Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-23, 07:34
  #1
Avstängd
Jag är duktig i det ämnet jag studerar i eftersom jag studerat det en gång innan fast i en annan inriktning, samt jobbat efter det. I min klass så går det bara "nykomlingar" till branschen och detta leder till att jag har blivit som en sekundär lärare, eller i alla fall en mentor. Alla frågeställningar i vår gemensamma Facebook-grupp har hänvisning till mig, t.ex. "Vänta på svar från schkog, h*n vet nog", ni har nog varit med om detta tidigare i något sammanhang ni med.

Jag är bra kompis med alla dessa människor och jag mötte dom när vi började studera tillsammans förra hösten. Nu börjar jag dock bli less...

Jag får jobberbjudanden då och då, ca en gång i månaden. Dessa passar jag på då jag ska fullfölja mina studier men även för att jag redan är deltidsanställd och jobbar kvällar varje vecka. Mina klasskompisar däremot är så pass nya i branschen att dom inte håller måttet, dom har inte förstått att man måste ligga i och visa vad man går för, för att komma någonstans. Dom är enligt mig inte tillräckligt duktiga för den nivå som dom läser och jag vet med säkerhet att många i min klass kommer få problem på arbetsmarknaden.

Vad är då mitt ansvar tycker ni?

Jag är INTE i skolan för att få vänner. Jag är där för att få en kruddelutt på ett papper (figurativt talat) så att jag har en examen att visa upp och inte bara tidigare erfarenhet. Det går skitbra för mig i skolan och som sagt så har jag gjort så pass bra ifrån mig på mitt deltidsjobb så erbjudanden kommer på både LinkedIn och mejlen då och då, i snitt en gång i månaden det senaste halvåret, varav jag tog det första.

Är det mitt ansvar att distrahera mig själv från min spikraka väg framåt i min utveckling bara för att se till att mina klasskamrater också hänger med framåt? Eller är det en Death-match där alla får kämpa för sig själva?

Jag hoppade ur Facebook-gruppen och folk undrar varför och jag sa då att jag inte vill hålla på med sociala medier längre. Sedan dess så har stämningen genast blivit lite kyligare, som att jag hade ett ansvar att finnas tillgänglig för dom.

Värt att nämnas är att alla klasskamrater är över 18, jag tror den yngsta är ca 20 och äldsta kanske 40.

Till problemet hör också att klasskompisar undrar om jag kan prata med min chef och tipsa om dom, så att dom enklare ska få anställning. Grejen är alltså att jag anser dom vara så pass inkompetenta eller "icke-redo" att jag är rädd för att mitt eget rykte kommer försämras om jag börjar referera massa retards till verksamheten.

Jag är medveten om att jag låter som ett rövhål, men det är vuxna människor och jag anser INTE att jag har några som helst skyldigheter. Snarare har väl alla skyldigheter till sig själva att bli så duktiga som dom själva vill bli? Om dom sitter och tittar på YouTube istället för att studera, eller om dom tror att det räcker att lyssna på läraren och sedan festa på eftermiddagen, då håller dom inte måttet för mig!!!

Mitt liv är omringat av denna bransch, jag är ständigt i kontakt med den och jag har varit det under större delen av mitt liv. Jag lever och brinner för detta och jag känner 100% att varenda klasskompis jag har runt om mig är ett ankare som kommer dra mig nedåt om jag skulle vara ansvarig för att få in dom på en arbetsplats.

Är jag verkligen ett äckligt rövhål eller tänker jag i rätt banor?
__________________
Senast redigerad av schkog 2019-08-23 kl. 07:38.
Citera
2019-08-23, 08:32
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schkog
Jag är duktig i det ämnet jag studerar i eftersom jag studerat det en gång innan fast i en annan inriktning, samt jobbat efter det. I min klass så går det bara "nykomlingar" till branschen och detta leder till att jag har blivit som en sekundär lärare, eller i alla fall en mentor. Alla frågeställningar i vår gemensamma Facebook-grupp har hänvisning till mig, t.ex. "Vänta på svar från schkog, h*n vet nog", ni har nog varit med om detta tidigare i något sammanhang ni med.

Jag är bra kompis med alla dessa människor och jag mötte dom när vi började studera tillsammans förra hösten. Nu börjar jag dock bli less...

Jag får jobberbjudanden då och då, ca en gång i månaden. Dessa passar jag på då jag ska fullfölja mina studier men även för att jag redan är deltidsanställd och jobbar kvällar varje vecka. Mina klasskompisar däremot är så pass nya i branschen att dom inte håller måttet, dom har inte förstått att man måste ligga i och visa vad man går för, för att komma någonstans. Dom är enligt mig inte tillräckligt duktiga för den nivå som dom läser och jag vet med säkerhet att många i min klass kommer få problem på arbetsmarknaden.

