2019-08-17, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Du är så full med skit så det är lite hemskt, speciellt kanske för att du faktiskt tror det är synd om dig.

Du har uppenbart inte berättat allt, eftersom en sjukskrivning med 400k i lön inte ger 3k i månaden. Och din doktor fick dig knappast att gå ner till 5k i månaden, utan i så fall sjukskrev dig på deltid vilket hade gett dig sjukersättning för övrig arbetstid.
Sen sitter du på två fastigheter som antagligen är värda multum och tycker synd om dig själv för att vi skattebetalare inte betalar ditt boende. Och du får inte en ny lägenhet i storstan för att du äger två fastigheter och inta kan täcka hyran.

Testa att berätta hela historien istället för att hålla inne med halva för att få ryggdunk på FB genom att säga att någon invandrare (som troligen inte heller förtjänar det) får mer.

Historien saknar ju onekligen några viktiga pusselbitar för oss läsare....

Men någon kan ju kanske starta upp en facebook eller swish-insamling för maten och räkningarnas skull ?
Citera
2019-08-17, 01:33
Medlem
Swe1227s avatar
Tycker synd om dig, men svensken ska fan inte ha någon hjälp öht. Har man bestämt sig för att skänka bort sin välfärd till främmande folk får man nog stå sitt kast
Citera
2019-08-17, 01:57
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvivalens
Hej,

Skall försöka sammanfatta situationen jag befinner mig i och se vad ni har för tankar. Känns otroligt svårt att beskriva fåordigt, men jag gör ett försök.

33 år gammal, född i sverige. Högskoleutbildad, jobbade 10 år inom samma kategori av yrke, de sista 5 där som konsult med nettoinkomst på 400+ per år. I samråd med försäkringskassa och läkare drog jag ner på arbetstid och 2017 var jag så långt nere att jag hade ut ungefär 5000 i månaden. Sommaren 2018 sjukskrevs jag 100% och blev berättigad ungefär 3000kr i månaden av försäkringskassan som tack för att jag gradvis jobbat färre timmar istället för att sjukskrivas 100% direkt.

Jag bor i ett hus jag äger, sökt lägenhet de senaste året men nekas pga min låga inkomst. Helt rätt då jag inte haft råd med någon hyra.

Pengarna jag tidigare tjänat in har jag bland annat köpt ett mindre hus till min mamma som blev hemlös samt hjälpt min mamma överleva då hon är förtidspensionerad med psykisk och fysisk problematik.

I år har jag sålt ägodelar för 60-80k som bara gått till räkningar och mat. I vintras hade jag t.ex ej råd med värme och levde med 10-12 grader i huset. I morse vaknade jag med 12 grader här hemma, och senast jag åt en vanlig måltid var i början av Juli.

Socialtjänsten nekar mig ekonomiskt stöd då jag äger huset jag bor i. Försäkringskassan nekar mig allt över dessa 3000kr i månaden då jag är över 28, inga barn och född i sverige. Inga skulder hos kronofogden.

Till dagens dilemma då

Jag ansökte om ekonomisk hjälp att betala el- och vattenräkningar. Nekades då det ej är nödvändigt. Har nyss ansökt om ekonomisk hjälp att betala mina mediciner (Concerta, Lyrica och Imovane) för add samt grav sömn- och depressionsproblematik men även nekad detta då det ej är nödvändigt enligt både socialtjänst och försäkringskassa.

Jag sitter nu i situationen där el och vatten kommer stängas av. Jag äter mat för 4-8kr per dag och har gått ner från 92kg till 70kg i kroppsvikt i år än så länge. Tvingas äta makaroner och liknande mat trots glutenintolerans vilket lett till inre blödningar och då järn- samt blodbrist.

Både socialtjänst och försäkringskassa nekar mig all typ av ekonomiskt stöd helt enkelt, och med tanke på att jag ej har någon släkt eller övrigt socialt nätverk har jag ingenstans att vända mig.

