• 1
  • 2
2019-08-17, 23:11
Medlem
Varför köper folk begagnade saker på tradera för samma pris som nya? Har det alltid varit så här eller är det ett nytt fenomenet? Beror det på okunskap eller ren och skär dumhet?
Citera
2019-08-17, 23:43
Medlem
SmyghukareNs avatar
Har själv reflekterat över just det.

Ser begagnade saker till salu, om det exempelvis är en platta och man kollar vad en ny kostar på Prisjakt, händer det hela tiden att folk köper begagnat utan garanti för priser som överstiger en exakt lika dan, fast ny med garanti.

Tror många hänger där inne för spänningen skull, kul att bjuda och tävla om vinnande bud.

Finns tokfanatiker som galet bjuder över varandra, verkar det som i bland - vara värd säg 300:- trissa upp till 3000:-.

Vet att dom som lägger ut grejer till salu bjuder på sina egna auktioner, ser även på ebay när säljarna konstant metodiskt bjuder på sina egna auktioner.

Rätt smart, lägga ut en dyr dator för 1 EUR, sedan när folk bjuder på den är man med och pumpar upp priset rejält, många fattar inte det och ger sig 17 på att vinna.
Citera
2019-08-18, 06:56
Medlem
Haubits77Bs avatar
Såhär har det alltid varit när det gäller vissa produkter. På fysiska auktioner brukar begagnade motorsågar och gräsklippare gå för horibla summor. Troligen har folk en skev uppfattning om vad saker och ting kostar i verkligheten.
Citera
2019-08-18, 08:15
Medlem
Meddelande från Tradera; "Grattis, du har vunnit auktionen!".

Det är nog psykologiskt. Man vill "vinna", bräda andra budgivare och tappar helt vilka summor man faktiskt är uppe på.
Citera
2019-08-18, 09:00
Medlem
Jag handlar en hel del på Tradera, både säljer och köper. Undviker att lägga ut auktioner som slutar fredag och lördag kväll.
Finns för många fyllskallar som ser utrop 1 spänn, sedan blir de köpgalna efter några pilsner. Det är ju så att de flesta auktioner drar iväg sista minuten.
Skitjobbigt att vara säljare när de vill häva köpet "nä...jag var full"
Det är lätt gjort med mobilen.
Citera
2019-08-18, 09:01
Medlem
MyJustices avatar
Kan vara fake bud för att få bättre betald .
ibland så vinner ju fake bud om de blir för höga ..
Citera
2019-08-18, 09:06
Medlem
Sålde själv red dead Redemption 2 för 10kr mindre än nypris. Samt Zelda på switch samma sak.

Vem gör detta för att spara en tia?
Citera
2019-08-18, 09:27
Medlem
Jag har hållit på med beg-prylhandel sedan 1970-talet - i början med "Verket" (Sthlm Auktionsverks stadsauktioner) som alla prylars urkälla och leverantör och nu sedan ca 06 har jag mest köpt och sålt på Tradden.

Man hör på er ni som har funderingar kring detta - här på tråden - att ni inte riktigt fattar vad det handlar om.

Det stämmer förstås att språkbruket att "vinna" auktioner är ovanligt och känns lite obekvämt - man sa inte så förr - fast nu sedan några år - har detta bruk fått fotfäste bland prylhandlarna i Sverige.

Själva spänningen för mig är att "hitta" saker som man kan exploatera vidare. Att t ex hitta ett saltkar från ca 1840-talet från Strömbäcks glasbruk för tio spänn på skräphyllan i en biståndsbutik - då är dagen vunnen - så att säga. Samtidigt vet jag - här och nu - att ni som just nu läser dessa rader inte vet ett skit om vare sig saltkar från empiren eller Strömbäcks glasbruk - eller vad man ska göra om, man hittar ett sådant.

Där ligger spänningen. Att sedan världen är full med begagnade saker som låter sig upptäckas och exploateras - gör bara saken ännu roligare. Men det är vetandets konst - seendets konst och hittandes konst som är motorerna i denna eviga verksamhet.
Senast redigerad av HgF 2019-08-18 kl. 09:50.
Citera
2019-08-18, 10:22
Medlem
Jag har använt Tradera kontinuerligt i över 10 år. Som flera skriver hamnar priserna oftast i närheten av vad priset är i butik (finns förstås undantag). Tror många ser auktionerna som ”tävlingar” där priset ofta trissas upp av just den anledningen. Folk glömmer ofta att sedan tillkommer en fraktkostnad på runt hundralappen för att få varan skickad till sig.
Citera
2019-08-18, 10:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Bekvämlighet, de ser exakt den vara de vill ha, har redan konto m.m. på tradera, enklare än att köpa på någon annan sajt. Det är helt enkelt "shopping", inte auktionsbud.

I vissa fall blir man fartblind när man bjuder på en vara man verkligen vill ha, och orkar inte jämföra priser. Det ger en stor kick att vinna, kan vara värt en slant att få den kicken.

Betygssystemet är en vinst. Man "vet" att det är en bra säljare när han har 5.0 i betyg, han ger t.ex snabb leverans. Vem vet när en stor hemsida postar.
Citera
2019-08-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag har hållit på med beg-prylhandel sedan 1970-talet - i början med "Verket" (Sthlm Auktionsverks stadsauktioner) som alla prylars urkälla och leverantör och nu sedan ca 06 har jag mest köpt och sålt på Tradden.

Man hör på er ni som har funderingar kring detta - här på tråden - att ni inte riktigt fattar vad det handlar om.

Det stämmer förstås att språkbruket att "vinna" auktioner är ovanligt och känns lite obekvämt - man sa inte så förr - fast nu sedan några år - har detta bruk fått fotfäste bland prylhandlarna i Sverige.

Själva spänningen för mig är att "hitta" saker som man kan exploatera vidare. Att t ex hitta ett saltkar från ca 1840-talet från Strömbäcks glasbruk för tio spänn på skräphyllan i en biståndsbutik - då är dagen vunnen - så att säga. Samtidigt vet jag - här och nu - att ni som just nu läser dessa rader inte vet ett skit om vare sig saltkar från empiren eller Strömbäcks glasbruk - eller vad man ska göra om, man hittar ett sådant.

Där ligger spänningen. Att sedan världen är full med begagnade saker som låter sig upptäckas och exploateras - gör bara saken ännu roligare. Men det är vetandets konst - seendets konst och hittandes konst som är motorerna i denna eviga verksamhet.

Det köper jag.
Att den med kunskap om ovanliga objekt med samlarstatus kan göra goda slantar är ju inget nytt- Om vederbörande dessutom har tid att gå i lumpbodar, leta annonser i tidningar och internet och på gårdsauktioner samt har en kundstock som letar efter just dessa föremål så kan profiten maximeras ytterligare.

Men sådant som inte alls är ovanligt eller samlas på?
Begagnade mobiltelefoner av förra årets modell?
Barnkäder och nyare leksaker?
Betingar dessa förmål också ett premium eller ligger nära nyvärde vid vidareförsäljning? I så fall varför?

Som någon skrev Ett dataspel där köparen sparar en tia mot att köpa nytt och kunna spela det direkt ser jag inte visten med alls.
Citera
2019-08-18, 11:17
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Jag har använt Tradera kontinuerligt i över 10 år. Som flera skriver hamnar priserna oftast i närheten av vad priset är i butik (finns förstås undantag). Tror många ser auktionerna som ”tävlingar” där priset ofta trissas upp av just den anledningen. Folk glömmer ofta att sedan tillkommer en fraktkostnad på runt hundralappen för att få varan skickad till sig.

Glöm inte att garantin oftast ryker. Tänker på elektroniskt dyra prylar som säljs där. Bara att garantin om den är längre än ett år nästan är värd halva priset på vissa produkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in