Citat:
Ursprungligen postat av
Andelslott
Din gissning är lika bra som min! Har ingen aning om vad "Hawass" är (jag tror det är något han plockat upp från Joe Rogan). Klart är i alla fall att han inte kan svara på frågan.
Men nu får jag be om ursäkt, jag måste tillbaka till Royal Society för att dricka spädbarnsblod och fejka YouTube-videor av Zeppelinare...

Professorn har verkligen en livlig fantasi. Det får man ge dig. Men det handlar ju som vanligt om att förlöjliga de som på goda grunder ifrågasätter vår nutida vetenskap och media. Men tids nog kommer många av de självklara sanningar vi lever med idag betraktas som den mystik och de illusioner de i själva verket är och förpassas till historiens skräphög. Och precis som vi idag ser på gamla tider med förundran över hur uppenbara lögner, irrationalism och vidskepelse kunde försvaras av vissa, så kommer framtiden att betrakta den här eran.
Och Royal Institutions roll i att upprätthålla irrationella dogmer inom vetenskapen kommer naturligtvis tids nog att komma till ytan. Och Newton var central i detta. Både vad gäller att sälja in den omöjliga heliocentriska modellen men också vad gäller fysiken. Newton var ju sin tids kvantfysiker och ansåg att ljus bestod av partiklar
https://en.wikipedia.org/wiki/Corpuscular_theory_of_light och att krafter såsom gravitation och magnetism bara kunde verka i raka linjer.
Och precis som i våra dagar var den tidens vetenskapsmän övertygade om att detta stämde trots att det i själva verket kan motbevisas, vilket också skedde i och med Thomas Youngs dubbelspalt-experiment. Men trots detta och andra experiment som även de bekräftade att ljus och även elektromagnetism var vågor så höll de flesta fast vid den Newtonska dogmen.
Det var först i och med forskaren och senare Royal Institution medlemmen Michael Faradays upptäckt av principerna för den elektriska motorn och generatorn som synsättet ändrades, vilket i sin tur blev startpunkten för den mest betydelsefulla eran inom fysiken då man hade den korrekta synen på vad ljus och elektromagnetism är - en vågrörelse genom ett medie - etern. Faraday var nämligen inte klassiskt skolad utan en självlärd före detta bokbindare som inte visste att krafter bara verkar i räta linjer och att något annat var konspirationsteorier och hädelse. Och det var denna brist på "kunskap" som bidrog till hans genombrott.
Och detta blev alltså starten för den viktigaste eran inom fysiken då vår kunskap om elektromagnetism formades, som med fog kan ses som det viktigaste sedan vi lärde oss göra upp eld. Och allt detta gjordes under våg-eter teorin. Men som jag nämnde tidigare, i slutet av 1800-talet utfördes ett experiment som satte stopp för denna teori och som medförde att den gamla Newtonska korpuskulär-dogmen dammades av och gavs en ny skepnad i form av relativism och kvantmysti, förlåt mekanik. Och det experiment jag syftar på är naturligtvis Michelson-Morely experimentet. Problemet var att under våg-eter teorin så gick det inte att förklara att experimentet inte kunde bekräfta den hastighet på 107000 km/h som Jorden ska ha runt Solen. Och eftersom heliocentrismen utan tvekan är den heligaste dogmen, så var det våg-eter teorin som fick avskaffas. Det famlades lite först med "Aether Drag Hypothesis", "Lorentz-FitzGerald Contraction" och annat, men till slut blev det alltså den nya korpuskulär-teorin i form av Einsteins relativitetsteori som blev dogmen som ersatte den våg-eter teori som man kommit fram till experimentellt under 1800-talet och som varit så fruktbar. Och enligt denna dogm så färdas ljus inte genom någon eter och dess hastighet är konstant. Så det MM-experimentet i själva verket bekräftar är att etern inte existerar. Häpp! Och som jag också var inne på tidigare, nevermind att ett interferometer experiment kan bekräfta den hastighet som är en konsekvens av Jordens dagliga rotation (Sagnac, Michelson-Gale-Pearson).
Och som lök på laxen kom sedan kvantfysiken där man deklarerar att dubbelspaltexperiment vid närmare granskning i själva verket bekräftar att ljus och elektromagnetism är partiklar. Och inte nog med det. Dessa partiklar har dessutom mystiska egenskaper som att kunna imitera en vågrörelse, vara på två ställen samtidigt (hejdå identitetslagen, det grundläggande logiska axiomet) och ändra sitt beteende beroende på om den observeras eller ej.
Och parallellt med mystifierandet av vetenskapen så skapades diverse sagor och fantasier med hjälp av media. För "seeing is beleiving" och "the camera doesent lie". Ett exempel är de atlantgående zeppelinarna som professor Andelslott gör sig lustig över att jag ifrågasätter. Och när det blev tydligt att folk svalde dessa med hull och hår så var det ju bara att rulla på med Atombomber, Sputnik, Månlandningar och allt annat trams som vi tror på i dag trots att det är och förblir fysiskt omöjligt. Och bonusen med "erövrandet av rymden" är ju som sagt att Solsystemets konfiguration inte längre kan vara en öppen fråga.
Man får tyvärr konstatera att 1900-talet har varit mystikernas och illusionisternas århundrade. Och i en sådan värld trivs naturligtvis människor med en alltför livlig fantasi som professor Andelslott, som fisken i vattnet.