Min kurator har skämtsamt förklarat att mina alternativ endast är att bli kriminell, hemlös, försöka hamna i fängelse, ordna papper på att jag är utlandsfödd, byta kön och skaffa barn eller hyra ut mitt hus och bo i garaget. Tragiskt nog är detta en sanning som socialtjänst och försäkringskassa bekräftat för mig.

Jag har levt ett skötsamt liv och aldrig sökt hjälp tidigare. Har själv jobbat ideellt med att hjälpa ensamkommande tidigare till och med.

Vad tänker folket här? Finns det något sätt att kunna överleva vintern utan att gå den kriminella banan för min del? Har vi något skyddsnät för svenskfödda? När någon som jag inte ens har rätt till ekonomisk hjälp för mediciner trots läkarintyg där de bedömer otroligt hög suicidrisk på grund av att jag sover 1-3 timmar per natt, inte har råd med mat och dessutom ej kommer kunna köpa medicinerna som räddat mitt liv står staten på sig att dessa saker ej är nödvändiga för mig.

(Godkänt delat utanför sekretess då informationen ej kan kopplas till enskild individ) En av kuratorns andra klienter i samma kommun, några år yngre, kom till sverige 2017, aldrig jobbat och bor tillsammans med sin mamma som jobbar får ut ungefär 13.000 i månaden och behöver då ej betala hyra eller mat. Han har kriminellt register i sverige och missbrukar aktivt där socialtjänsten vet om att pengarna han får varje månad endast går till missbruket. Handläggare på socialtjänsten har under samtal med min kurator ordagrant förklarat att det beror på att han är född i mellanöstern och därför har ett svårt liv som han behöver hjälp med för att integreras i samhället.

Jag förstår att detta är smått luddigt skrivet men känns väldigt svårt att sammanfatta på något vettigt sätt. Jag får väl svara på eventuella frågor.

Kan jag överleva på något sätt utan att gå på den kriminella banan? Jag förstår att kommentaren "sälj huset" kommer dyka upp, tyvärr har jag ingenstans att ta vägen om jag säljer huset och eftersom jag kommer få några tusen i plånboken av att sälja huset avsäger sig socialtjänsten ansvar för mig så länge mitt konto ej är på 0 oavsett om jag blir hemlös eller ej.

Tack så länge.
UM du har en bostadsrätt!
Sälj den och hyr en lägenhet
Citera
2019-08-17, 02:42
Medlem
xertions avatar
Flytta ihop med din morsa och hyr ut bostaden. Om det inte räcker i inkomst så kanske du och din mamma dessutom kan hyra ut till inneboende beroende på storleken av bostäderna.
Citera
2019-08-17, 02:49
Medlem
Lösningen? Bli chattoperatör.
Citera
2019-08-17, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolo
Sälj huset, köp ett tält och annan camping utrustning, ta ut resterande pengar och gräv ner dessa i skogen. Därefter sätter du upp ditt tält framför din handläggares villa och väntar in skyddsnätet. Bättre att göra det så tidigt som möjligt innan vintern kommer.
Det här är en idé som förtjänar tas på allvar. En metod för drabbade medborgare att ta till i sista fall, för att väcka politikerna.
Kan tänka mig godhjärtade handläggare som tar personligt ansvar och bjuder in tältande till bättre boende för de mest ömmande fallen. Människor har hjärta, staten är psykopat.

Den som har cancer och sätts i orimlig kö-väntan?
De som är drabbade av försäkringskassepsykopati?
Regionpolitiker och FKansvariga riskerar med massor med campinggäster!
Hoppas svensk media väljer stödja rätt part.
Citera
2019-08-17, 04:16
Medlem
Citat:
Hej,

Skall försöka sammanfatta situationen jag befinner mig i och se vad ni har för tankar. Känns otroligt svårt att beskriva fåordigt, men jag gör ett försök.

