Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-23, 07:34
  #1
Avstängd
Jag är duktig i det ämnet jag studerar i eftersom jag studerat det en gång innan fast i en annan inriktning, samt jobbat efter det. I min klass så går det bara "nykomlingar" till branschen och detta leder till att jag har blivit som en sekundär lärare, eller i alla fall en mentor. Alla frågeställningar i vår gemensamma Facebook-grupp har hänvisning till mig, t.ex. "Vänta på svar från schkog, h*n vet nog", ni har nog varit med om detta tidigare i något sammanhang ni med.

Jag är bra kompis med alla dessa människor och jag mötte dom när vi började studera tillsammans förra hösten. Nu börjar jag dock bli less...

Jag får jobberbjudanden då och då, ca en gång i månaden. Dessa passar jag på då jag ska fullfölja mina studier men även för att jag redan är deltidsanställd och jobbar kvällar varje vecka. Mina klasskompisar däremot är så pass nya i branschen att dom inte håller måttet, dom har inte förstått att man måste ligga i och visa vad man går för, för att komma någonstans. Dom är enligt mig inte tillräckligt duktiga för den nivå som dom läser och jag vet med säkerhet att många i min klass kommer få problem på arbetsmarknaden.

Vad är då mitt ansvar tycker ni?

Jag är INTE i skolan för att få vänner. Jag är där för att få en kruddelutt på ett papper (figurativt talat) så att jag har en examen att visa upp och inte bara tidigare erfarenhet. Det går skitbra för mig i skolan och som sagt så har jag gjort så pass bra ifrån mig på mitt deltidsjobb så erbjudanden kommer på både LinkedIn och mejlen då och då, i snitt en gång i månaden det senaste halvåret, varav jag tog det första.

Är det mitt ansvar att distrahera mig själv från min spikraka väg framåt i min utveckling bara för att se till att mina klasskamrater också hänger med framåt? Eller är det en Death-match där alla får kämpa för sig själva?