2019-12-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
För det är inga problem att köpa licensfria vapendelar
Däremot totalt omöjligt att köpa ett vapen med vikbar kolv i Sverige
Finns en bössa i vapenbutiken här i stan med vikbar kolv, Flera har försökt söka licens på den, ingen har fått det.

Polismyndigheter briljerar verkligen.

Fel!! Går alldeles utmärkt att få licens på vapen med vikbar kolv i Sverige, även för jakt .. dock inte alla vapentyper
Citera
2019-12-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Fel!! Går alldeles utmärkt att få licens på vapen med vikbar kolv i Sverige, även för jakt .. dock inte alla vapentyper

Det går men du ska ha jävligt extrema skäl. Alternativ lägga ner 100 000kr på en advokat som får det genom åt dig. Så jag har inte fel. Som sagt, det är över 20 pers som har sökt på denna bössa i jaktbutiken här i stan, ingen lyckas få det.

Det är ord från dem själva på butiken.
Citera
2019-12-12, 23:52
Medlem
Citat:
Det går men du ska ha jävligt extrema skäl. Alternativ lägga ner 100 000kr på en advokat som får det genom åt dig. Så jag har inte fel. Som sagt, det är över 20 pers som har sökt på denna bössa i jaktbutiken här i stan, ingen lyckas få det.

Det är ord från dem själva på butiken.

Suck ... du har fel , så simpelt är det , läs vapenlagen och NVV föreskrifter då kommer du fatta att du har fel
Att den bössan tillhör en vapentyp där det inte går, betyder inte att det inte går på andra , som sagd läs lagen och NVV föreskrifterna då lär du dig något nytt ..
Och sen låt bli att låtsas veta saker som du inte vet något om på flashback
Citera
2019-12-12, 23:56
Medlem
Citat:
Suck ... du har fel , så simpelt är det , läs vapenlagen och NVV föreskrifter då kommer du fatta att du har fel
Att den bössan tillhör en vapentyp där det inte går, betyder inte att det inte går på andra , som sagd läs lagen och NVV föreskrifterna då lär du dig något nytt ..
Och sen låt bli att låtsas veta saker som du inte vet något om på flashback

Jag känner till lagen mycket väl, men om du är medveten om så bestämmer polismyndigheter lite själva vilka vapen dom godkänner licens på och inte.

Detta är välkänt problem i Sverige, vilket har varit uppe på tavlan senaste åren, att folk inte får licens på vapen som är godkända och lagliga, Så enda gångerna du får genom det är om du tar in advokat som driver det vidare till högre instancer och tar nästan upp till 100 000kr i betalning.

Jag säger inte emot dig, försöker bara påpeka hur systemet fungerar.
Senast redigerad av Noccofocus 2019-12-13 kl. 00:00.
Citera
2019-12-13, 00:04
Medlem
Citat:
Jag känner till lagen mycket väl, men om du är medveten om så bestämmer polismyndigheter lite själva vilka vapen dom godkänner licens på och inte.

Detta är välkänt problem i Sverige, vilket har varit uppe på tavlan senaste åren, att folk inte får licens på vapen som är godkända och lagliga, Så enda gångerna du får genom det är om du tar in advokat som driver det vidare och tar nästan upp till 100 000kr i betalning.

Du känner inte ett skit... vapenlagen säger inget om vikbara kolver, nvv föreskrifterna förbjuder vikbar kolv på halvautomatiske kulvapen til jakt , INGET annat och det finns mängder av människor som har vapen med vikbar kolver och där är ingen konstigheter i att få licens på dessa vapen , dock inte halvautomatiska kulvapen till jakt..

Och detta är den enda kategori där polisen nekar licenser pga vikbar kolv , att dom sen ibland även nekar det på repeterstudsare är en annan sak , men det är enbart till jakt att det nekas ..

