2019-08-24, 02:56
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Skilj på import till Sverige där svenska regler gäller och export ut ur USA, där amerikanska regler gäller.
Att bryta mot ITARs exportregler är ett federalt brott som kan ge 3 års fängelse och inreseförbud i 10 år senast jag kollade.
Vill man ändå chansa så skiljer det ganska mycket beroende på varifrån man flyger ut. Östkusten (synnerhet JFK) och Kalifornien samt andra vapenhatande stater som tex Illinois är värre än tex sydstaterna.

Knappast olagligt att skicka detta och jag ser inget legalt problem.
Citera
2019-08-24, 07:52
Medlem
Citat:
Skilj på import till Sverige där svenska regler gäller och export ut ur USA, där amerikanska regler gäller.
Att bryta mot ITARs exportregler är ett federalt brott som kan ge 3 års fängelse och inreseförbud i 10 år senast jag kollade.
Vill man ändå chansa så skiljer det ganska mycket beroende på varifrån man flyger ut. Östkusten (synnerhet JFK) och Kalifornien samt andra vapenhatande stater som tex Illinois är värre än tex sydstaterna.

Citat:
Privata affärer med amerikanare sker titt som tätt via forum och jag har aldrig hört något om att de söker tillstånd för exporten, eller att det skulle vara ett problem att bara skicka.

Jag har bara talat om det här ur ett amerikanskt perspektiv.
Citera
2019-08-24, 08:29
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Privata affärer med amerikanare sker titt som tätt via forum och jag har aldrig hört något om att de söker tillstånd för exporten, eller att det skulle vara ett problem att bara skicka.

Bara för att det sker betyder inte att det går rätt till. Att man chansar är upp till en själv men att utsätta en vän för risken är bara dålig stil.

Lycka till!
http://www.borderview.com/wp-content/uploads/100-Exemption-Details.pdf
https://www.williamsmullen.com/news/itar-guide-firearms-industry-0
Citera
2019-08-24, 16:17
Medlem
Citat:
Bara för att det sker betyder inte att det går rätt till. Att man chansar är upp till en själv men att utsätta en vän för risken är bara dålig stil.

Lycka till!
http://www.borderview.com/wp-content/uploads/100-Exemption-Details.pdf
https://www.williamsmullen.com/news/itar-guide-firearms-industry-0

Jag vet inte om du skummar mina inlägg eller blandar ihop mig med någon annan? Jag medgav att jag inte visste hur det låg till och godtog din förklaring i mitt första svar till dig. Jag har inte gjort en sådan affär, och jag har inte rådit någon att göra det.

Det var dock en aktuell diskussion inatt på ett amerikanskt forum om itar och import till usa och en cbp anställd hävdade att gränsen höjts till 500$ och så länge delen inte listats av atf så är det fritt fram att importera, jag skulle tro att samma regler gäller export, eller att det är där ts ska leta. Samma person sade också att en fast kolv inte är reglerad.
Citera
2019-08-24, 22:13
Medlem
Finns folk i Sverige som förlänger kolvar så du behöver inte få tillverkat en ny
Citera
2019-12-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Finns folk i Sverige som förlänger kolvar så du behöver inte få tillverkat en ny
Vart får jag ta i dessa personer?
Citera
2019-12-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertymaster
Fråga runt i jaktbutiker, personalen brukar ha koll på sådant.
Citera
2019-12-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertymaster

Dom jag kan på rak arm är kolvkarm.se och kolvfixaren .. dom flesta som gör kolvkamshöjningar förlängar med så googla det
Citera
2019-12-11, 00:16
Medlem
ForumApaches avatar
Jag har beställt och fått en vikbar kolv till min Mini-14 från USA.
Inga problem alls men jag blev förvånad när jag lärde mig att det inte skulle ha gått.
Citera
2019-12-12, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Inga problem alls men jag blev förvånad när jag lärde mig att det inte skulle ha gått.

För det är inga problem att köpa licensfria vapendelar
Däremot totalt omöjligt att köpa ett vapen med vikbar kolv i Sverige
Finns en bössa i vapenbutiken här i stan med vikbar kolv, Flera har försökt söka licens på den, ingen har fått det.

Polismyndigheter briljerar verkligen.
Citera
2019-12-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Under 100 usd och det ska gå bra.
Citera
2019-12-12, 21:01
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Under 100 usd och det ska gå bra.
Nej. Läs Perfect10:s perfekta svar här innan du slänger ur dig massa felaktigheter: (FB) Kommer gevärskolv genom USAs tull?

Vill man skoja med sin kompis och låta honom åka fast i amerikanska tullen för brott mot ITAR så kan man ju så klart göra det, men det känns lite taskigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in