2019-08-26, 15:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oberman
Du kan bara omvärdera bostaden var femte år efter inköp om det inte har skett betydande renovering eller ombyggnation. Ytterst tveksamt om en ny dörr till redan befintlig uteplats kvalar in här. Troligtvis inte.

Håller med, men TS skrev "Ungefär tre år sedan". Om han tog lånet innan 1 juni 2016, och således inte (ännu) omfattas av amorteringskravsreglerna, kan han omvärdera trots att det inte gått fem år.
Citera
2019-08-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
För cirka 3 år sedan köpte jag min BR, en liten etta på 29 kvadrat. Jag betalade 875tkr då och har lån på 740tkr nu, hade en mäklare här för några veckor sedan som värderade lägenheten till någonstans mellan 1.1-1.3 miljoner. Sen jag flyttade in har jag inte renoverat ett dugg invändigt, men jag hade tidigare en uteplats UTAN altandörr som jag nu har ordnat (detta är främsta anledningen till värdeökningen, det finns ingen liknande etta i hela stan, uteplatsen är som en gigantisk takterass).

Det börjar bli slitet här nu och jag skulle vilja göra om köket, byta golv och tapetsera om. Eftersom lägenheten är liten så innebär ju inte renoveringen särskilt stora kostnader men jag är fortfarande student och kan för tillfället inte jobba jättemycket. Ska tilläggas att det, som ni kanske förstår eftersom jag ännu inte gjort något, inte är särskilt bråttom med renoveringen egentligen. Min tanke är att detta kommer öka på lägenhetens värde en aning, eller att jag i vilket fall kommer få igen dessa pengar.

Det jag funderar lite över är vad som är smartast, att öka på bolånet eller avvakta med renoveringen tills att jag lyckas spara ihop? 50 tkr är minsta ökningen hos min bank, och det skulle kosta mig 60 kr mer i månaden. Det är ju ingenting, och 50.000 skulle ta en jäkla tid för mig att spara ihop just nu... Tänker jag fel eller vad tycker ni?
60 kr mer i månaden - är det räntan som ökar med 60 kr. per månad. Men du ska väl amortera också. Det blir 416 kr i månaden i amortering om du betalar lånet på 10 år. Lån ska betalas tillbaka.
Citera
2019-08-26, 16:53
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker det är helt ok. Om det ökar din livskvalitet och höjer värdet på din bostad, varför inte - du har ju råd. Det är inte fel att ta lån på en bostad för att investera i densamma, exempelvis nytt badrum, nytt kök, nya fönster mm. Att däremot ta ett lån på bostaden och åka till Thailand, ööh nä.
Att låna pengar i olika syften är mest en bokföringsform för självbedrägeri.

Att ta ett lån och åke till Thailand eller åka till Thailand istället för att amortera är ingen matematisk skillnad. Är du skuldsatt sker all din konsumtion på lånade pengar.
Citera
2019-08-26, 19:37
Medlem
brutefishs avatar
bankerna är betydligt gnälligare idag gällande "låna upp lite extra för att renovera".
dessutom pratar du om 50 papp, de kommer antagligen hänvisa till en blancolån. de flesta banker brukar hänvisar alla lån under 100k till blanco.
Citera
2019-08-26, 21:22
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Du kan bara omvärdera bostaden var femte år efter inköp om det inte har skett betydande renovering eller ombyggnation. Ytterst tveksamt om en ny dörr till redan befintlig uteplats kvalar in här. Troligtvis inte.

För att banken ska öka ditt låneutrymme behöver du ett intyg från mäklaren på den nya värderingen, vilket i ditt fall förmodligen inte är möjligt då du flyttade in för 3 år sedan.

Hur mycket uppskattar du att dina planerade renoveringar kommer att kosta? Har du möjligheterna att finansiera renoveringen kontant eller genom att öka på lånet utan omvärdering är det en bättre lösning. Renoverar du då kök + badrum och därefter låter en mäklare göra en omvärdering är det betydligt större chans att förändringarna (förbättringarna) motiverar en ny värdering inom 5 år. Den nya värderingen kan du sedan använda hos banken för att öka ditt låneutrymme (eller avtala om ränta då lånegraden sjunker).
För ett år sedan när jag gjorde en värdering så fick jag 1 miljon +/- 100k på papper. När mäklaren var här för några veckor sedan så sa han mellan 1.1-1.3 och han blev helt i extas när han såg nya uteplatsen, så jo det är en väldigt speciell sådan.
Jag tänker mig MAX 50k, badrummet är nytt så där ska jag inte göra något. Köket är det framförallt, tapet och golv och sånt jag såklart kan betala kontant.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Håller med, men TS skrev "Ungefär tre år sedan". Om han tog lånet innan 1 juni 2016, och således inte (ännu) omfattas av amorteringskravsreglerna, kan han omvärdera trots att det inte gått fem år.
Det var i juni 2016 och jag omfattas av amorteringskravet, jag köpte precis när det började gälla!

Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
60 kr mer i månaden - är det räntan som ökar med 60 kr. per månad. Men du ska väl amortera också. Det blir 416 kr i månaden i amortering om du betalar lånet på 10 år. Lån ska betalas tillbaka.
Nej den totala kostanden blir +60 kr i månaden inklusive amortering, varken mer eller mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
bankerna är betydligt gnälligare idag gällande "låna upp lite extra för att renovera".
dessutom pratar du om 50 papp, de kommer antagligen hänvisa till en blancolån. de flesta banker brukar hänvisar alla lån under 100k till blanco.
Som jag skrivit, jag har redan beviljats lånet från banken. Jag har bara inte bestämt mig ännu hur jag ska göra.
Citera
2019-08-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
För ett år sedan när jag gjorde en värdering så fick jag 1 miljon +/- 100k på papper. När mäklaren var här för några veckor sedan så sa han mellan 1.1-1.3 och han blev helt i extas när han såg nya uteplatsen, så jo det är en väldigt speciell sådan.
Jag tänker mig MAX 50k, badrummet är nytt så där ska jag inte göra något. Köket är det framförallt, tapet och golv och sånt jag såklart kan betala kontant.

Det var i juni 2016 och jag omfattas av amorteringskravet, jag köpte precis när det började gälla!

Som jag skrivit, jag har redan beviljats lånet från banken. Jag har bara inte bestämt mig ännu hur jag ska göra.
Är du säker på att det är en omvärdering du har fått? Det är inte samma sak som att en mäklare uppskattar lägenhetens värde oavsett om du får det skriftligt eller ej. Det spelar ingen roll hur speciellt sin uteplats är, fanns den där när du köpte lägenheten kommer inte en ny dörr att betraktas som en betydande förändring. Även ytterst tveksamt om enbart en köksrenovering räknas om du inte förbättrar standarden avsevärt, det skulle kunna vara genom att exempelvis installera diskmaskin om det inte funnits sedan tidigare. Ytskikt betraktas inte som förbättring utan är en underhållsåtgärd.

Om du redan har en belåningsgrad på 85% låter det helt osannolikt att banken godkänner ytterligare lån med lägenheten som säkerhet. Vad har du fått för villkor från banken för detta renoveringslån?

Oavsett är det betydligt smartare att renovera först och utföra omvärderingen efter det med tanke på att du bara får göra en omvärdering var femte år. Om lägenheten efter köksrenovering är värd 1,5 msek blir ju ditt förhandlingsläge mot banken avsevärt mycket bättre.
Citera
2019-08-26, 23:44
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Är du säker på att det är en omvärdering du har fått? Det är inte samma sak som att en mäklare uppskattar lägenhetens värde oavsett om du får det skriftligt eller ej. Det spelar ingen roll hur speciellt sin uteplats är, fanns den där när du köpte lägenheten kommer inte en ny dörr att betraktas som en betydande förändring. Även ytterst tveksamt om enbart en köksrenovering räknas om du inte förbättrar standarden avsevärt, det skulle kunna vara genom att exempelvis installera diskmaskin om det inte funnits sedan tidigare. Ytskikt betraktas inte som förbättring utan är en underhållsåtgärd.

Om du redan har en belåningsgrad på 85% låter det helt osannolikt att banken godkänner ytterligare lån med lägenheten som säkerhet. Vad har du fått för villkor från banken för detta renoveringslån?

Oavsett är det betydligt smartare att renovera först och utföra omvärderingen efter det med tanke på att du bara får göra en omvärdering var femte år. Om lägenheten efter köksrenovering är värd 1,5 msek blir ju ditt förhandlingsläge mot banken avsevärt mycket bättre.
Det är en omvärdering ja, det var vad banken krävde för att godkänna lånet. Vet inte vad du menar med ''betydande förändring'', men eftersom värdet gått upp med 200-300k så kan jag anta att det spelar roll för banken. Därför har jag inte heller belåningsgrad på 85 % eftersom lånet är på 744k och bostaden är värderat till (för att räkna lågt) 1.1 miljoner.
Vad ska jag förhandla om? Banken har godkänt lånet!
Citera
2019-08-27, 00:32
Medlem
Det är kaffepengar. Låna på! Så länge du lägger på vettiga saker som ökar värdet på lägenheten är det ju bara att se som investering.

Lyssna inte på hyreshus-slöddret som ännu inte förstått att man kan bo i lyxig villa för långt mindre pengar än de betalar för sina sketna ghettolyor.
Citera
2019-08-27, 04:58
Medlem
Xsylens avatar
Det är inte kaffepengar..leta upp grejor från containrar som folk har släng och renovera med dessa..både billigt och smutsigt
Citera
2019-08-27, 04:59
Medlem
Xsylens avatar
låna inte.."den som är skuldsatt är inte fri"
Citera
2019-08-27, 05:13
Medlem
lemonzhellos avatar
Klart du ska låna.

Visst kan - och faktiskt bör - man ha en massa synpunkter på det, men i ärlighetens namn, varför skulle du bry dig?

Låna, renovera och var glad.
Bostadskraschen kommer med stor sannolikhet inte innan du sålt och flyttat vidare.

Men var försiktig ”nästa gång”.
Citera
2019-08-27, 06:46
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Det är kaffepengar. Låna på! Så länge du lägger på vettiga saker som ökar värdet på lägenheten är det ju bara att se som investering.

Lyssna inte på hyreshus-slöddret som ännu inte förstått att man kan bo i lyxig villa för långt mindre pengar än de betalar för sina sketna ghettolyor.
Antar att du syftar på bla mig?
Jag bor inte i lägenhet.
Jag hyr inte.
Hur kan du uttala dig om något du inte vet?
Dock bor jag inte i en lyxvilla.. men absolut inte i ett ghetto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in