Citat:
Ursprungligen postat av
Oberman
Du kan bara omvärdera bostaden var femte år efter inköp om det inte har skett betydande renovering eller ombyggnation. Ytterst tveksamt om en ny dörr till redan befintlig uteplats kvalar in här. Troligtvis inte.
För att banken ska öka ditt låneutrymme behöver du ett intyg från mäklaren på den nya värderingen, vilket i ditt fall förmodligen inte är möjligt då du flyttade in för 3 år sedan.
Hur mycket uppskattar du att dina planerade renoveringar kommer att kosta? Har du möjligheterna att finansiera renoveringen kontant eller genom att öka på lånet utan omvärdering är det en bättre lösning. Renoverar du då kök + badrum och därefter låter en mäklare göra en omvärdering är det betydligt större chans att förändringarna (förbättringarna) motiverar en ny värdering inom 5 år. Den nya värderingen kan du sedan använda hos banken för att öka ditt låneutrymme (eller avtala om ränta då lånegraden sjunker).
För ett år sedan när jag gjorde en värdering så fick jag 1 miljon +/- 100k på papper. När mäklaren var här för några veckor sedan så sa han mellan 1.1-1.3 och han blev helt i extas när han såg nya uteplatsen, så jo det är en väldigt speciell sådan.
Jag tänker mig MAX 50k, badrummet är nytt så där ska jag inte göra något. Köket är det framförallt, tapet och golv och sånt jag såklart kan betala kontant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Håller med, men TS skrev "Ungefär tre år sedan". Om han tog lånet innan 1 juni 2016, och således inte (ännu) omfattas av amorteringskravsreglerna, kan han omvärdera trots att det inte gått fem år.
Det var i juni 2016 och jag omfattas av amorteringskravet, jag köpte precis när det började gälla!
Citat:
Ursprungligen postat av
Bill-N
60 kr mer i månaden - är det räntan som ökar med 60 kr. per månad. Men du ska väl amortera också. Det blir 416 kr i månaden i amortering om du betalar lånet på 10 år. Lån ska betalas tillbaka.
Nej den totala kostanden blir +60 kr i månaden inklusive amortering, varken mer eller mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutefish
bankerna är betydligt gnälligare idag gällande "låna upp lite extra för att renovera".
dessutom pratar du om 50 papp, de kommer antagligen hänvisa till en blancolån. de flesta banker brukar hänvisar alla lån under 100k till blanco.
Som jag skrivit, jag har redan beviljats lånet från banken. Jag har bara inte bestämt mig ännu hur jag ska göra.