2025-06-07, 10:02
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det som är lite märkligt är att de inte går på flat earth-teorin, den ligger ju väldigt mycket i linje med att NASA ljuger om allt, satelliter existerar inte och så vidare. Varför har de valt ut just den grejen att inte tro på?

Min teori är att det handlar om hur gammal vetenskap det handlar om, vi har vetat att jorden är runt i tusentals år. RCB tror att vetenskap har slutat utvecklas någonstans vid sent 1800-tal och det vore inkonsekvent att betvivla Pythagoras.

Det är slående hur väl Flat Earth fungerar, som givetvis har startats för att diskreditera alla konspirationsteorier. Lögner ska hela tiden slåss mot varandra så vi inte kan se sanningen bakom slagsmålet.

Ett typiskt exempel är JFK mordet som var TV teater. Dvs JFK sköts bara på film. Och på TV fick man senare se hur det debatterades om JFK sköts bakifrån av en gärningsman eller framifrån av flera. Dvs vi får två lögner att välja mellan.
Senast redigerad av patrixx 2025-06-07 kl. 10:24.
Citera
2025-06-07, 12:21
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Det är slående hur väl Flat Earth fungerar, som givetvis har startats för att diskreditera alla konspirationsteorier. Lögner ska hela tiden slåss mot varandra så vi inte kan se sanningen bakom slagsmålet.
Ett typiskt exempel är JFK mordet som var TV teater. Dvs JFK sköts bara på film. Och på TV fick man senare se hur det debatterades om JFK sköts bakifrån av en gärningsman eller framifrån av flera. Dvs vi får två lögner att välja mellan.
Vad händer om jag slår fast, utan bevis, vittnen, fakta, bara min egen föreställning i mitt eget medvetande att Cui Bono "givetvis" är startad av Martin för att diskreditera rymdresor i vaacum? Så att inte Patrik skall kunna se igenom sanningen hos Platt jord-sällskapet?
Ett exempel på detta är protesterna på mötet vid Eriksberg två år sedan "som var" scenteater då X i röda jackan skrattade högt för att ta bort Cui Bonos fokus från rymdresor i vaacum och istället fokusera det på att kritisera Platt jord-sällskapet?

PS
Är du medveten om att du kallar dina egna föreställningar för "konspirationsteorier"? Det är inte någon som tillskriver dig. Du anväder ordet själv. På dina egna tankar.
Citera
2025-06-07, 12:50
Medlem
Citat:

Både den rådande flat earth teorin, den om "flat and stationary", och klot-teorin, får vissa allvarliga problem i mötet med verkligheten. För båda förutsätter någon variant av den magiska "gravitationskraften". Och båda förutsätter således att man bortser från verkliga observationer av verkligheten som vem som helst kan göra.

För inget tyder på att fritt fallande saker "dras" ner mot marken. Utan allt tyder istället på, att det som finns på marken, blir accelererat av densamma. Och därmed att detta är vad så kallad "gravitation" faktiskt är.

T.ex det du upplever om du trycker på gaspedalen i bilen.. handlar det om att ryggstödet på bilsätet utövar magisk "dragningskraft" på din kropp? eller att ryggstödet trycker på din kropp, som gör motstånd mot att bli accelererad? Nej, i detta fall framstår det givetvis knäppt att föreslå det förstnämnda. För man har ju så bra koll på referensramen(bilen)

Men allt verkar också stämma på pricken med vad som observeras här på jorden: Varför man väger nåt när man ställer sig på en våg(medför badrumsvåg till en hiss får du se). Densitetsgradient i luften. Varför vissa saker ramlar till backen och andra stiger till väders. Med mera.

Problemet är bara att detta blir extremt svårt att förena med vissa modeller för vad jorden kan tänkas vara för nånting. "platt och stationär" verkar inte stämma. Men absolut inte klotformad jord heller.

Jag vet att iofs att många av er geocentrisk-klotformad-jord förespråkare har landat på en teori om "etervinden". Även vissa flat earthers är inne på detta. Men varför gå över ån efter vatten säger jag, när det handlar om nånting som i själva verket är mycket enkelt att härleda? Och varför skulle denna terori räknas som mindre verklighetsfrämmande än exempelvis "krökt rumtid" och liknande?
Citera
2025-06-07, 13:41
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Både den rådande flat earth teorin, den om "flat and stationary", och klot-teorin, får vissa allvarliga problem i mötet med verkligheten. För båda förutsätter någon variant av den magiska "gravitationskraften". Och båda förutsätter således att man bortser från verkliga observationer av verkligheten som vem som helst kan göra.