33 år gammal, född i sverige. Högskoleutbildad, jobbade 10 år inom samma kategori av yrke, de sista 5 där som konsult med nettoinkomst på 400+ per år. I samråd med försäkringskassa och läkare drog jag ner på arbetstid och 2017 var jag så långt nere att jag hade ut ungefär 5000 i månaden. Sommaren 2018 sjukskrevs jag 100% och blev berättigad ungefär 3000kr i månaden av försäkringskassan som tack för att jag gradvis jobbat färre timmar istället för att sjukskrivas 100% direkt.

Jag bor i ett hus jag äger, sökt lägenhet de senaste året men nekas pga min låga inkomst. Helt rätt då jag inte haft råd med någon hyra.

Pengarna jag tidigare tjänat in har jag bland annat köpt ett mindre hus till min mamma som blev hemlös samt hjälpt min mamma överleva då hon är förtidspensionerad med psykisk och fysisk problematik.

I år har jag sålt ägodelar för 60-80k som bara gått till räkningar och mat. I vintras hade jag t.ex ej råd med värme och levde med 10-12 grader i huset. I morse vaknade jag med 12 grader här hemma, och senast jag åt en vanlig måltid var i början av Juli.

Socialtjänsten nekar mig ekonomiskt stöd då jag äger huset jag bor i. Försäkringskassan nekar mig allt över dessa 3000kr i månaden då jag är över 28, inga barn och född i sverige. Inga skulder hos kronofogden.

Till dagens dilemma då

Jag ansökte om ekonomisk hjälp att betala el- och vattenräkningar. Nekades då det ej är nödvändigt. Har nyss ansökt om ekonomisk hjälp att betala mina mediciner (Concerta, Lyrica och Imovane) för add samt grav sömn- och depressionsproblematik men även nekad detta då det ej är nödvändigt enligt både socialtjänst och försäkringskassa.

Jag sitter nu i situationen där el och vatten kommer stängas av. Jag äter mat för 4-8kr per dag och har gått ner från 92kg till 70kg i kroppsvikt i år än så länge. Tvingas äta makaroner och liknande mat trots glutenintolerans vilket lett till inre blödningar och då järn- samt blodbrist.

Både socialtjänst och försäkringskassa nekar mig all typ av ekonomiskt stöd helt enkelt, och med tanke på att jag ej har någon släkt eller övrigt socialt nätverk har jag ingenstans att vända mig.

Min kurator har skämtsamt förklarat att mina alternativ endast är att bli kriminell, hemlös, försöka hamna i fängelse, ordna papper på att jag är utlandsfödd, byta kön och skaffa barn eller hyra ut mitt hus och bo i garaget. Tragiskt nog är detta en sanning som socialtjänst och försäkringskassa bekräftat för mig.

Jag har levt ett skötsamt liv och aldrig sökt hjälp tidigare. Har själv jobbat ideellt med att hjälpa ensamkommande tidigare till och med.

Vad tänker folket här? Finns det något sätt att kunna överleva vintern utan att gå den kriminella banan för min del? Har vi något skyddsnät för svenskfödda? När någon som jag inte ens har rätt till ekonomisk hjälp för mediciner trots läkarintyg där de bedömer otroligt hög suicidrisk på grund av att jag sover 1-3 timmar per natt, inte har råd med mat och dessutom ej kommer kunna köpa medicinerna som räddat mitt liv står staten på sig att dessa saker ej är nödvändiga för mig.

(Godkänt delat utanför sekretess då informationen ej kan kopplas till enskild individ) En av kuratorns andra klienter i samma kommun, några år yngre, kom till sverige 2017, aldrig jobbat och bor tillsammans med sin mamma som jobbar får ut ungefär 13.000 i månaden och behöver då ej betala hyra eller mat. Han har kriminellt register i sverige och missbrukar aktivt där socialtjänsten vet om att pengarna han får varje månad endast går till missbruket. Handläggare på socialtjänsten har under samtal med min kurator ordagrant förklarat att det beror på att han är född i mellanöstern och därför har ett svårt liv som han behöver hjälp med för att integreras i samhället.

