Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-24, 07:19
  #1
Medlem
takeitchills avatar
Man får tydligen inte söka om en kurs om man redan varit registrerad på den redan. Däremot så minns jag att jag har läst något om att man kan faktiskt söka om kursen om det gått två år, stämmer detta?

För att kunna få plats på en kurs som man redan varit registrerad på så handlar det om i mån av plats och det är inte alltid säkert att det finns plats... Men om denna 2 års regeln gäller bör man väl kunna få söka om kursen på nytt?
Citera
2019-08-24, 07:42
  #2
Medlem
Är det en fristående kurs eller del av ett program?
Citera
2019-08-24, 08:40
  #3
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derp19
Är det en fristående kurs eller del av ett program?

Fristående. En C-uppsatskurs som typ bara har några få platser... När jag gick den förra gången var vi typ 6 pers eller något.
Citera
2019-08-24, 09:00
  #4
Medlem
Kontakta skolan i fråga och säg att du vill läsa den igen / återuppta studierna.
Citera
2019-08-24, 12:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Fristående. En C-uppsatskurs som typ bara har några få platser... När jag gick den förra gången var vi typ 6 pers eller något.

Borde funka. Jag går en sån kurs nu igen efter två år, men inom ramen för ett program. Fick göra återansökan.
Citera
2019-08-24, 13:27
  #6
Medlem
Du kan normalt sätt inte söka en kurs du redan har "gått", eller varit registrerad på. Om du däremot har varit registrerad på den kan du normalt bara registrera om dig på den igen nästa gång, eller när som helst eftersom det gäller en uppsatskurs och det i praktiken inte är någon utbildning utan allt som behövs är eget arbete och att du kan träffa handledaren och att uppsatsen sedan kan opponeras, kursen går igen efter att ha talat med institutionen.

Det finns ingen anledningen att göra om hela sökningsförfarandet, det kommer förövrigt inte att fungera då systemet kommer att spotta tillbaka att du redan har gått kursen om den har samma kurskod nu som då. Har den däremot bytt kurskod kan du söka den igen som en ny kurs vanligen som du aldrig tidigare har gått. Då är det enligt systemet två olika kurser även om de har identiskt innehåll.

Tilldelades du en handledare förra gången? Kontakta den personen och säg att du vill skriva din uppsats nu och fråga om det är ok. Säger personen att det är ok kontaktar du vanligen institutionssekreteraren som håller på med utbildning och ber om att få omregistrera dig på kursen med kurskod och att du har pratat med din handledare och att denna har givit sitt ok.

Någon två-års regel har jag inte hört talas om, inte något vi har i vart fall, jag vet studenter som registrerar om sig igen och igen och igen på samma kurs och har gjort så i många många år -- evighetsstudenterna som aldrig blir klara eller så vill de behålla sin studentstatus för att erhålla rabatter och annat.
Citera
2019-08-25, 12:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Man får tydligen inte söka om en kurs om man redan varit registrerad på den redan. Däremot så minns jag att jag har läst något om att man kan faktiskt söka om kursen om det gått två år, stämmer detta?

För att kunna få plats på en kurs som man redan varit registrerad på så handlar det om i mån av plats och det är inte alltid säkert att det finns plats... Men om denna 2 års regeln gäller bör man väl kunna få söka om kursen på nytt?

Någon 2-årsregel existerar inte. Är det samma kurskod kan du inte bli antagen igen, är det ny kurskod går det fint. Omregistreringar är bara möjliga på kurser utan reservlista. Prata med institutionen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback