Citat:
Ursprungligen postat av
cybergrodan
För cirka 3 år sedan köpte jag min BR, en liten etta på 29 kvadrat. Jag betalade 875tkr då och har lån på 740tkr nu, hade en mäklare här för några veckor sedan som värderade lägenheten till någonstans mellan 1.1-1.3 miljoner. Sen jag flyttade in har jag inte renoverat ett dugg invändigt, men jag hade tidigare en uteplats UTAN altandörr som jag nu har ordnat (detta är främsta anledningen till värdeökningen, det finns ingen liknande etta i hela stan, uteplatsen är som en gigantisk takterass).
Det börjar bli slitet här nu och jag skulle vilja göra om köket, byta golv och tapetsera om. Eftersom lägenheten är liten så innebär ju inte renoveringen särskilt stora kostnader men jag är fortfarande student och kan för tillfället inte jobba jättemycket. Ska tilläggas att det, som ni kanske förstår eftersom jag ännu inte gjort något, inte är särskilt bråttom med renoveringen egentligen. Min tanke är att detta kommer öka på lägenhetens värde en aning, eller att jag i vilket fall kommer få igen dessa pengar.
Det jag funderar lite över är vad som är smartast, att öka på bolånet eller avvakta med renoveringen tills att jag lyckas spara ihop? 50 tkr är minsta ökningen hos min bank, och det skulle kosta mig 60 kr mer i månaden. Det är ju ingenting, och 50.000 skulle ta en jäkla tid för mig att spara ihop just nu... Tänker jag fel eller vad tycker ni?
Du kan bara omvärdera bostaden var femte år efter inköp om det inte har skett betydande renovering eller ombyggnation. Ytterst tveksamt om en ny dörr till redan befintlig uteplats kvalar in här. Troligtvis inte.
För att banken ska öka ditt låneutrymme behöver du ett intyg från mäklaren på den nya värderingen, vilket i ditt fall förmodligen inte är möjligt då du flyttade in för 3 år sedan.
Hur mycket uppskattar du att dina planerade renoveringar kommer att kosta? Har du möjligheterna att finansiera renoveringen kontant eller genom att öka på lånet utan omvärdering är det en bättre lösning. Renoverar du då kök + badrum och därefter låter en mäklare göra en omvärdering är det betydligt större chans att förändringarna (förbättringarna) motiverar en ny värdering inom 5 år. Den nya värderingen kan du sedan använda hos banken för att öka ditt låneutrymme (eller avtala om ränta då lånegraden sjunker).