2019-08-18, 11:20
Medlem
Meeis avatar
Har tänkt på detta mycket också. Kollar mycket på spel och vissa gånger börjar dom över nypris och folk budar ändå, hur tänker dom? Orkar inte kolla prisjakt?

Ibland börjar saker på en krona med och slutar på över nypris fast de kan jag mer förstå eftersom det kanske är någon person som fortsätta buda i farten och inte tänkt på hur mycket han/hon faktiskt är uppe på.
Citera
2019-08-18, 11:43
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Varför köper folk begagnade saker på tradera för samma pris som nya? Har det alltid varit så här eller är det ett nytt fenomenet? Beror det på okunskap eller ren och skär dumhet?

Har varit så länge, för vissa prylar. Har också grubblat över detta ibland. Det är nog oftast okunskap men det kan också vara så att de som budar inte har samma möjligheter köpa som andra som bor i storstaden. De tar ett högre pris för att få hem varan snabbt och sparar bilkostnader.
Citera
2019-08-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Varför köper folk begagnade saker på tradera för samma pris som nya? Har det alltid varit så här eller är det ett nytt fenomenet? Beror det på okunskap eller ren och skär dumhet?

Jag har ställt mig samma fråga flera gånger själv. Så många gånger har jag sålt saker på Tradera som inkl frakt varit *dyrare* än lägsta pris på Prisjakt.

Så vi pratar om personer som är tekniskt kunniga nog att förstå Tradera, men inte en sida som Prisjakt.

Den enda korrelation jag har kunnat se är att de som köper tenderar att bo någonstans långt ifrån storstäder. Små orter i mellan-Sverige. Det förklarar inte varför man inte vet vad Prisjakt är dock.

Handlar det om någon slags anti-konsumentism där man medvetet vill köpa begagnat?
Citera
2019-08-18, 12:45
Medlem
Lillstarks avatar
Jag brukar vara med och trissa upp priserna (på andras auktioner, har aldrig sålt något på tradera), om jag t ex. ser en gammal förstärkare som jag vet är värd minst 4000kr där maxbudet ligger på 1000kr och folk sitter och budar över varandra med några tior glider jag in och budar 4000kr direkt.
Sen fortsätter de andra att buda där och auktionen kanske slutar på 5500kr.

Även gamla 8 & 16bits Nintendospel är tacksamma att trissa upp då det alltid är någon som bjuder över mig.
Citera
2019-08-18, 13:18
Medlem
Väldigt många tror fortfarande att de har tjänat pengar om de köper något billigare än nypris. Man kan aldrig tjäna pengar genom att spendera pengar. Men köper man ett par hörlurar (eller vad vet jag) så har man ju ändå "tjänat" på det så länge de är billigare än nypriset. Just därför tror jag Traderapriserna är så pass nära nypriser, den där märkliga psykologin. Det och att folk får den där känslan av att de har vunnit något när de bjuder högst.
Citera
2019-08-18, 14:03
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Samtidigt vet jag - här och nu - att ni som just nu läser dessa rader inte vet ett skit om vare sig saltkar från empiren eller Strömbäcks glasbruk - eller vad man ska göra om, man hittar ett sådant.

Kan du inte dra det lite snabbt här då?
Citera
2019-08-18, 14:10
Medlem
Johan_08s avatar
Jag tog hem en golfvagn som stått i ett dike i två år, gav den en dusch och sen la jag ut den på Tradera och fick 2000 spänn för den..
Nypriset var typ 3000kr..
Ibland kan man göra sig små hackor
Citera
2019-08-18, 14:28
Medlem
dmdrygs avatar
kollar efter en hel del saker på olika ställen, blocket tradera ebay o.s.v
för en 20 år sedan kunde man göra en del trevliga köp, numera är det så pass dyrt att man oftast kan köpa det billigare nytt om det finns

frakterna gör att det blir dyrt med, folk glömmer ofta den saken

men ibland, kan man hitta saker man vill ha för rimliga pengar, men då ska det vara något som inte är populärt
Citera
2019-08-18, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
.
Samtidigt vet jag - här och nu - att ni som just nu läser dessa rader inte vet ett skit om vare sig saltkar från empiren eller Strömbäcks glasbruk - eller vad man ska göra om, man hittar ett sådant.
.

Och vad fan ska jag med den kunskapen till om jag letar bruksverktyg på Tradera?
Alla som köper begagnat är inte antiknördar som gör det för vinnings skull.

PS Ni ser jävligt kul ut där ni står i regnet innan second hand-butiken slår upp portarna på förmiddagen och beter er som kärringar på REA när ni fajtas om det gamla möget.
Citera
2019-08-18, 19:44
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Meddelande från Tradera; "Grattis, du har vunnit auktionen!".

Det är nog psykologiskt. Man vill "vinna", bräda andra budgivare och tappar helt vilka summor man faktiskt är uppe på.
Skitsnack. Man är anonym, och även om man inte varit det så framstår man som en idiot ifall man betalar nypris för begagnat.

Man är ute på Tradera för att man vill införskaffa produkter billigt. Lägger du ett bud på en använd TV så har du kollat upp vad nypris är för den.

Sen att det finns "sparsamt" folk som kan ge 4,900 kr för TV:n som går för 5,000 kr är en annan femma.
Citera
2019-08-18, 20:13
Medlem
Teorier:

1. När man går in på ett loppis eller auktion så förutsätter man att priserna är lägre än i butik, för "vilken idiot skulle betala mer än butikspris?"

2. Man minns varors lanseringspris men glömmer lätt hur mycket de sänkts. Ser man en TV som kostade 10 papp för två år sen tänker man nog att det är en bra deal att få den för 6 papp. Utan att tänka på att butikspriset kan ha gått ned minst lika mycket.

3. Auktionsblindhet. När väl folk börjat buda på låga utgångspriser så blir de investerade och fortsätter buda .

4. Tradera kan ha sina fördelar rent praktiskt. Man har redan ett konto etc. Man kan betala med swish. Ibland har jag exempelvis valt att köpa begagnade datorer via tradera snarare än företag som säljer beg datorer, för jag litar mer på en privat säljare med bra omdöme som har gott om tid att gå igenom felen på sina prylar, jämfört med bolag som hanterar prylar i mängder.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-08-18 kl. 20:26.
Citera
2019-08-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Skitsnack. Man är anonym, och även om man inte varit det så framstår man som en idiot ifall man betalar nypris för begagnat.

Man är ute på Tradera för att man vill införskaffa produkter billigt. Lägger du ett bud på en använd TV så har du kollat upp vad nypris är för den.

Sen att det finns "sparsamt" folk som kan ge 4,900 kr för TV:n som går för 5,000 kr är en annan femma.

Det kan "man" vara ute efter. Men vi år också många som letar efter prylar som inte går att hitta, i varje fall enkelt, någon annanstans. Och då fungerar budgivning lite annorlunda än för dussinprylar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in