För inget tyder på att fritt fallande saker "dras" ner mot marken. Utan allt tyder istället på, att det som finns på marken, blir accelererat av densamma. Och därmed att detta är vad så kallad "gravitation" faktiskt är.

T.ex det du upplever om du trycker på gaspedalen i bilen.. handlar det om att ryggstödet på bilsätet utövar magisk "dragningskraft" på din kropp? eller att ryggstödet trycker på din kropp, som gör motstånd mot att bli accelererad? Nej, i detta fall framstår det givetvis knäppt att föreslå det förstnämnda. För man har ju så bra koll på referensramen(bilen)

Men allt verkar också stämma på pricken med vad som observeras här på jorden: Varför man väger nåt när man ställer sig på en våg(medför badrumsvåg till en hiss får du se). Densitetsgradient i luften. Varför vissa saker ramlar till backen och andra stiger till väders. Med mera.

Problemet är bara att detta blir extremt svårt att förena med vissa modeller för vad jorden kan tänkas vara för nånting. "platt och stationär" verkar inte stämma. Men absolut inte klotformad jord heller.

Jag vet att iofs att många av er geocentrisk-klotformad-jord förespråkare har landat på en teori om "etervinden". Även vissa flat earthers är inne på detta. Men varför gå över ån efter vatten säger jag, när det handlar om nånting som i själva verket är mycket enkelt att härleda? Och varför skulle denna terori räknas som mindre verklighetsfrämmande än exempelvis "krökt rumtid" och liknande?

Jordens form och orsaken till gravitation är dock helt skilda frågor och Jordens form har det aldrig varit någon dispyt om. I Ptolemaios Almagest som är det första kända verket om astronomi, så ägnas första kapitlet åt att förklara varför Jorden är rund så läs gärna det om du inte förstår varför det är så.

Plattjord blev ett fenomen på 1800-talet och var av allt att döma ett propagandistiskt knep för att avleda från det faktum att det är precis lika geometriskt omöjligt att Jorden kretsar kring Solen som att den är platt.

Och nu används det på liknande sätt både för att avleda från detta faktum och från att NASA och all rymdfart är Hollywood.
Citera
2025-06-07, 13:49
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin

PS
Är du medveten om att du kallar dina egna föreställningar för "konspirationsteorier"? Det är inte någon som tillskriver dig. Du anväder ordet själv. På dina egna tankar.

Jag är medveten om det. En konspirationsteori är en teori som förklarar en händelse eller företeelse genom att hävda att en liten grupp personer i hemlighet planerat och genomfört den med onda eller själviska avsikter, ofta till nackdel för allmänheten.

Och det mesta av det vi behandlar i podden är därmed konspirationsteorier eftersom virologi och de andra medicinska bedrägerierna, heliocentrism, NASA, atombomben, mediabedrägerier etc omöjligt kan vara ärliga misstag.

Men därmed inte sagt att jag tror att de flesta läkare, akademiker, NASA-anställda etc är medvetna om att det är bedrägeri. De är lika lurade.
Senast redigerad av patrixx 2025-06-07 kl. 14:20.
Citera
2025-06-07, 15:19
Medlem
Citat:
Jordens form och orsaken till gravitation är dock helt skilda frågor

Jag håller definitivt inte med. För som sagt. Inget tyder på fritt fallande saker blir accelererade, eller "dras", ner mot marken. Däremot tyder allt på att sakerna blir accelererade, av marken, när de befinner sig på den.

Detta torde vara en mycket starkt indikation på vad jorden kan vara eller inte vara. Men slutsatsen behöver inte nödvändigtvis vara platt. Däremot måste man ta till sig, anser jag, att det som faktiskt observeras i naturen gällande sk "gravitation", faktiskt är extremt svårförenligt med klotformad jord.

Citat:
Plattjord blev ett fenomen på 1800-talet och var av allt att döma ett propagandistiskt knep för att avleda från det faktum att det är precis lika geometriskt omöjligt att Jorden kretsar kring Solen som att den är platt.

Och nu används det på liknande sätt både för att avleda från detta faktum och från att NASA och all rymdfart är Hollywood.

Det är mycket möjligt att vissa ledande företrädare för denna rörelse endast varit pajasar.