Så lägg nu ner , du vet inget , du har hört någon säga något o tror det är så , men som sagd innan så har du fel
Citera
2019-12-13, 00:06
Medlem
Citat:
Du känner inte ett skit... vapenlagen säger inget om vikbara kolver, nvv föreskrifterna förbjuder vikbar kolv på halvautomatiske kulvapen til jakt , INGET annat och det finns mängder av människor som har vapen med vikbar kolver och där är ingen konstigheter i att få licens på dessa vapen , dock inte halvautomatiska kulvapen till jakt..

Och detta är den enda kategori där polisen nekar licenser pga vikbar kolv , att dom sen ibland även nekar det på repeterstudsare är en annan sak , men det är enbart till jakt att det nekas ..

Så lägg nu ner , du vet inget , du har hört någon säga något o tror det är så , men som sagd innan så har du fel

Kommer inte lägga ner för 5 öre, står fast vid mina ord.
Citera
2019-12-13, 00:09
Medlem
Citat:
Kommer inte lägga ner för 5 öre, står fast vid mina ord.

Gör du så .. det blir inte mere rätt av det , du har fortfarande fel
Citera
2019-12-13, 10:29
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Under 100 usd och det ska gå bra.
Kostade mer.
Citera
2019-12-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Kostade mer.
Då borde tullen tagit den alltså amerikansks TSA. Men värdet skrivs ofta ner av säljaren eller så antar dom om man inte skrivit ett värde.
Citera
2019-12-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Nej. Läs Perfect10:s perfekta svar här innan du slänger ur dig massa felaktigheter: (FB) Kommer gevärskolv genom USAs tull?

Vill man skoja med sin kompis och låta honom åka fast i amerikanska tullen för brott mot ITAR så kan man ju så klart göra det, men det känns lite taskigt.
Öhhh vad fan babblar du om. Jag har och jag känner flera som har köpt mycket från usa även gått igenom att få exporttillstånd. En normal kolv som kostar mindre än 100 usd är okej. Det skickar till och med kolvar men vägrar skicka för större värde. Har själv tagit med grejer från usa.
Citera
2019-12-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Öhhh vad fan babblar du om. Jag har och jag känner flera som har köpt mycket från usa även gått igenom att få exporttillstånd. En normal kolv som kostar mindre än 100 usd är okej. Det skickar till och med kolvar men vägrar skicka för större värde. Har själv tagit med grejer från usa.

Värdet har INGET med ITAR att göra ..
En del till 20kr kan vara ITAR reglerat ifall att tillverkaren har defensecontracts som ett av många exempell
Eller om den delen är i munitionsdatabasen där allt från skruvor till granater finns ..

Så chromacor har rätt , du vet ej vad du pratar om , värdet gör enbart att du inte behöver exporttillstånd om delen annars är ok att exportera och inte regleras av andra lagar osv, men en billig del , även en kolv kan vara ITAR reglerat oavsett värdet

Att det går bra i många fall är inte samma som att det är lagligt , jag får hem hela vapen helt oreggat från usa, det går altid bra , är det då lagligt med ?
Citera
2019-12-13, 17:02
Medlem
Citat:
Värdet har INGET med ITAR att göra ..
En del till 20kr kan vara ITAR reglerat ifall att tillverkaren har defensecontracts som ett av många exempell
Eller om den delen är i munitionsdatabasen där allt från skruvor till granater finns ..

Så chromacor har rätt , du vet ej vad du pratar om , värdet gör enbart att du inte behöver exporttillstånd om delen annars är ok att exportera och inte regleras av andra lagar osv, men en billig del , även en kolv kan vara ITAR reglerat oavsett värdet

Att det går bra i många fall är inte samma som att det är lagligt , jag får hem hela vapen helt oreggat från usa, det går altid bra , är det då lagligt med ?
Jag är väl medveten om att vissa saker är reglerade oavsett. Som till exempel sikten med en förstoring över 9 eller har mildots eller är ett rödpunktssikte. Men nu var diskussionen om en jävla kolv inte något annat. Därför är det för denna diskussion oviktigt att ta upp andra produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in