2019-12-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Jag är väl medveten om att vissa saker är reglerade oavsett. Som till exempel sikten med en förstoring över 9 eller har mildots eller är ett rödpunktssikte. Men nu var diskussionen om en jävla kolv inte något annat. Därför är det för denna diskussion oviktigt att ta upp andra produkter.

Inget av det du skriver är rätt.. har inget med förstoring , dot eller något annat att göra
Och MÅNGA kolver är ITAR reglerade oavsett pris , har absolut 0 o skit o göra med priset öht
Senast redigerad av Easypeasypie 2019-12-13 kl. 19:30.
Citera
2019-12-13, 19:33
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Och MÅNGA kolver är ITAR reglerade oavsett pris ,

Vill förtydliga med att ALLA kolvar är ITAR-reglerade, liksom alla andra vapendelar (benämns part, se under paragraf H).

Att bryta mot ITAR är ett federalt brott med allt vad det innebär och kan utöver detta även resultera i 10 års inreseförbud.
Allt hänger på vem som har ansvaret/besittningen/avsändare när produkten ska passera gränsen.

"Category I—Firearms, Close Assault Weapons and Combat Shotguns
*(a) Nonautomatic and semi-automatic firearms to caliber .50 inclusive (12.7 mm).
*(b) Fully automatic firearms to .50 caliber inclusive (12.7 mm).
*(c) Firearms or other weapons (e.g. insurgency-counterinsurgency, close assault weapons systems) having a special military application regardless of caliber.
*(d) Combat shotguns. This includes any shotgun with a barrel length less than 18 inches.
*(e) Silencers, mufflers, sound and flash suppressors for the articles in (a) through (d) of this category and their specifically designed, modified or adapted components and parts.
(f) Riflescopes manufactured to military specifications (See category XII(c) for controls on night sighting devices.)
*(g) Barrels, cylinders, receivers (frames) or complete breech mechanisms for the articles in paragraphs (a) through (d) of this category.
(h) Components, parts, accessories and attachments for the articles in paragraphs (a) through (g) of this category."

"ITAR covers not just physical products, but software and technical data as well."
Citera
2019-12-14, 01:29
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Då borde tullen tagit den alltså amerikansks TSA. Men värdet skrivs ofta ner av säljaren eller så antar dom om man inte skrivit ett värde.
Tillräckligt för att jag fick betala tull.
Citera
2019-12-14, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Vill förtydliga med att ALLA kolvar är ITAR-reglerade, liksom alla andra vapendelar (benämns part, se under paragraf H).

Att bryta mot ITAR är ett federalt brott med allt vad det innebär och kan utöver detta även resultera i 10 års inreseförbud.
Allt hänger på vem som har ansvaret/besittningen/avsändare när produkten ska passera gränsen.

"Category I—Firearms, Close Assault Weapons and Combat Shotguns
*(a) Nonautomatic and semi-automatic firearms to caliber .50 inclusive (12.7 mm).
*(b) Fully automatic firearms to .50 caliber inclusive (12.7 mm).
*(c) Firearms or other weapons (e.g. insurgency-counterinsurgency, close assault weapons systems) having a special military application regardless of caliber.
*(d) Combat shotguns. This includes any shotgun with a barrel length less than 18 inches.
*(e) Silencers, mufflers, sound and flash suppressors for the articles in (a) through (d) of this category and their specifically designed, modified or adapted components and parts.
(f) Riflescopes manufactured to military specifications (See category XII(c) for controls on night sighting devices.)
*(g) Barrels, cylinders, receivers (frames) or complete breech mechanisms for the articles in paragraphs (a) through (d) of this category.
(h) Components, parts, accessories and attachments for the articles in paragraphs (a) through (g) of this category."

"ITAR covers not just physical products, but software and technical data as well."

ITAR är mer omfattande än många tror
Citera
2019-12-14, 09:37
Medlem
Citat:
Då borde tullen tagit den alltså amerikansks TSA. Men värdet skrivs ofta ner av säljaren eller så antar dom om man inte skrivit ett värde.