Min teori här, är att både pajas-plattjordarna, och vissa företrädare för jordklots-geocentrismen, som en viss Robert Sungenis om han är bekant, sysslar med att blanda bort korten och distrahera folk från att upptäcka att det faktiskt finns legitima anledningar att ifrågasätta den rådande uppfattningen om vad jorden är för nånting.
Citera
2025-06-07, 15:56
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag håller definitivt inte med. För som sagt. Inget tyder på fritt fallande saker blir accelererade, eller "dras", ner mot marken. Däremot tyder allt på att sakerna blir accelererade, av marken, när de befinner sig på den.

Detta torde vara en mycket starkt indikation på vad jorden kan vara eller inte vara. Men slutsatsen behöver inte nödvändigtvis vara platt. Däremot måste man ta till sig, anser jag, att det som faktiskt observeras i naturen gällande sk "gravitation", faktiskt är extremt svårförenligt med klotformad jord.

Det är mycket möjligt att vissa ledande företrädare för denna rörelse endast varit pajasar.

Min teori här, är att både pajas-plattjordarna, och vissa företrädare för jordklots-geocentrismen, som en viss Robert Sungenis om han är bekant, sysslar med att blanda bort korten och distrahera folk från att upptäcka att det faktiskt finns legitima anledningar att ifrågasätta den rådande uppfattningen om vad jorden är för nånting.

Ja Sungenis är "plattjordare" för de som förstår tillräckligt mycket geometri, fysik och vetenskaplig metodik för att förstå att Jorden är en roterande sfär, eftersom han ifrågasätter Jordens dagliga rotation vilket är orimligt att göra pga de fysiska experiment som bekräftar detta (Foccault, Sangac, coriolis effekten).

Återigen ett ihoprörande av två skilda frågor - Jordens dagliga rotation som är ett bekräftat faktum. Jordens rörelse runt Solen som motbevisas av observationer och experiment.
Senast redigerad av patrixx 2025-06-07 kl. 15:59.
Citera
2025-06-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ja Sungenis är "plattjordare" för de som förstår tillräckligt mycket geometri, fysik och vetenskaplig metodik för att förstå att Jorden är en roterande sfär, eftersom han ifrågasätter Jordens dagliga rotation vilket är orimligt att göra pga de fysiska experiment som bekräftar detta (Foccault, Sangac, coriolis effekten).

Återigen ett ihoprörande av två skilda frågor - Jordens dagliga rotation som är ett bekräftat faktum. Jordens rörelse runt Solen som motbevisas av observationer och experiment.

Jaha, där ser man, Angående Sungenis alltså.

Men för att återgå till ämnet: Att saker rör på sig kan jag köpa. Allt tyder på det faktiskt. Men att det skulle ske på utsidan av en sfär är verkligt extraordinärt.

För, om du vill härleda vad "gravitation" faktiskt är(eller iaf extremt mycket troligare än nåt annat vi känner till) behöver du endast göra följande:1. Medför badrumsvåg till hiss. 2. ställ dig på vågen 3. tryck på knappen. Voila. Vågen visar att du blir tyngre när hissen accelererar uppåt. Sen återgår vikten till normalt. Sen lättare när hissen saktar in.

försök nu nå ihop detta med att du befinner dig på utsidan av en sfär. Inser du problemet?
Citera
2025-06-07, 20:04
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Jag är medveten om det. En konspirationste
Vad händer om jag
Citera
2025-06-09, 12:14
Medlem
patrixxs avatar
De "galna skäggbäisarna" som påtalar att smitta och virus aldrig bekräftats vetenskapligt, blir bara fler och fler. Var ska detta sluta?

https://odysee.com/@KlaTV-English:c/viruses-contagion-not-proven:9
Citera
2025-06-10, 19:43
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
De "galna skäggbäisarna" som påtalar att smitta och virus aldrig bekräftats vetenskapligt, blir bara fler och fler. Var ska detta sluta?

https://odysee.com/@KlaTV-English:c/viruses-contagion-not-proven:9
Frågan var alltså Vad händer om jag.... osv ovan
Citera
2025-06-11, 20:27
Medlem
Raket i vakuum har faktiskt testats av Mythbusters med ett för de flesta av oss förväntad resultat.

https://youtu.be/nUMM7HQuQOQ?si=YvU6WR4a4B4dqaGe&t=2018

Senast redigerad av pajas357 2025-06-11 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in