• 2
  • 3
2019-08-19, 23:39
Medlem
Loeptiks avatar
Jag lskar stark mat, men brukar f vansinnigt ont i magen
Citera
2019-08-22, 17:19
Medlem
Cloecuds avatar
Stmmer inte p mig iallafall! Jag lskar stark mat och r en chiliknarkare av rang!
Citera
2019-08-30, 11:15
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
r det bara jag som har trffat fel tjejer som inte gillar stark mat? Dom flesta tjejer jag trffar klarar av lite salt och peppar men nr vi kommer till ngonting s enkelt som jalapenos d blir det tvrstopp. r det jag som trffar fel tjejer eller r det nn annan som knner igen sig?

Snackade med en gubbe (som r gift med en thailndska) i samma kvarter som jag bor i. Enligt honom s r frmsta anledningen till att ensamma svenska mn fredrar kvinnor frn sydostasien den att kvinnor frn den delen av vrlden inte bara tl stark mat, utan rentav uppskattar det och frivilligt lagar det sjlva. S ja, det r inte bara du som sttt p fel tjejer, tvrtom r det ett gigantiskt problem som man sllan hr talas om.
Citera
2019-08-31, 06:29
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Jag lskar stark mat, men brukar f vansinnigt ont i magen

Prova dricka yoghurt eller fil efter rtten s kanske du slipper magvrken ...

Lite fakta om hettan

https://www.sydsvenskan.se/2016-07-2...du-chilins-eld
Senast redigerad av TraXzman 2019-08-31 kl. 06:34.
Citera
2019-08-31, 12:02
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Prova dricka yoghurt eller fil efter rtten s kanske du slipper magvrken ...

Lite fakta om hettan

https://www.sydsvenskan.se/2016-07-2...du-chilins-eld

Tack, fr dricka lite i frebyggande syfte, vrken brukar komma lngt eftert
Brukar dricka mandelmjlk nr jag fr halsbrnna (ofta efter stark mat osv), hjlper bttre n vanlig mjlk!
Citera
2019-09-06, 23:29
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Stmmer inte p mig iallafall! Jag lskar stark mat och r en chiliknarkare av rang!
Blir man mer och mer hrdad? Nog fr jag ta lite hetta, s tycker jag att om det blir fr starkt s knner man inga andra smaker. Vad tycker du?
Citera
2019-09-06, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
r det bara jag som har trffat fel tjejer som inte gillar stark mat? Dom flesta tjejer jag trffar klarar av lite salt och peppar men nr vi kommer till ngonting s enkelt som jalapenos d blir det tvrstopp. r det jag som trffar fel tjejer eller r det nn annan som knner igen sig?
Oj, stackare...du mste haft lite otur. Jag lskar stark mat, men dessvrre gillar mitt nordiska ursprung inte det vilket gjort att jag kt p rosacea...inte s kul, eftersom det i nsta steg triggas ytterligare igng av sol, kaffe och alkohol...typ allt som gr livet hrligt att leva
Citera
2019-09-07, 00:23
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Blir man mer och mer hrdad? Nog fr jag ta lite hetta, s tycker jag att om det blir fr starkt s knner man inga andra smaker. Vad tycker du?
Ja ter man stark mat ofta s blir man hrdad. Dels s r det en vanesak men det finns ocks en fysisk orsak till det. Det signalmne som kontrollerar den brnnande knslan i munnen frbrukas snabbare n det terskapas om man ter stark mat ofta och tillslut s brnns det inte lika mycket i munnen.

Jag hller med dig om smakddandet!! Vindaloo r min maxgrns fr dr jag fortfarande kan njuta av de vriga smakerna ven fast gommarna flammar, men ger jag mig hgre upp p Scovilleskalan s blir det bara smrtsamt och hettan mrdar allting annat! Ingenting som jag vill betala fr! Man behver ju inte krydda snder en matrtt bara fr att man kan/vill visa sig p styva linan.
Citera
2019-09-07, 00:28
Medlem
F.Hansens avatar
De flesta svenskar kan inte ta starkare mat. Alla kan bygga upp sin tollerans om man ter stark mat dagligen. Sedan gillar nog mnga svenskar lite "starkare" mat, t ex pyttelite chili. Men inte p den nivn som om man r uppvuxen i en kultur som ter chilis till allt.

Sedan finns det ocks en "genetisk" faktor. Vissa mnniskor fr trar i gonen bara de tnker p att skra lk. Och jag pstr att den nordboiske fenotypen har en hud, slemhinnor som r mer knslig fr lkngor, chili etc n mrkhudade folkslag.
Citera
2019-09-07, 00:31
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Inget fel med att ha svrt fr stark mat, de bsta matrtterna r ju faktiskt helt ostarka

Min egna smrtgrns gr vid att he p sweet chili ss och kvinnorna i min slkt r precis likadana. Riktiga veklingar precis som mig med andra ord nr det kommer till spicy stuff inom matlagning.
Citera
2019-09-07, 03:24
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Mnga, jag dribland, blir triggade i huden av stark mat. Slipper grna att bli rd och kli-ig och knna hur det hettar i timmar eftert. Ain't worth it.
Citera
2019-09-13, 14:41
Medlem
Selfefficacys avatar
Stark mat r riktigt gott! Fast vad som anses starkt kan vara rtt subjektivt.
lskar riktigt stark senap till maten, s dr s det svider i nsan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in