2019-08-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
TS, du har bara haft otur. Det finns absolut damer som gillar mat med lite fart i.

Feferoni r nr den r inlagd, jalapenos r sjlva frukten.
Nej, feferoni r inte samma som jalapeno.
Frvisso r ursprunget det samma, det r en paprika.
Jalapeos kan ocks vara inlagda och bde rd och grn.
Citera
2019-08-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hade fr mig att man kunde gra feferoni av jalapeno men googlade nu och hittar bara att det grs av cayennepepparfrukten. Hmm, du har nog rtt. Men jalapeno r iaf en sorts chili medan feferoni r ngot man gr av en chilifrukt. Det finns ingen chilifrukt som heter feferoni.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pepperoncini
Citera
2019-08-17, 22:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
https://en.wikipedia.org/wiki/Pepperoncini

r ngot annat n fefferoni.
Citera
2019-08-17, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
r det bara jag som har trffat fel tjejer som inte gillar stark mat? Dom flesta tjejer jag trffar klarar av lite salt och peppar men nr vi kommer till ngonting s enkelt som jalapenos d blir det tvrstopp. r det jag som trffar fel tjejer eller r det nn annan som knner igen sig?
Nej felet ligger hos dig som tror att ju starkare mat desto godare mat.
Citera
2019-08-17, 23:18
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze

Det har jag aldrig sagt.
Citera
2019-08-17, 23:41
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
sjlv gillar jag stark mat, men just jalapenos och nu utgr jag frn att du menar de grna som ocks brukar kallas pfeferoni ... s har de en allt annat n angenm smak, ungefr som grn paprika fast ven rtt starkt = bl. dessa brukar ju hamna p pizzor, kebaber och s och r fan inte goda..

men de tjejer jag trffat har inget emot stark mat verlag..men de brukar fredra rd chili liksom

Och inte det minsta starka

Ne, rd chili som du sger, grna thaichili d brjar det smaka starkt.

En riktig stark och god Somtam...Pet maaak...aroy aroy!
Citera
2019-08-17, 23:45
Medlem
Min fru kan ta absurt starka grejer utan att hja p gonbrynen. Var utomlands och personalen gjorde maten extra stark och stod och fnissade nr hon skulle ta. Inte en min. Med det sagt r vr svenska matkultur inte baserad p starka saker. Vi har knappt haft ngra kryddor fram tills fr typ 50 r sedan.
Citera
2019-08-18, 00:40
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Med det sagt r vr svenska matkultur inte baserad p starka saker. Vi har knappt haft ngra kryddor fram tills fr typ 50 r sedan.

Detta stmmer. Min far flyttade hit i brjan p 60-talet frn mellaneuropa, och tyckte att maten var rtt smakls. De enda kryddor som fanns var salt och peppar, och saker som dill mm.
Med tiden brjade folk importera kryddor frn sina hemlnder fr att kunna laga den mat de var vana vid.

Men det r lustigt hur stor skillnaden det kan vara p hur mnniskor upplever kryddor i mat.
t en gng en ganska god kttgryta p en lunchrestaurang. Den var dock lite underkryddad, s jag strdde p extra salt och peppar.
Under tiden s var det en tjej som ojade sig om hur jvla starkt det var. Hon gick fram med sin tallrik och klagade, varvid personalen provsmakade, och tyckte det var som det skulle.
Hon hvdade nd att det var fr starkt fr att ta, s hon fick en annan rtt istllet.
Citera
2019-08-18, 09:24
Medlem
SockAccounts avatar
Jo vet vad du snackar om.

Gller av mat som r kryddig, inte stark.
Ex senap, marinad, peppar etc

ven ftt klagoml att "maten smakar fr mycket".
Ngot jag aldrig hrt frn en kille.

Om ngot sa klagar killar nr maten smakar noll.

Sen nr det kommer till jalapeno och sdant s r det nstan alltid ett noll fr kvinnor.
Citera
2019-08-18, 11:02
Medlem
Bestialisks avatar
Tycker inte det r srskilt konstigt. Heta kryddor ingr inte i den svenska matlagningstraditionen. Skarpa kryddor som pepparrot och senap har vi ju iof, men de skiljer sig markant frn chillihettan.

r vl mest blattar och unga svenska killar som vill leka ball som mer eller mindre gillar het mat.

Svenskar gillar sllan vldigt het mat som sagt, och det gller bde mn och kvinnor.
Citera
2019-08-18, 14:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
r det bara jag som har trffat fel tjejer som inte gillar stark mat? Dom flesta tjejer jag trffar klarar av lite salt och peppar men nr vi kommer till ngonting s enkelt som jalapenos d blir det tvrstopp. r det jag som trffar fel tjejer eller r det nn annan som knner igen sig?

De flesta svenskar verlag pallar inte srskilt stark mat. Jag och tjejen var nyligen p en indisk restaurant i 08 och vi bestllde Vindaloo. Servitren undrade om vi verkligen ville ha det starkaste de hade p menyn. Nr det vl kom in trodde vi bda att de medvetet gjort rtten svagare n normalt. Den var stark, men inga som helst problem att ta det dubbla av.
Citera
2019-08-18, 16:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Hetta tillfr en dimension till i maten, drfr mnga gillar det.

Har trnat upp mina barn att ta starkt, s dom lr aldrig ha detta problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in