2019-08-21, 13:56
Medlem
Jag har tänkt beställa en förläng kolv i trä till mitt luftgevär som verkligen är ett i det minsta slaget (Daisy Red Ryder). Problemet är att frakten kostar tydligen 40$. Mitt alternativ är att be en vän som snart åker från USA, hem till Sverige att ta med det men han har dock bara ett handbagage.
Tror ni att de går ändå om man förklara vad det är i förväg? Det är ju egentligen bara en bit trä.

Alternativ 2 är väl att hitta någon i Sverige som kan tillverka kolvar. Vet ni någon bra och billig?
Citera
2019-08-21, 14:07
Medlem
213374Us avatar
Enligt reglerna får man inte ta med några vapendelar i handbagaget och de är alltid lika trist strikta. Jag hade ett tomt hölster som jag fick checka in (Jag slapp dock betala nåt extra).
$40 frakt är inte speciellt dyrt tyvärr. Skickar man det själv från USA så hade det blivit dyrare och en incheckad väska är betydligt dyrare än så. Handgjord kolv i Sverige blir dyrast hur man än räknar och vem som än gör det.
Citera
2019-08-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 213374U
Enligt reglerna får man inte ta med några vapendelar i handbagaget och de är alltid lika trist strikta. Jag hade ett tomt hölster som jag fick checka in (Jag slapp dock betala nåt extra).
$40 frakt är inte speciellt dyrt tyvärr. Skickar man det själv från USA så hade det blivit dyrare och en incheckad väska är betydligt dyrare än så. Handgjord kolv i Sverige blir dyrast hur man än räknar och vem som än gör det.

Tack för snabbt svar! Behöver man deklarera, anmäla och låta dom i tullen veta i förväg?
Vill ju inte att min vän ska hamna i onödigt trubbel.
Citera
2019-08-21, 16:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertymaster
Tack för snabbt svar! Behöver man deklarera, anmäla och låta dom i tullen veta i förväg?
Vill ju inte att min vän ska hamna i onödigt trubbel.

Nej,det behöver du inte.
Det är inga som helst problem.
Citera
2019-08-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej,det behöver du inte.
Det är inga som helst problem.

Känner du till vilka vapendelar generellt man får ta genom den amerikanska tullen?
Citera
2019-08-21, 18:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Känner du till vilka vapendelar generellt man får ta genom den amerikanska tullen?
Inte lagtexten som så, det kan inte jag.
Citera
2019-08-21, 19:27
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus

Utan exporttillstånd: Generellt inga, inte ens skruvar eller fjädrar. Krävs exporttillstånd på allt.
Citera
2019-08-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Utan exporttillstånd: Generellt inga, inte ens skruvar eller fjädrar. Krävs exporttillstånd på allt.
Värde under 100 dollar är väl okej att ta med? Eller gäller det bara per post?
Citera
2019-08-22, 03:28
Medlem
213374Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Du kommer att får betala oavsett värde. Paket från privatpersoner med ett värde på under $50 brukar slippa, men webshopping utanför EU klarar sig aldrig OM det inte är förbetald moms som wish eller ebay.
Citera
2019-08-22, 14:49
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:

Värde upp till $100 är ett undantag som endast gäller de som är registrerade hos DDTC som exportör. $100-regeln gör bara att man slipper det enskilda exporttillståndet, man måste fortfarande vara registrerad.
Som turist eller tillfällig besökare är man inte registrerad exportör enlig ITARs mening. Som registrerad ska exporten även dokumenteras genom tex fraktbolag eller liknande.

Så även en vapendel för 1 cent i resväskan kan bli en jobbig upplevelse.

Edit/tillägg: Hagelgevär och kikarsikten går inte under ITAR. Dessa hanteras av Dept of Agriculture och Dept of Commerce. Krävs fortfarande tillstånd i de flesta fall men betydligt enklare.
Senast redigerad av Perfect10 2019-08-22 kl. 14:53.
Citera
2019-08-23, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Värde upp till $100 är ett undantag som endast gäller de som är registrerade hos DDTC som exportör. $100-regeln gör bara att man slipper det enskilda exporttillståndet, man måste fortfarande vara registrerad.
Som turist eller tillfällig besökare är man inte registrerad exportör enlig ITARs mening. Som registrerad ska exporten även dokumenteras genom tex fraktbolag eller liknande.

Så även en vapendel för 1 cent i resväskan kan bli en jobbig upplevelse.

Edit/tillägg: Hagelgevär och kikarsikten går inte under ITAR. Dessa hanteras av Dept of Agriculture och Dept of Commerce. Krävs fortfarande tillstånd i de flesta fall men betydligt enklare.

Där ser man. Jag var rätt övertygad om att 100$ regeln gällde alla. Privata affärer med amerikanare sker titt som tätt via forum och jag har aldrig hört något om att de söker tillstånd för exporten, eller att det skulle vara ett problem att bara skicka. Kanske har jag missat det eller så slinker det igenom ändå.

Inga delar som skulle vara licenspliktiga här då, utan kolv/grepp/allmänna reservdelar.
Citera
2019-08-23, 23:35
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Inga delar som skulle vara licenspliktiga här då, utan kolv/grepp/allmänna reservdelar.

Skilj på import till Sverige där svenska regler gäller och export ut ur USA, där amerikanska regler gäller.
Att bryta mot ITARs exportregler är ett federalt brott som kan ge 3 års fängelse och inreseförbud i 10 år senast jag kollade.
Vill man ändå chansa så skiljer det ganska mycket beroende på varifrån man flyger ut. Östkusten (synnerhet JFK) och Kalifornien samt andra vapenhatande stater som tex Illinois är värre än tex sydstaterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in