveringen tills att jag lyckas spara ihop? 50 tkr är minsta ökningen hos min bank, och det skulle kosta mig 60 kr mer i månaden. Det är ju ingenting, och 50.000 skulle ta en jäkla tid för mig att spara ihop just nu... Tänker jag fel eller vad tycker ni?
Du kan bara omvärdera bostaden var femte år efter inköp om det inte har skett betydande renovering eller ombyggnation. Ytterst tveksamt om en ny dörr till redan befintlig uteplats kvalar in här. Troligtvis inte.

För att banken ska öka ditt låneutrymme behöver du ett intyg från mäklaren på den nya värderingen, vilket i ditt fall förmodligen inte är möjligt då du flyttade in för 3 år sedan.

Hur mycket uppskattar du att dina planerade renoveringar kommer att kosta? Har du möjligheterna att finansiera renoveringen kontant eller genom att öka på lånet utan omvärdering är det en bättre lösning. Renoverar du då kök + badrum och därefter låter en mäklare göra en omvärdering är det betydligt större chans att förändringarna (förbättringarna) motiverar en ny värdering inom 5 år. Den nya värderingen kan du sedan använda hos banken för att öka ditt låneutrymme (eller avtala om ränta då lånegraden sjunker).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in