Jag förstår att detta är smått luddigt skrivet men känns väldigt svårt att sammanfatta på något vettigt sätt. Jag får väl svara på eventuella frågor.

Kan jag överleva på något sätt utan att gå på den kriminella banan? Jag förstår att kommentaren "sälj huset" kommer dyka upp, tyvärr har jag ingenstans att ta vägen om jag säljer huset och eftersom jag kommer få några tusen i plånboken av att sälja huset avsäger sig socialtjänsten ansvar för mig så länge mitt konto ej är på 0 oavsett om jag blir hemlös eller ej.

Tack så länge.

Vet inte hur det ser ut med lån på ditt hus osv. men en idé är om du är skuldfri, och din mor är förtidspensionär
ge bort huset till henne som gåva, sen kan ni ha privata avtal sinsemellan om hon skulle gå bort.
men eftersom hon är pensionär kan hon ha tillgångar utan att det påverkar pensionen.. sen upprättar ni ett hyreskontrakt , du får hyra hennes hus för x kr. då kommer soc troligen vara mer tillmötesgående. Du är då pank på pappret
Citera
2019-08-17, 06:53
Om jag var du hade jag snabbt hyrt ut huset (helst svart för lite mer i fickan) till en vettig person och hyrt ett rum eller liknande hos någon. Då har du pengar så att du överlever och behöver samtidigt inte sälja huset.

Det andra alternativet som redan nämnts är att "ge bort" huset till din mor och "hyra" boende av henne. Du äger då inte längre något boende och kan få bidrag men behöver förmodligen inte hitta något nytt.
Senast redigerad av GillJung 2019-08-17 kl. 06:56.
Citera
2019-08-17, 06:59
Medlem
Vad röstade du på I de två senaste valen?

Där har du svaret.
Citera
2019-08-17, 09:08
Medlem
Ulfssons avatar
Citat:
Jag bor i ett hus jag äger

Citat:
Både socialtjänst och försäkringskassa nekar mig all typ av ekonomiskt stöd helt enkelt
Vad fan tror du? Att Sverige bedriver välgörenhet? Sälj ditt hus istället för att tigga pengar när du redan har tillgångar.

Sen är det ju massa lögner i din löjliga snyfthistoria men sammanfattningsvis så får man ingen hjälp om man inte behöver, och du behöver ingen ekonomisk hjälp eftersom du äger ett hus.
Senast redigerad av Ulfsson 2019-08-17 kl. 09:14.
Citera
2019-08-17, 09:56
Medlem
Omaskeradmasks avatar
När du gick ner i arbetstid, var du då deltidssjukskriven? Försök komma upp på banan och arbeta igen!

Samhället är inte normerat och dimensionerat för att man ska ha samma levnadsstandard om man inte arbetar som om man arbegar och tjänar 400k+ om året!

Du måste kämpa dig tillbaka till arbetsmarknaden igen om så bara för att få upp din SGI så du kan få 100% sjuklön!
Citera
2019-08-17, 10:27
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Du till och med godhjärtat hjälpte ensamkommande som tog din välfärd från dig. Jag ser det som karmiskt. Den ensamkommande du hjälpte måste nu fortsätta hjälpas och nu tar man pengarna från dig, det är ju inte mer än rätt!
Bara så du vet så har jag varit i din sits. Men där var problemet att jag var omyndig och helt för oerfaren, och att socialen bollade över mitt ärende från kontor till kontor och ingen hjälp gavs, en plågsam period jag gärna skulle sluppit, men det gjorde mig samtidigt skärptare, mindre naiv kring hur detta landet fungerar, och faktiskt bättre rustad för framtiden. Tänk om du t ex skulle kunna börja jobba igen som konsult och få 400tkr och leva på 4kr per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in