TSA är inte ett tullorgan .. så dom kan inte ta annat än saker som har med säkerheten ombord flyget att göra
Citera
2019-12-14, 12:27
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Då borde tullen tagit den alltså amerikansks TSA.

Snarare Homeland Security.
Citera
2019-12-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Snarare Homeland Security.

Nja.. CBP , men dom hör ju alla in under DHS, så på så vis har du rätt
Citera
2019-12-14, 15:58
Medlem
Era puckon ni inser väl att TSA är homeland. Ibland är det kul att se hur ni försöker argumentera emot när jag vet hur det ser ut för jag har gått igenom tullen i usa några gånger. TSA är dom som står och kontrollerar ens väskor dom är i princip tullen i usa ja dom har tulltjänstemän men dom kollar inte ens väskor utan det gör TSA som sen ger skiten till tullen om du ska betala något.
Citera
2019-12-14, 16:27
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Nja.. CBP , men dom hör ju alla in under DHS, så på så vis har du rätt

Skriver DHS då CBP faller under dem.
Det är Dept of Commerce och deras BIS samt OEE som bevakar export och enligt dem själva samarbetar med DHS uttryckligen.

Spelar liten roll om det är TSA som hittar något smuggel i handbagaget eller CBP i det incheckade. De lär lämna över ärendet till någon annan och jag har inget jätteintresse av att få reda på vem det är då konsekvenserna lär bli dyra i vilket fall.
Citera
2019-12-14, 16:31
Medlem
Citat:
Era puckon ni inser väl att TSA är homeland. Ibland är det kul att se hur ni försöker argumentera emot när jag vet hur det ser ut för jag har gått igenom tullen i usa några gånger. TSA är dom som står och kontrollerar ens väskor dom är i princip tullen i usa ja dom har tulltjänstemän men dom kollar inte ens väskor utan det gör TSA som sen ger skiten till tullen om du ska betala något.

Puckot är ju du ,TSA kollar ja men dom får inte ta någonting som inte har med flygsäkerhet att göra , dom kan dock lämna det över till CBP som då kan ta ställning till om det ska tas i beslag men TSA kan inte ta ett skit, och TSA är inte tullen som du skrev
Citera
2019-12-14, 16:36
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
TSA är dom som står och kontrollerar ens väskor dom är i princip tullen i usa ja dom har tulltjänstemän men dom kollar inte ens väskor utan det gör TSA som sen ger skiten till tullen om du ska betala något.

TSA sköter endast säkerhet och har exakt noll tullfunktioner. Sedan har tullen betydligt mer uppgifter än att ta ut tariffer för varor.

Citat:
TSA ... dom är i princip tullen

Citat:
Då borde tullen tagit den alltså amerikansks TSA.

I "princip"? Goddag yxskaft.
Senast redigerad av Perfect10 2019-12-14 kl. 16:55.
Citera
2019-12-14, 20:40
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Öhhh vad fan babblar du om. Jag har och jag känner flera som har köpt mycket från usa även gått igenom att få exporttillstånd. En normal kolv som kostar mindre än 100 usd är okej. Det skickar till och med kolvar men vägrar skicka för större värde. Har själv tagit med grejer från usa.
Vad babblar du om? Läs Perfect10:s svar igen. Jag har också köpt vapenprylar från USA, bland annat en Houge-kolv till en 10/22:a som kostade under 100 USD.

Men om du läser inlägget igen så gäller 100 USD-undantaget enbart handlare som är registrerade för export. Köper du själv en kolv och knallar genom tullen så riskerar du att åka fast för exportbrott, så är det, det är inget att argumentera mot. Det funkar säkert 8 gånger av 10, men risken är fan i mig inte värd belöningen. Bättre att köpa samma kolv från Brownells eller en annan registrerad exportör i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in