• 2
  • 3
2019-08-19, 23:39
Medlem
Loeptiks avatar
Jag älskar stark mat, men brukar få vansinnigt ont i magen
Citera
2019-08-22, 17:19
Medlem
Cloecuds avatar
Stämmer inte på mig iallafall! Jag älskar stark mat och är en chiliknarkare av rang!
Citera
2019-08-30, 11:15
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Är det bara jag som har träffat fel tjejer som inte gillar stark mat? Dom flesta tjejer jag träffar klarar av lite salt och peppar men när vi kommer till någonting så enkelt som jalapenos då blir det tvärstopp. Är det jag som träffar fel tjejer eller är det nån annan som känner igen sig?

Snackade med en gubbe (som är gift med en thailändska) i samma kvarter som jag bor i. Enligt honom så är främsta anledningen till att ensamma svenska män föredrar kvinnor från sydostasien den att kvinnor från den delen av världen inte bara tål stark mat, utan rentav uppskattar det och frivilligt lagar det själva. Så ja, det är inte bara du som stött på fel tjejer, tvärtom är det ett gigantiskt problem som man sällan hör talas om.
Citera
2019-08-31, 06:29
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Jag älskar stark mat, men brukar få vansinnigt ont i magen

Prova dricka yoghurt eller fil efter rätten så kanske du slipper magvärken ...

Lite fakta om hettan

https://www.sydsvenskan.se/2016-07-2...du-chilins-eld
Senast redigerad av TraXzman 2019-08-31 kl. 06:34.
Citera
2019-08-31, 12:02
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Prova dricka yoghurt eller fil efter rätten så kanske du slipper magvärken ...

Lite fakta om hettan

https://www.sydsvenskan.se/2016-07-2...du-chilins-eld

Tack, får dricka lite i förebyggande syfte, värken brukar komma långt efteråt
Brukar dricka mandelmjölk när jag får halsbränna (ofta efter stark mat osv), hjälper bättre än vanlig mjölk!
Citera
2019-09-06, 23:29
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Stämmer inte på mig iallafall! Jag älskar stark mat och är en chiliknarkare av rang!
Blir man mer och mer härdad? Nog för jag ta lite hetta, så tycker jag att om det blir för starkt så känner man inga andra smaker. Vad tycker du?
Citera
2019-09-06, 23:47
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Är det bara jag som har träffat fel tjejer som inte gillar stark mat? Dom flesta tjejer jag träffar klarar av lite salt och peppar men när vi kommer till någonting så enkelt som jalapenos då blir det tvärstopp. Är det jag som träffar fel tjejer eller är det nån annan som känner igen sig?
Oj, stackare...du måste haft lite otur. Jag älskar stark mat, men dessvärre gillar mitt nordiska ursprung inte det vilket gjort att jag åkt på rosacea...inte så kul, eftersom det i nästa steg triggas ytterligare igång av sol, kaffe och alkohol...typ allt som gör livet härligt att leva
Citera
2019-09-07, 00:23
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Blir man mer och mer härdad? Nog för jag ta lite hetta, så tycker jag att om det blir för starkt så känner man inga andra smaker. Vad tycker du?
Ja äter man stark mat ofta så blir man härdad. Dels så är det en vanesak men det finns också en fysisk orsak till det. Det signalämne som kontrollerar den brännande känslan i munnen förbrukas snabbare än det återskapas om man äter stark mat ofta och tillslut så bränns det inte lika mycket i munnen.

Jag håller med dig om smakdödandet!! Vindaloo är min maxgräns för där jag fortfarande kan njuta av de övriga smakerna även fast gommarna flammar, men ger jag mig högre upp på Scovilleskalan så blir det bara smärtsamt och hettan mördar allting annat! Ingenting som jag vill betala för! Man behöver ju inte krydda sönder en maträtt bara för att man kan/vill visa sig på styva linan.
Citera
2019-09-07, 00:28
Medlem
F.Hansens avatar
De flesta svenskar kan inte äta starkare mat. Alla kan bygga upp sin tollerans om man äter stark mat dagligen. Sedan gillar nog många svenskar lite "starkare" mat, t ex pyttelite chili. Men inte på den nivån som om man är uppvuxen i en kultur som äter chilis till allt.

Sedan finns det också en "genetisk" faktor. Vissa människor får tårar i ögonen bara de tänker på att skära lök. Och jag påstår att den nordboiske fenotypen har en hud, slemhinnor som är mer känslig för lökångor, chili etc än mörkhudade folkslag.
Citera
2019-09-07, 00:31
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Inget fel med att ha svårt för stark mat, de bästa maträtterna är ju faktiskt helt ostarka

Min egna smärtgräns går vid att he på sweet chili sås och kvinnorna i min släkt är precis likadana. Riktiga veklingar precis som mig med andra ord när det kommer till spicy stuff inom matlagning.
Citera
2019-09-07, 03:24
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Många, jag däribland, blir triggade i huden av stark mat. Slipper gärna att bli röd och kli-ig och känna hur det hettar i timmar efteråt. Ain't worth it.
Citera
2019-09-13, 14:41
Medlem
Selfefficacys avatar
Stark mat är riktigt gott! Fast vad som anses starkt kan vara rätt subjektivt.
Älskar riktigt stark senap till maten, så där så det svider i näsan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in