• 2
  • 3
2019-08-18, 20:54
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Har själv reflekterat över just det.

Ser begagnade saker till salu, om det exempelvis är en platta och man kollar vad en ny kostar på Prisjakt, händer det hela tiden att folk köper begagnat utan garanti för priser som överstiger en exakt lika dan, fast ny med garanti.

Tror många hänger där inne för spänningen skull, kul att bjuda och tävla om vinnande bud.

Finns tokfanatiker som galet bjuder över varandra, verkar det som i bland - vara värd säg 300:- trissa upp till 3000:-.

Vet att dom som lägger ut grejer till salu bjuder på sina egna auktioner, ser även på ebay när säljarna konstant metodiskt bjuder på sina egna auktioner.

Rätt smart, lägga ut en dyr dator för 1 EUR, sedan när folk bjuder på den är man med och pumpar upp priset rejält, många fattar inte det och ger sig 17 på att vinna.

Kan du länka några sådana auktioner? Det går jättebra att länka avslutade auktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bekvämlighet, de ser exakt den vara de vill ha, har redan konto m.m. på tradera, enklare än att köpa på någon annan sajt. Det är helt enkelt "shopping", inte auktionsbud.

I vissa fall blir man fartblind när man bjuder på en vara man verkligen vill ha, och orkar inte jämföra priser. Det ger en stor kick att vinna, kan vara värt en slant att få den kicken.

Betygssystemet är en vinst. Man "vet" att det är en bra säljare när han har 5.0 i betyg, han ger t.ex snabb leverans. Vem vet när en stor hemsida postar.

Låter otroligt korkat, men är väl summa summarum för varför priserna är som de är på Tradera, helt åt helvete - kretiner som budgivar!

Sen det i kursivt, wow. Du har ingen aning om säljaren bara för att han har 5.0 i betyg- Jesus jag kan sälja tio golfbollar för en krona styck med gratis frakt, få omdömen och sen sälja 10 stycken iphones och behålla pengarna. Men visst kolla du på det och få en bra uppfattning. amatör.
Senast redigerad av 199702042 2019-08-18 kl. 20:56.
Citera
2019-08-18, 21:01
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det kan "man" vara ute efter. Men vi år också många som letar efter prylar som inte går att hitta, i varje fall enkelt, någon annanstans. Och då fungerar budgivning lite annorlunda än för dussinprylar.
Sant. Men är det sällsynta samlarobjekt man är ute efter så är det också svårt att tala om överpriser.
Citera
2019-08-18, 21:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Låter otroligt korkat, men är väl summa summarum för varför priserna är som de är på Tradera, helt åt helvete - kretiner som budgivar!

Sen det i kursivt, wow. Du har ingen aning om säljaren bara för att han har 5.0 i betyg- Jesus jag kan sälja tio golfbollar för en krona styck med gratis frakt, få omdömen och sen sälja 10 stycken iphones och behålla pengarna. Men visst kolla du på det och få en bra uppfattning. amatör.
Det är så gulligt med unga amatörer på FB. Jag är en av traderas största säljare med 50.000 feedback. Det är exakt som jag skriver. Medans du bevisat att du inte har en susning, bara en stor käft.
Citera
2019-08-25, 09:23
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Jag handlar också på tradera. Både köper och säljer.

Nära nypris, ptja produkten blir hemskickad med en fysisk privatperson som packar varan.
Säg att man bor i någon lite skitort typ Trosa eller Mensträsk, så kommer produkten till dig. Du behöver inte åka land och rike runt i affärer.

Sedan kan man känna sig stolt över att inte förbrukat mer än nödvändigt på naturresurserna. Köpskammen försvinner.

Dessutom kan det vara lite trevlig med begagnade prylar om man tänker efter, men beroende på vem som haft dem. Säg att jag köper en antik silverbrosch från 1800-talet, då är det typ 8 personer som ägt broschen innan mig, och senare kommer broschen tillfalla någon annan individ. En kittlande tanke.

En säljare får ju -10 % av slutvärdet. Det får ni inte glömma heller. Så en TV som kostar 2000kr får säljaren bara 1800 för. Inte 2000.
Senast redigerad av KognitivDissonans 2019-08-25 kl. 09:47.
Citera
2019-08-25, 11:26
Medlem
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Sålde själv red dead Redemption 2 för 10kr mindre än nypris. Samt Zelda på switch samma sak.

Vem gör detta för att spara en tia?

Den tian äts ju upp av fraktkostnaden, som dessutom ligger på 30-40 spänn, så det blir ju dyrare hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2019-08-25, 11:34
Medlem
RostigHinks avatar
Fulbud av säljare eller kumpan är vanligt på dessa auktionssajter. Ibland vinner dessa fulbudare och då ser man nästan alltid samma pryl utlagd i ny annons några minuter senare men med högre pris.

Senast jag bjöd på en pryl var på Tradera i våras och detta hände. Jag köpte då en helt ny pryl av samma slag på tyska ebay till fast pris lägre än den prylen.
Citera
2019-08-25, 11:45
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Den tian äts ju upp av fraktkostnaden, som dessutom ligger på 30-40 spänn, så det blir ju dyrare hur man än vrider och vänder på det.
Vad är det du inte fattar.

En busstur till någon avlägesen butik kan kosta typ 120kr.

120kr kan mycket väl vara värdare än frakten på spelet.
Citera
2019-08-25, 13:23
Medlem
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Vad är det du inte fattar.

En busstur till någon avlägesen butik kan kosta typ 120kr.

120kr kan mycket väl vara värdare än frakten på spelet.

Nu fattar jag, tack för hjälpen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in