Vad är då mitt ansvar tycker ni?

Jag är INTE i skolan för att få vänner. Jag är där för att få en kruddelutt på ett papper (figurativt talat) så att jag har en examen att visa upp och inte bara tidigare erfarenhet. Det går skitbra för mig i skolan och som sagt så har jag gjort så pass bra ifrån mig på mitt deltidsjobb så erbjudanden kommer på både LinkedIn och mejlen då och då, i snitt en gång i månaden det senaste halvåret, varav jag tog det första.

Är det mitt ansvar att distrahera mig själv från min spikraka väg framåt i min utveckling bara för att se till att mina klasskamrater också hänger med framåt? Eller är det en Death-match där alla får kämpa för sig själva?

Jag hoppade ur Facebook-gruppen och folk undrar varför och jag sa då att jag inte vill hålla på med sociala medier längre. Sedan dess så har stämningen genast blivit lite kyligare, som att jag hade ett ansvar att finnas tillgänglig för dom.

Värt att nämnas är att alla klasskamrater är över 18, jag tror den yngsta är ca 20 och äldsta kanske 40.

Till problemet hör också att klasskompisar undrar om jag kan prata med min chef och tipsa om dom, så att dom enklare ska få anställning. Grejen är alltså att jag anser dom vara så pass inkompetenta eller "icke-redo" att jag är rädd för att mitt eget rykte kommer försämras om jag börjar referera massa retards till verksamheten.

Jag är medveten om att jag låter som ett rövhål, men det är vuxna människor och jag anser INTE att jag har några som helst skyldigheter. Snarare har väl alla skyldigheter till sig själva att bli så duktiga som dom själva vill bli? Om dom sitter och tittar på YouTube istället för att studera, eller om dom tror att det räcker att lyssna på läraren och sedan festa på eftermiddagen, då håller dom inte måttet för mig!!!

Mitt liv är omringat av denna bransch, jag är ständigt i kontakt med den och jag har varit det under större delen av mitt liv. Jag lever och brinner för detta och jag känner 100% att varenda klasskompis jag har runt om mig är ett ankare som kommer dra mig nedåt om jag skulle vara ansvarig för att få in dom på en arbetsplats.

Är jag verkligen ett äckligt rövhål eller tänker jag i rätt banor?

Lider du av grandios självbild?

Var den större och hjälp andra. Men givetvis måste du sätta gränser.
Citera
2019-08-23, 10:07
  #3
Medlem
elastikmandens avatar
Prata om någon med egenkärlek, HerreGud, konstigt att att du inte tar betalt? Bete dig människa, trilla ner på jorden och se verkligheten i ögonen, visa dina medmänniskor lite respekt. OH my God! 😲😣😨 Hoppas du inte har något barn i din närhet längre. 😥
__________________
Senast redigerad av elastikmanden 2019-08-23 kl. 10:11.
Citera
2019-08-23, 10:28
  #4
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schkog
Är jag verkligen ett äckligt rövhål eller tänker jag i rätt banor?
Jag håller med dig. Orkar fan inte hålla på och lyfta upp folk hela tiden som inte gör en ansats själva..
Citera
2019-08-23, 13:32
  #5
Medlem
Fris avatar
Driv med dem!
Hitta på anekdoter ur din erfarenhet som skulle ha gjort "succé" om man verkligen hade betett sig så. Påstå sånt som är orimligt, men som inte är direkt uppenbart för dem utan verklig erfarenhet. Se hur länge det tar för dem att fatta att det inte är lönt att fråga dig.
Citera
2019-08-23, 22:24
  #6
Medlem
Bucketshops avatar
Ifall ni tror att TS är ett troll, skippa bara att svara. Svara på trådens topic eller inte alls.

Tråden handlar inte om huruvida TS är ett troll.

OT raderat

/Mod
__________________
Senast redigerad av Bucketshop 2019-08-24 kl. 03:23.
Citera
2019-08-23, 23:01
  #7
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schkog
Jag är duktig i det ämnet jag studerar i eftersom jag studerat det en gång innan fast i en annan inriktning, samt jobbat efter det. I min klass så går det bara "nykomlingar" till branschen och detta leder till att jag har blivit som en sekundär lärare, eller i alla fall en mentor. Alla frågeställningar i vår gemensamma Facebook-grupp har hänvisning till mig, t.ex. "Vänta på svar från schkog, h*n vet nog", ni har nog varit med om detta tidigare i något sammanhang ni med.

Jag är bra kompis med alla dessa människor och jag mötte dom när vi började studera tillsammans förra hösten. Nu börjar jag dock bli less...

Jag får jobberbjudanden då och då, ca en gång i månaden. Dessa passar jag på då jag ska fullfölja mina studier men även för att jag redan är deltidsanställd och jobbar kvällar varje vecka. Mina klasskompisar däremot är så pass nya i branschen att dom inte håller måttet, dom har inte förstått att man måste ligga i och visa vad man går för, för att komma någonstans. Dom är enligt mig inte tillräckligt duktiga för den nivå som dom läser och jag vet med säkerhet att många i min klass kommer få problem på arbetsmarknaden.

Vad är då mitt ansvar tycker ni?

Jag är INTE i skolan för att få vänner. Jag är där för att få en kruddelutt på ett papper (figurativt talat) så att jag har en examen att visa upp och inte bara tidigare erfarenhet. Det går skitbra för mig i skolan och som sagt så har jag gjort så pass bra ifrån mig på mitt deltidsjobb så erbjudanden kommer på både LinkedIn och mejlen då och då, i snitt en gång i månaden det senaste halvåret, varav jag tog det första.

Är det mitt ansvar att distrahera mig själv från min spikraka väg framåt i min utveckling bara för att se till att mina klasskamrater också hänger med framåt? Eller är det en Death-match där alla får kämpa för sig själva?

Jag hoppade ur Facebook-gruppen och folk undrar varför och jag sa då att jag inte vill hålla på med sociala medier längre. Sedan dess så har stämningen genast blivit lite kyligare, som att jag hade ett ansvar att finnas tillgänglig för dom.

Värt att nämnas är att alla klasskamrater är över 18, jag tror den yngsta är ca 20 och äldsta kanske 40.

Till problemet hör också att klasskompisar undrar om jag kan prata med min chef och tipsa om dom, så att dom enklare ska få anställning. Grejen är alltså att jag anser dom vara så pass inkompetenta eller "icke-redo" att jag är rädd för att mitt eget rykte kommer försämras om jag börjar referera massa retards till verksamheten.

Jag är medveten om att jag låter som ett rövhål, men det är vuxna människor och jag anser INTE att jag har några som helst skyldigheter. Snarare har väl alla skyldigheter till sig själva att bli så duktiga som dom själva vill bli? Om dom sitter och tittar på YouTube istället för att studera, eller om dom tror att det räcker att lyssna på läraren och sedan festa på eftermiddagen, då håller dom inte måttet för mig!!!

Mitt liv är omringat av denna bransch, jag är ständigt i kontakt med den och jag har varit det under större delen av mitt liv. Jag lever och brinner för detta och jag känner 100% att varenda klasskompis jag har runt om mig är ett ankare som kommer dra mig nedåt om jag skulle vara ansvarig för att få in dom på en arbetsplats.

Är jag verkligen ett äckligt rövhål eller tänker jag i rätt banor?

Klart att du inte har ett ansvar för dem.

Om de drar ner dig, så är det väl inte speciellt roligt. Och inte heller om de konsekvent "nyttjar dig" genom att skriva "fråga XX, han vet",
samtidigt kan ditt fortsatta studerande tillsammans med dem, bli plågsamt, om du sätter dig på dina höga hästar.

Det låter asocialt, ditt beteende. Studerandet bygger ju på att kunna samarbeta i grupp. Kanske får du ut något av det sociala i sammanhanget? Om du demonstrativt tar avstånd, kan du bli utstött, och då kan det vara rätt otrevligt att gå kvar i klassen.

Kort sagt, du har inget ansvar för att dina klasskamrater "hänger med" , men du kommer fungera bäst i ditt jobbsammanhang om du klarar av det sociala samspelet i en klass.

Kort sagt, även om du kan mer än alla andra i gruppen, så bör du kunna hantera den situationen socialt. Och det verkar du faktiskt inte kunna göra. På det sättet så låter det som att du är lite av en loser, trots att du då kunskapsmässigt kanske "står över dem".

Det du skulle kunna få ut av situationen, är att du faktiskt lär dig något på att "lära ut till andra". Om du tänker så, så kanske du inte upplever "att de drar ner dig".

Antagligen har de andra en hel del att bidra med, som även du skulle kunna lära av, men det ser du inte för du har "för stor grandios självbild" om dig själv?

Du skulle kunna kosta på dig att vara lite nyfiken på andra.

Det är inget roligt "att vara den som tar plats" i ett sällskap. Det är en konst, att ligga lågt, om man nu är fena på saker. Jantelagen gör att folk blir förbannade och avundsjuka om "man visar upp för mycket kunskap" både i klassrum och på universitetet. För att fungera socialt, bör man därför ligga lite lågt, även om man känner att man har stor koll på ämnet.

Kort sagt, så tror jag inte heller att du endast vill ha en kludderutt på ett papper, att du klarat kursen, utan din frågeställning i tråden lyser lite "har jag gjort fel socialt sett?" eftersom dina klasskompisar är sura på dig nu. Svar ja, det är de. Och du vill nog fungera socialt i den där klassen ändå?
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2019-08-23 kl. 23:03.
Citera
2019-08-24, 00:30
  #8
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schkog
Jag hoppade ur Facebook-gruppen och folk undrar varför och jag sa då att jag inte vill hålla på med sociala medier längre. Sedan dess så har stämningen genast blivit lite kyligare, som att jag hade ett ansvar att finnas tillgänglig för dom.
Inget konstigt. De ville hålla sig väl med dig för att få hjälp. Nu gäller inte det längre. En del av livet.
Deras syn på dig är egentligen bara någon som de kan utnyttja. Ordinärt parasitbeteende som ungdomar i Sverige tränas till.

Citat:
Ursprungligen postat av schkog
Värt att nämnas är att alla klasskamrater är över 18, jag tror den yngsta är ca 20 och äldsta kanske 40.
Det du beskriver för snarare tankarna till tonåringar.

Citat:
Ursprungligen postat av schkog
Till problemet hör också att klasskompisar undrar om jag kan prata med min chef och tipsa om dom, så att dom enklare ska få anställning. Grejen är alltså att jag anser dom vara så pass inkompetenta eller "icke-redo" att jag är rädd för att mitt eget rykte kommer försämras om jag börjar referera massa retards till verksamheten.
Det borde du kunna skjuta på tills de är färdiga. Eller varför kommer det nu.

Ja, undvik att reka någon som inte är bra. Du kan undvika detta genom att lova att säga till din boss att det finns en del i din klass som är sugna på att börja hos honom. Dvs du lovar en kollektiv "rek". Alla kan begripa att det är många som frågat, och då blir det så. Och då kan inte reken bli en rek i vanlig mening.
Du kan även antyda att dom måste själva visa att dom platsar.

Citat:
Ursprungligen postat av schkog
Jag är medveten om att jag låter som ett rövhål, men det är vuxna människor och jag anser INTE att jag har några som helst skyldigheter.
Du har inga skyldigheter och låter inte alls som ett rövhål.

Citat:
Ursprungligen postat av schkog
Snarare har väl alla skyldigheter till sig själva att bli så duktiga som dom själva vill bli? Om dom sitter och tittar på YouTube istället för att studera, eller om dom tror att det räcker att lyssna på läraren och sedan festa på eftermiddagen, då håller dom inte måttet för mig!!!
Ja, fast du behöver egentligen inte bedöma dom. Det behöver du bara om du har en personalledande befattning.
Jag tror detta att du ser dom som slöa och slappa kan lysa igenom. Släpp det om du kan.

Citat:
Ursprungligen postat av schkog
känner 100% att varenda klasskompis jag har runt om mig är ett ankare som kommer dra mig nedåt om jag skulle vara ansvarig för att få in dom på en arbetsplats.
Det hade ju varit ditt ansvar om du drivit en outplacment-firma och dom anlitat dig. Men så är det ju inte. Eller hur.
Citera
2019-08-24, 10:48
  #9
Medlem
Du får bra repetition själv om du förklarar saker för andra, sen så är det ju såklart kul att kunna vara behjälplig. Kan dock tänka mig att vissa säkert är väldigt parasitära och vill få allting serverat, undvik dom människorna bara och hjälp andra i så fall, för någon vettig person måste ju ändå finnas där? Skulle du aldrig hjälpa någon i yrkeslivet, där är ju fullt av idioter? Det där med att fixa jobb låter ju helt skadat, säg till dom att dom får läsa klart och bara göra ett konto på Linkedin.
Citera
2019-08-24, 10:52
  #10
Medlem
Jag tror inte att dom vill ha hjälp på riktigt utan dmo vill hålla koll på dig eftersom du är en misbrukare med barn. Dom vill inte att du ska gå ner dig totalt och därför hålla dom en kedja runt dig men för att det ska se bra ut så försöker dom få det som att dom är beroende av din hjälp på något sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback